Dessa små j-vlar

Lazio

Trådstartare
Ja gissa vad jag pratar om.. Lösa benbitar.

(Jag har sökt och sökt men inte hittat svar på mina frågor..)

Min valack opererades idag, tog bort lösa benbitar i has och kota på ena bak. Tyvärr hade dom bitarna i kotan påverkat leden, och det hade uppstått fåror (tyckte jag veterinären kallade det). Det var ju inget bra alls. Det som var bra var att fårorna inte hade blivit så stora, och inte gått så långt ner. Såklart hade det varit bättre att ta bort bitarna tidigare men vad göra när man inte vet om att dom sitter där och hästen inte visar nåt förrän nyligen.
Han gav mig 60% chans att hästen håller och det var ett bra odds sa han. Tyckte det bara var att köra igång efter konvalescensen.

Men alltså, 60%? Jag blir helt nere, låter som ett dåligt odds. :crazy:

Nån som varit med om liknande, och höll hästen?

Om ni inte varit med om liknande kan ni väl iaf muntra upp mig lite.. :(

Sv: Dessa små j-vlar

Jag har ingen erfarenhet ännu ..Dock lär jag väl få..Har konstaterats en lös benbit på min..
Har en fråga till dig. Den biten som satt i kotleden var satt den och hur stor var den?

Inte varit med om detta, men håller alla tummar jag har för dig!

En fråga: hur upptäckte du dessa? Eller ja vad har hästen visat för symptom? Hälta, galla, smärta på annat vis? intressant att veta...:)

Det var små fragment i kotan men tydligen störde dom mer än den lite större biten i hasen.
Det syntes som små bitar på röntgen, typ här, om jag minns bilden rätt.

kota.jpg

Har du travare?

alla jag varit med om som haft lösa benbitar har varit antingen att dom kunant leva med dom hela livet eller så har man tagit bort dom utifall att så inget som du skriver om men jag håller tumamr och tår för att ni ska komam tillbaka som 100%iga :)

Hej.

Tråkigt när man upptäcker dom sent :(. Vi röntgar våra som 1-åringar innan inkörning och över lag så har nästan alla några flisor iaf som man behöver plocka bort innan man börjar träna dom för att vara på den säkra sidan. Så mitt råd är ju att alltid kolla upp dom innan man börjar med träningen.
Men jag håller tummarna för att din häst repar sig :).

Inte varit med om detta, men håller alla tummar jag har för dig!

En fråga: hur upptäckte du dessa? Eller ja vad har hästen visat för symptom? Hälta, galla, smärta på annat vis? intressant att veta...:)

Tack, det känns bra att du håller tummarna! :)

Det var himla klurigt faktiskt. Han har känts fin i träningen, skulle gått sista jobbet, nåt provlopp och sen kvalat.
Det var i nåt jobb i april han hängde på en töm och ville inte vända upp, lite knackig fram. Efter böjprov visade han yttepytte hälta på vänster framknä, sprutades med kortison där. Sen i maj tyckte jag han fyllde i haserna lite väl mkt speciellt höger, plus att han fick en galla på baksidan av högra hasen.
Tillbaka till veterinären, böjde och grejade igen men han visade inte det minsta, kändes bara bra i träningen.
Skulle köra sista jobbet innan provlopp, då var han skitdålig, galopperade hela tiden, var rullig och stegrade sig när jag skulle vända upp :eek: Tyckte att han var knackig på vänster fram igen. Där var första gången jag verkligen kände att det var nåt fel bak. Han var sen jättefylld i hasen höger bak och jätteöm.
Veterinären igen då, böjde och böjde men han visade ingenting. Eftersom jag kände att det var nåt fel bak så röntgades hela bakstället, och det var så vi hittade det, i vänster bak.

Nu när jag tänker tillbaka på alla smågrejer han haft under hösten/vintern så faller alla bitar på plats.
Han har tagit i med höger bak mer för att avlasta vänster, sen när han blev för trött i höger bak så avlastade han till vänster fram. Hästar är kluriga alltså..

Har en valack efter Buck Newton..Används dom nu mer som ridhäst.
Jag smyger runt här på trav i bland ;)

På min sitter det oxå i ett bakben fast på framsidan av kotan i kotleden biten är mindre än 2 mm.Dock är det ännu oklart om biten stör honom ska in på åb i slutet av denna månad.

Ja precis helst ska man plocka dom tidigt, men det är ju svårt när man inte har hästen från det att den är unghäst, jag köpte honom när han var 3 och han kom inte igång med träningen förrän förra sommaren när han var 4.

cämela: :bow: :)

Senast ändrad:

Ok, har din visat nån hälta eller så?
Till mig sa veterinären att om min pålle hade varit ridhäst hade jag inte alls behövt plocka bort dom.

Jag åkte in för ett framben..
tråd om det.
Tog plåtar på hans överbensben för säkerhets skull.Och det var då vi hittade benbiten. Överbenet har blivit aktivt igen och antagligen kommer benbiten därifrån.
Böja honom gick inte öht.Hästen är känslig och blev as arg på vet efter att h*n tryckt klämt och grejat med frambenet så Bakbenet fick h*n inte ta i.Jag har dock klämt, lyft ,tryckt mm hemma nu och hästen reagerar inte öht bak.Så möjligheten finns att han helt enkelt fick nog inne på kliniken.
Vi fokuserade nu i stället på frambenet så det är det han har behandlats för nu.(inte ens en ½ grad halt trots reaktion på benhinnan på griffelbenet och rejälsvullnad)
Ska som sagt in nu igen och gå igenom honom bak oxå.Hälta har han inte visat bak .men frambenet som är behandlat nu sitter diagonalt med bakbenet så möjligheten finns att rörelsestörningen han har haft går diagonalt från bakbenet.Detta är dock mina egna teorier inte vets.
Hästen böjdes runt om UA i vintras.

Pratade med vet om OP av överben och benbit.men h*n tyckte inte det var aktuellt eftersom hästen är 10 år gammal.Är som att ersätta en gammal skada med en ny ansåg h*n.
Men men vi få se...Känns inge vidare..:(

förljer gärna uppdatering om din kuse och hur det går och så för er.

Det är synd att sj har förstört så många hästar :devil:

Hoppas att det håller ..och att du får honom till start :smirk:

jag hade en femåring som oftast galopperade i tävling, vig rtg hittades ett par benbitar som togs bort.
Min häst hade också " skavt" spår i kotan men behandlades med tuppkam. sen tävlade hästen utan galopp i flera säsonger, är gammal nu men går ännu lite smålopp och även monte! så det finns hopp!:bump:
PS.Hästen opereades av herr Nilsson på valla! han är kanonbra! DS.

Det var små fragment i kotan men tydligen störde dom mer än den lite större biten i hasen.
Det syntes som små bitar på röntgen, typ här, om jag minns bilden rätt.

kota.jpg

När de små :devil: sitter på baksidan av kotleden och under kotsenbenen brukar det kallas Birkelandsfraktur. Oftast så stör de inte alls och många har dem utan att man vet om det.

Min ena 3-åring röntgades som mycket ung och det påvisades då ett litet litet fragment i ena bakkotan. Enligt veterinären så var chansen mycket stor att den skulle resorberas av sig själv med tiden. I vilket fall som helst rekommenderade han inte operation förrän den dag då hästen ev skulle börja visa problem av det.

Ja, nu är vi ju där... eller NÅGOT problem har hästen då hon verkar rädd att ta i. Ingen hälta att tala om men verkar nästan rädd för sig själv i vissa lägen.
Röntgen visar att någon resorption inte har skett och vi har nu bestämt oss för att plocka ut den lilla d:devil:

Givetvis nu då ska alla veterinärer på semester...:eek: Suck.

Hoppas det går bra med din häst!

Just gällande lösa benbitar så har jag inte hört om någon häst som inte återhämtat sig till 100% däremot har jag inga erfaranhet ang. fåror

KL

Lazio, tråkigt att din häst fått lösa benbitar. Men en liten undran, vad är DET som orsakar att hästen får det?
På grund av spannmål som den fick som unghäst?
Jag kommer att undvika ge spannmål till min fölunge när hon börjar äta.
Men sen så vet jag ju inte om det är just det som orsakar som ger hästen lös benbit, eller om det är något annat som ärftlighet?

Jag kommer givetvis röntga min fölunge när hon blir ett år gammal, för att va på den säkra sidan innan hon börjar gå på travet.

har en som bröt benet i söndags på tingsryd.. hon ska opereras imorgon. och detta brott hra påverkat leden... men veterinären säger att om hon får den läketid hon behöver som sägs vara upp mot ett år.. kommer hon tillbaka till lopp med 99% chans...

Tack, det känns bra att du håller tummarna! :)

Det var himla klurigt faktiskt. Han har känts fin i träningen, skulle gått sista jobbet, nåt provlopp och sen kvalat.
Det var i nåt jobb i april han hängde på en töm och ville inte vända upp, lite knackig fram. Efter böjprov visade han yttepytte hälta på vänster framknä, sprutades med kortison där. Sen i maj tyckte jag han fyllde i haserna lite väl mkt speciellt höger, plus att han fick en galla på baksidan av högra hasen.
Tillbaka till veterinären, böjde och grejade igen men han visade inte det minsta, kändes bara bra i träningen.
Skulle köra sista jobbet innan provlopp, då var han skitdålig, galopperade hela tiden, var rullig och stegrade sig när jag skulle vända upp :eek: Tyckte att han var knackig på vänster fram igen. Där var första gången jag verkligen kände att det var nåt fel bak. Han var sen jättefylld i hasen höger bak och jätteöm.
Veterinären igen då, böjde och böjde men han visade ingenting. Eftersom jag kände att det var nåt fel bak så röntgades hela bakstället, och det var så vi hittade det, i vänster bak.

Nu när jag tänker tillbaka på alla smågrejer han haft under hösten/vintern så faller alla bitar på plats.
Han har tagit i med höger bak mer för att avlasta vänster, sen när han blev för trött i höger bak så avlastade han till vänster fram. Hästar är kluriga alltså..

Usch vad jobbigt.
Men alltså de lösa benbitarna satt alltså i VÄ bak, och det benet visade ingen galla i eller nåt? Ingen ömhet heller? Utan i andra bakbenet? Tänk så det kan bli, det är ju hur svårt som helst att verkligen hitta felet isåfall, om han var så himla dålig i Vä fram och Hö bak så tippar man kanske inte i första fallet att felet sitter i vä bak...
Men han stack inte vä bak i travet heller då?
det är kalrt då blev han så himla överansträngd i hö has eftersom han inte arbetade med vä...men det syntes inte muskulärt heller? Tänkte han måste varit väldans tunn på vä sida då?

Fy...är så himla jobbigt när felen radar upp sig, men sååå skönt att ni hittat felet!

Det är synd att sj har förstört så många hästar :devil:

Hoppas att det håller ..och att du får honom till start :smirk:

Ja det är det faktiskt. Min pålle mådde inte alls bra hos sj (och han var inte den enda som mådde dåligt fysiskt el psykiskt :( ), tur att jag fick honom därifrån iaf.

Senast ändrad:

jag hade en femåring som oftast galopperade i tävling, vig rtg hittades ett par benbitar som togs bort.
Min häst hade också " skavt" spår i kotan men behandlades med tuppkam. sen tävlade hästen utan galopp i flera säsonger, är gammal nu men går ännu lite smålopp och även monte! så det finns hopp!:bump:
PS.Hästen opereades av herr Nilsson på valla! han är kanonbra! DS.

:bump:
Det var han som opererade min också. :)

oki: Nej vad tråkigt, men hoppas det går bra med din!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst opererades i måndags för att plocka bort lösa benbitar. En i vä has och en i hö bak kota. Operationen gick bra men när han...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 520
Ridning Min häst blev opererad den 17 september för lösa benbitar i båda haser. Det gjordes även ett litet titthål i vä kota där hon har en...
Svar
6
· Visningar
872
Senast: Fislisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka