Dessa tänder

Hagens_Zorba

Trådstartare
Tror min pålle har konstiga tänder.
Han har vargtänder både uppe och nere.
Ger det alltid problem?
Hur vanligt är det med vargtänder egentligen?
Han gillar inte när man pillar i munnen eller så,
så det kanske är nåt konstigt där inne.
När man rider lägger han tungan över bettet och håller på massa, blir rätt hård i munnen när man vill svänga.
Kan det vara ngt annat än vargtänderna?
Tycker han har så mkt tänder längst bak,
man brukar ju kunna stoppa in ett finger i mungipan om hästen inte vill gapa, men det går inte på honom för han har massa tänder där :S
Vet inte vilka tänder en häst "ska" ha.

Sv: Dessa tänder

tror inte den har vargtänder nere? är det inte betarna framme i käken du tänker på där?

de flesta brukar rekommendera att vargtänder alltid tas bort om hästen ska ha bett i munnen, då de ofta skapar obehag, och för att eliminera den möjligheten. det är ett mycket lätt ingrepp, finns ingen anledning att ej ta bort dem som jag ser det.

Vargtänder nere är ovanligt men inget konstigt.
Men att folk misstar betar för vargtänder är ju inte heller ovanligt.
PL

aha, trodde det var vargtänder..
han har liksom framtänder, sen så har han 1 tand mellan "baktänderna" och framtänderna, det kanske bara är betar?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 838
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 597
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 783
Senast: Efwa
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka