dessa specialfoder.

Sv: dessa specialfoder.

cerrox skrev:
jovisst är det viktigt att han får den rekommenderade maten. så det är väl inte värt att jag ger honom något annat då, får låta specialfodret stå framme så får vi väl se hur länge han har tänkte tjura. men hur länge ska jag vänta på att han ska äta? läste något om 2 dygn. vad händer & ska jag göra om han inte har ätit något under så lång tid? men visst nu har han ju knaprat i sej lite granna, men är det tillräckligt?

Om han knaprar lite ibland klarar han sig antagligen från leverskada, men skulle han absolut inte äta någonting på över 48 timmar rekommenderar jag tvångsmatning, hur otrevligt det än låter men fettlever är inte något man vill att katten ska drabbas av.

usch kan dom få fettlever så snabbt som efter att dom varit utan foder i 2 dygn. :crazy: men nu har han ju ätit lite som tur är! 1 dl på 2 dygn blir dom väl inte sjuka i det? få väl hoppas att han äter mer såsmåningom. det sa min veterinär också att man inte får svälta dom, då ska man hellre blanda i lite av det fodret som dom tycker om, så att dom får i sej lite också & kanske får smak på den andra maten.

ja lite knaprar han ju ibland, men inte mycket. men som sagt det har ju bara gått 2 dygn sedan han kom hem, han kanske får mer smak på det såsmåningom.

tvångsmatning? hur gör man det? fyller spruta med mat & spruta in eller måste dom till djursjukhuset?

du vill inte förklara vad fettlever är?

1 sl på 2 dygn ska räcka för att slippa fettlever, men ja. Katter är väldigt känsliga för svält och fettlever uppträder snabbt hos dem. Det är ett problem eftersom de gärna är kräsna.

hur lång tid tog det då innan din katt åt sitt specialfoder?

usch det vart ju friskies som min kille också blev sjuk av. :( nä fy det vill jag inte ge igen. får väl låta specialfodret stå framme & hoppas att han äter ordentligt snart.

tack för sidan, vill gärna lära mej så mycket som mökligt om detta, men ska se om jag förstår mej på den sidan, är inte allt för bra på engelska. :smirk:

cerrox skrev:
du vill inte förklara vad fettlever är?

Fettlever är en av kattens vanligaste leversjukdomar. Den uppkommer då en katt av någon anledning börjar äta mycket mindre än den gjort tidigare. Kroppen reagerar med att bryta ner fett, som transporteras till levern och lagras där. Katten har även proteinbrist pga svälten, och fettet kan inte transporteras dit där det ska användas. Fettet gör att levern inte kan fungera normalt, cellerna blir inflammerade, och katten får gulsot. Prognosen är god om katten får behandling i tid, annars mycket dålig. (Källa "Kattens sjukdomar" av Anne-Marie Nilsson)

usch ja han är ju väldigt kräsen. :( hade han vart lika matglad som kelen så hade det inte vart några problem.

tack för förklaringen av fettlever, usch det hoppas jag att han klarar sej ifrån.

hur är symptomerna för det? vad gör man åt det? då måste dom till veterinären direkt va om man misstänker det?

Katten får gulsot och det är väl det tydligaste tecknet på leverskada överlag. Den kan börja salivera kraftigt, få en stirrande blick och går det tillräckligt långt hamnar katten i koma. Slutligen dör den.

nä nu så vågar jag inte låta honom gå utan mat längre, är väldigt rädd för detta med fettlever, nu har jag plockat bort hans älskade friskies, då jag är även är rädd för att han ska få tillbaka urinstenen. men han inte ätit någonting på ca 1 dygn nu & har även druckit dåligt. så hur ska jag göra? ska jag försöka att tvångsmata honom? han måste ju iallafall ha i sej vätska. hört något om salt&socker lösning man kan ge? är det bra? hur gör man det? eller ska jag bara ta vanligt vatten eller något annat? sprutar man in det i munnen då med en sådan liten spruta? eller ska jag göra någon annan foderblandning? inte så lätt att få i det i sprutan kanske? snälla kom med idéer på hur jag ska göra. är så rädd om honom. annars är han som vanligt, ligger i sängen & gosar med mej osv, fast är tröttare. men det är just det här med att han inte orkar eller känner för att äta & inte dricka heller verkar det som nu. men med medicinerna går det bra nu, dom får han i sej som han ska. så snälla någon!? eller ska jag avvakta lite till? djursjukvårdaren sa att jag skulle avvakta tills måndag. men fasen då har det ju gått mer än 2 dygn om han inte har ätit tills dess.

:(

Äter han ingenting får du tvångsmata honom. Tryck i honom lite mat (lättast burkmat) med fingret, han kommer svälja när han får det i munnen. (Om han inte spottar, då får man hålla ihop munnen tills han svalt. Förbered dig på att bli hatad) Upprepa med jämna mellanrum, ett par matskedar om dagen behöver han få i sig åtminstone.

Det finns en pasta som heter Nutrical som innehåller mycket näring, ökar aptiten och är såpass god att de flesta äter den även när de matvägrar annat. Finns säkert på kliniken om du inte har en välsorterad djuraffär i närheten.

Det är inte kul att behöva tvångsmata, men helt utan mat kan han ju inte vara. Äter han bara lite så är det ok. Ofta brukar aptiten återkomma när man fått i dem lite näring.
Vi håller tummarna!

nä nu har han inte ens pillat i maten, utan nu har han inte rört det på snart 1 dygn.

ok, ska prova det med att trycka i honom lite burkmat. antagligen kommer han att spotta, men ska försöka. lugnt att jag kommer att bli hatad, jag är redan det vid medicineringarna.

jag kan tyvärr inte få tag på något sådant special grej förrens på måndag, allt är stängt nu. men fortsätter han att matvägra så kan jag ju se om dom har det där nutrical antingen hos veterinären eller djuraffären. för det låter ju som en bra grej. hur ger man den pastan?

hur gör jag med vätskan då? ska jag prova att spruta i honom? är det där salt&socker lösningen något att ge? eller bara vanligt vatten?

ska genast prova nu, återkommer om hur det går.

Jag skulle blanda ut våtfoder med vätskeersättning och spruta i katten. På det viset får man i honom både näring och vätska samtidigt = färre duster.

1 dygn utan mat är ingen panik, men går det 2 dygn och han fortfarande inte äter... då skulle jag börja tvångsmata.

jag gav honom lite burkmat sådär på fingret som sassy skrev. det fungerade sådär bra, han fick väl i sej ett par matskedar. & se på maken han fick smak på maten för att nu har han nog slängt i sej iallafall en halv dl av hills foder under kvällen/natten & druckit kanske 1 dl. :) vad glad jag är nu!! han verkar genast mycket piggare, hoppas att det håller sej såhär nu!

Bara en fråga, jag har en katt som blev instängd och svalt i ca tre veckor, han överlevde svälten utan men, det är 5 år sen det hände. Drabbar det inte alla kattervid svält? (Han var naturligtvis otroligt mager när vi fick hem honom och började äta efter vet. ord.)

Det kallas biologisk variation. Din katt är ett undantag och hade väldigt tur.

Cerrox:
Du behöver inte vara så orolig.
Det är inte så farligt om katten inte äter på några dagar. Fettlever är starkt överdrivet.
Tänk på alla hemlösa som svälter på vintern eller katter som blir instängda eller sitter i en tall i en vecka. De magrar, visst, men du behöver inte vara rädd för att han ska få fettlever för att han äter för lite eller matvägrar ett par dygn.
Att sätta katter utan mat i två dygn rekommenderas ofta av veterinärer då de har svår diarre.
Ring din veterinär istället för att låta dig skrämmas upp så här.
Lycka till med din kise!

Och det här med urinstenen blir säkert bra. De allra flesta katter har det bara en gång och sen aldrig mer.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 715
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Nikan
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 445
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve