Dessa mineraler...vilken färg?

Tussinussen

Trådstartare
Jag har haft Miner Blå till mina hästar förut men bytte till Miner Röd pga att de äter lucern (efter att ha läst här på Buke). :bow:

Men vad ska de ha under betessäsongen? Ska jag återgå till Miner Blå? Vet att det finns Grön också där det står att det är till hästar på bete men är det verkligen nödvändigt att jag ska ha ytterligare en sort?

De går på ett "vanligt" bete på dagarna, på nätterna går dom in i en hage utan mycket gräs i alls och får då kvälls- och frukosthö. Vet inte om jag ska fortsätta med lucernet under sommaren.

Sv: Dessa mineraler...vilken färg?

Varför mineraler på bete som är mineralrikt ? En regel finns, så länge det växer, så länge hästen håller hull, så får den i sig det den ska ha inklusive mineraler.

Nu beror allt egentligen på höanalysen, men..
Min tanke var att, ger du mineraler efter lusernets innehåll är det nog snarare Miner Vit eller Grön du ska ge. Lusern innehåller mycket kalcium, det gör även Miner Röd så du justerar ju inte kvoten åt rätt håll där.

Jag ger Miner Grön till min häst. Det är så olika vad man hör om de ska ha mineraler eller inte.
Jag vill vara väldigt säker så jag ger alltid extra på sommaren när de går på bete.

Men varför skulle hästen få brist just för den går på bete ? Den stora miljöboven är ju att folk stoppar i sina hästar mineraler just på bete bara för att. Varför utnyttjar inte hästägare betets resuser och tar vara det som faktiskt finns i marken ? Man ser ju på hästens hull om det felar.

Varför mineraler på bete som är mineralrikt ? En regel finns, så länge det växer, så länge hästen håller hull, så får den i sig det den ska ha inklusive mineraler.

Tack! :bow: Jag blev fullständigt idiotförklarad för inte alls särskilt länge sen när jag försökte få en människa att förstå att hästar som håller hullet osv på betet inte behöver mineraltillskott, men det gick inte hem alls. Skönt att jag inte är ensam! :)

Nu beror allt egentligen på höanalysen, men..
Min tanke var att, ger du mineraler efter lusernets innehåll är det nog snarare Miner Vit eller Grön du ska ge. Lusern innehåller mycket kalcium, det gör även Miner Röd så du justerar ju inte kvoten åt rätt håll där.

Jaha, tack :bow:

Fast ser på analysen på deras hemsida att röd har mindre Ca än blå så det var iaf inte fel att byta från blå :idea:

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 439
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 109
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 681
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har suttit och kliat mig i huvudet ang vilket mineralfoder jag ska använda till detta hösilage... Kanske är det busenkelt och jag bara...
Svar
13
· Visningar
1 979
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31