Dessa sadelproblem!!

N

Nenya

Jag håller nu på att leta sadel till min unghäst. Problemet är det att det är en islandshäst som är lika bred över ryggen som en större nordsvensk och max kan ha en sadel som är 40 cm lång.

Jag har kikat lite på dom akademiska modellerna så det är väl en sådan jag är ute efter, om det överhuvudtaget finns någon som är så kort. Är det någon här som har något förslag på vad som skulle kunna passa? vet någon hur långa amazonas modeller är?

Mvh Anna

Sv: Dessa sadelproblem!!

Det bästa du kan göra är att kontakta någon av de återförsäljare som Amazonas har i Sverige.

Vet inte hur långa dom är men vet att det finns en som heter ISI av varje modell, som är kortare än dom vanliga (kolla hemsidan så ser man) och sen finns ju bomlösa fhoenix vogue (dyr visserligen) som är som vanlig sadel, och är 43cm anläggningsyta i 17"!!! :)

Bred och kort är inte kul, har letat åt mitt arabsto länge och har isis att rdia nu med, så får börja leta ännu en gång :/

Ska det vara en bomsadel eller en bomlös sadel? Om du ska hoppa med hästen rekomenderar jag inte en bomlös men om du är intresserad av en bomlös så kan jag rekomendera en Star Trekk comfort, så otroligt underbar och korta med !! Har en sån till både en kallblodstravare och en Islandshäst, lever verkligen upp till namnet :p

Annars om du vill ha en mer spansk modell finns ju Espaniolan, också bomlös och relativt kort, min favorit sadel!! Har den till både en Islandshäst och en vamblodstravare, helt otrolig !!

Det blir nog för dig att specialbeställa :) Jag har fått göra det till min häst med superkort rygg. Min islandshäst blir nog dock att rida barbacka, då hans sadelläge nästintill är obefintligt ;)

Kolla på de bomlösa eller med läderbom, där det inte gör jättemycket om sadeln är lite för lång.

Star Trekk Espaniola'n finns numer också i sitsstorlek S0. Min kompis bytte från en S1:a till en S0:a eftersom hennes häst är väldigt kort. Hon har visserligen också en väldigt liten rumpa...

Fast den tror jag kostar lika mycket som att specialbeställa "som man vill" ändå. Jag har tex en ST espaniola som är 46 cm lång (mot 50 cm på vanliga), men med S1 och paneler som är 43 cm (skulle varit 42, men ÅF klantade sig och jag orkade inte vänta ett år till...).

Tack för alla svar!

Svarar alla:
Star trekk espaniola har jag provat men den tyckte jag inte om, alldeles för bred och klumpig för mej.

I vanliga fall så har jag 16" i sätet så då borde väl S1 räcka.

Jag funderade också på om det kanske skulle funka med läderbommen då jag hört att dom är väldigt flexibla och då kan forma sej lite mer efter hästen än en "stum" bom.

Det får nog bli en S1 och K4 med läderbom. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 949
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Esmeralda
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 823
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 094
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar