Det är mörkt ute nu!

Red_Chili

Trådstartare
Klockan är bara 20:26, men det är redan mörkt, i alla fall i Stockholm där jag befinner mig. Jag var precis ute på kvällsrastningsrunda och misstänker att de flesta hundägare ger sig ut antingen nu eller senare ikväll.

Därför vill jag bara skicka ut en påminnelse: Kom ihåg reflexerna!

Även om ni bara går på små gångvägar runt huset, även om ni bara släpper ut hunden på er inhägnade tomt, ha på reflexer! Vem vet när oturen är framme och hunden kommer lös, springer ut på en bilväg och blir påkörd för att den inte synts? Vem vet när ni korsar en väg och en bilist kör på er för att ni inte syns ordentligt?

När jag började övningsköra upptäckte jag dessutom en otrevlig sak: Människor syns inte ens när de står under gatlyktor. Det är så många andra ljus överallt i stadsmiljö och många är så mörkklädda att de trots ljuset från gatlyktorna bara blir "en skugga bland alla andra".

Så kolla att era reflexer därhemma fortfarande fungerar och använd dem sedan. Det kan rädda liv.
10661091_525695437574913_1428383959_n.jpg

Reflextest nu ikväll. Förvånansvärt nog fungerar det flera år gamla halsbandet fortfarande bra.

Jag instämmer helt och vill slå ett extra slag för reflexer på tomten! Jag blev av med Alice i 3 dygn i vintras när hon rymde från sin hundvakt och hon hade inga reflexer! Detta var i Dalarna i december, så det var mörkt de flesta av dagens timmar. Som tur var kom hon hem oskadd, men tänk om hon hade blivit påkörd och att det så lätt hade kunnat avvärjas med en reflex.
Vi har ett reflextäcke från Clas, tror det kostade 29kr. Kan vara en väldigt billig livförsäkring!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, hur gör ni hundägare? Kommer ni göra något speciellt? Hur reagerar era hundar på att det smäller? Bor ni i områden där det inte går...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
17 922
Senast: Viva
·
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 427
Senast: nybörjare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka