dessa specialfoder.

Sv: dessa specialfoder.

cerrox skrev:
hmm, jadu friskies låter ju inte som ett alltför bra foder. suck, att man inte har tänkt på det innan egentligen & kollat upp det, men men, nu vet jag bättre. varför gör dom sådant foder egentligen? häromkring fodrar alla med sådant 'vanligt' foder!

men funderar på om jag ska börja ge gammelkatten specialfoder också eller köra på friskies som han har fått i 10 år? men det är nog bra att ge han specialfoder också, för det där friskies låter ju inget vidare alls.

undrar också varför dom tycker att detta dåliga fodret är så gott?

Om din gamle katt är frisk så behöver du inte fodra med ett specialfoder. De foder du kan köpa i djuraffärer är BRA foder. Royal Canin har foderprogram till alla typer av katter. De har också ett Lightfoder som är bra för katter med risk för urinsten, som neutraliserar urinen.
Varför dåliga foder får säljas kan man fråga sig, men det finns foder som är ännu sämre än Friskies, tex Eldorados 2kg för 19.90 kronor.:mad:
Whiskas kattmat innehåller för mycket kalium ch för lite taurin tex.
Specific är ett dietfoder och innehåller för lite protein och för mycket vegetabilier. Används dock som diet vid sjukdomar. Liksom Hills maten.
Pro Plan och Johnwellbeloved är bra torrfoder
Lidl har ett bra foder som heter High Premium som dessutom är billigt.

har märkt det! :smirk: det är väl därför han inte vill äta någon annan mat, då han hela sitt liv har fått friskies. men som tur är så börjar han vänja sej nu lite smått. har inte gett honom någon mer friskies eller något annat sådant dåligt & kommer inte göra det heller, för nu märker jag ju att han äter iallafall. :)

men får väl byta foder till gammelherren också, lika så bra, om han nu äter det, då han har fått friskies i 10 år nu! vad ska jag ge honom för specialfoder? han är ju som sagt 10 år & det gör ju ingentingen om han lägger på sej lite hull.

ja han är frisk & har vart det i 10 år, men det är inte specialfoder på det viset jag menar, utan menar bara något bra foder, som rc eller liknande..

cerrox skrev:
har märkt det! :smirk: det är väl därför han inte vill äta någon annan mat, då han hela sitt liv har fått friskies. men som tur är så börjar han vänja sej nu lite smått. har inte gett honom någon mer friskies eller något annat sådant dåligt & kommer inte göra det heller, för nu märker jag ju att han äter iallafall. :)

men får väl byta foder till gammelherren också, lika så bra, om han nu äter det, då han har fått friskies i 10 år nu! vad ska jag ge honom för specialfoder? han är ju som sagt 10 år & det gör ju ingentingen om han lägger på sej lite hull.

Royal Canin har ett program för både ute och innekatter.
Kanske du skulle prova med deras seniormat som är anpassad för äldre katter?
Gå till en djuraffär och diskutera det med dem, de brukar vara duktiga på djurmat.

ja, nu håller jag stenhårt på att det bara är specialfodret som gäller & äntligen så verkar det som att han börja äta lite då & då av det, men det är ju inte som att han kastar sej över det, men det gör han kanske såsmåningom också förhoppningsvis.

jag har vatten på 3 ställen, köket, toaletten & i sovrummet & man märker att han dricker lite överallt! :)

just nu är det bra om han går upp i vikt, är såå mager, har tappat något/några kilo när han vart sjuk. men får se hur snabbt han tar sej. men han har aldrig varit fet faktiskt, vart ganska så normal.

det hoppas jag också att vi slipper se djursjukhuset mer. han har ju haft 2 anfall nu bara på kort tid, hoppas att han aldrig mer får det.

kom på det nu att vi har ju en i stallet som jobbar i djuraffären, ska prata med henne imon så kanske man kan få några provpåsar eller så, för det är ju inte säkert att han äter det. har ju ätit friskies i 10 år nu & är van vid det. men prova får vi allt göra. royal canins foder verkar ju bra.

cerrox skrev:
kom på det nu att vi har ju en i stallet som jobbar i djuraffären, ska prata med henne imon så kanske man kan få några provpåsar eller så, för det är ju inte säkert att han äter det. har ju ätit friskies i 10 år nu & är van vid det. men prova får vi allt göra. royal canins foder verkar ju bra.

Men var då beredd på att han kanske inte vill ha det på en gång.
Du kan ju börja med att blanda i lite i Friskiesen och öka på det med kanske varannan dag tills det är bara RC i skålen.
Så är risken också mindre att han blir lös i magen.

cerrox skrev:

Äldre katter har ofta inte lika lätt att tillgodogöra sig näringen som finns i maten så det är viktigt att maten innehåller protein av hög kvalité (tex. fågel, absolut inte någon vegetabilisk proteinkälls). Han behöver även mer fett. RCs seniormat innehåller tyvärr väldigt lite protein och inte heller protein av vidare hög kvalité så jag skulle hellre rekommendera ANF Adult (även fast det inte är speciellt utformat för katter över 10 år) eller Eukanuba Senior.

vi får väl se vad han säger om den nya maten. får se vad det blir för något, men jag är beredd på att han inte kommer att äta den direkt. får vänja in honom så smått.

ok. men vad är ANF adult för något då?

Det är ett torrfoder för vuxna katter. Du kan läsa om det här. Se upp för torrfoder som innehåller majsgluten och/eller vetegluten då det innebär att man använder växtprotein som proteinkälla. Det är svårt att veta hur mycket av proteinet det är som faktiskt är animaliskt i sådana foder.

ahh tack för svar & tack för sidan. vart kan man köpa det? i djuraffären kanske?

cerrox skrev:
ahh tack för svar & tack för sidan. vart kan man köpa det? i djuraffären kanske?

Det finns i välsorterade djuraffärer. ANF är mest kända för att göra bra hundmat så hittar du en djuraffär som är bra på hundar är det mycket troligt att du finner ANFs kattmat där.

har bara en djuraffär här, men ska höra med dom om vad dom tycker.

Ett tips: Royal Canin är grymma på marknadsföring och information till butikspersonal, det är därför rätt troligt att de kommer att rekommendera ett RC foder till dig...

men är egentligen är väl royal canin ett bra foder?

cerrox skrev:
men är egentligen är väl royal canin ett bra foder?

Det tycker jag inte. Visserligen är jag inte förtjust i torrfoder alls, men ska man ge torrfoder tycker jag att det finns bättre än RC tex. ANF, Precept och Eukanuba.

De höjer proteinhalten i fodret med sojaprotein, fick ett mail från RC där de dessutom tyckte att sojaprotein inte var en så tokig ersättning för animaiskt protein.

Brukar läsa det mailet när jag behöver läsa något roligt... :cool:

Majsgluten är de också himla förtjusta i som proteinkälla (för alla vet vi att små gnagare egentligen består av majs).

En katt kan tillgodogöra sig ungefär 65% av det majsgluten de stoppar i. Sojaprotein ligger visserligen på hela 75% (att soja sedan är ett av de mest allergena vegetbiliska proteinerna kan vi "glömma bort"), men kött av alla de slag ligger på över 80% och ägg på runt 95%.

Vill man verkligen kattens bästa torde man välja de bästa proteinkällorna, inte de billigaste.

Har du fått något svar på hur mycket kött deras mat innehåller?

Nej, min specifika fråga handlade om hur mycket kött som fanns i produkterna men det kunde de inte svara på. Har för mig att jag skickat mailet till dig för ett bra tag sedan (tror att det var via ett PM på SKS), men jag kan skicka det igen om du vill.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 715
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Nikan
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 445
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar