Dessa hovar...

E

eldhroka

Min häst har gått barfota sen februari förra året då skorna togs av eftersom hovarna var så fula. Hovarna har visserligen blivit bättre än de var då men samtidigt så är de inte fina... Förra sommaren ömmade min häst så mycket på grus att jag knappt kunde leda honom 100 meter till hagen då det är grusväg dit :cry: Han försökte hitta gräs att gå på hela tiden och det syntes riktigt hur ont han hade. Pratade med hovis som inte tyckte att han skulle skos. Införskaffade Easy boots och det syntes resultat. Men allvarligt talat, ska det behöva boots för att få en häst till hagen :crazy:

Under vintern har det varit lugnt med hovarna och allt har flutit på. Så för någon månad sen så började det regna, hästen hovöm direkt. (Han ömmade betydligt mer när det var blött ute redan förra året). Blev halt förra helgen och har fått gå några promenader med boots i veckan, har fungerat. Häststackarn har haft så rejäla utflytningar att det knappt har gått att få på honom Easy bootsen och jag var så glad då hovis kom ut förra veckan. Tre dagar efter det är då hästen halt och utflytningarna är tillbaka :eek: Hovis vill ha hästen oskodd men jag tycker så synd om kuse... Snart är det ju dags för bete igen och jag gruvar mig rejält, är beredd på att jag kommer måsta ha boots till och från hagen för att hästen inte ska få för ont och få blödningar i sulorna som förra året. Förra året hade han dock fång på vintern (innan jag köpte honom)..men han är ju som sagt hovöm nu igen... Han var även lite varm i ena framhoven förra helgen men det försvann på någon dag. Har tagit bort allt kraftfoder för säkerhets skull (rädd för att det kan ha varit första stadiet mot fång). Ska prova att skritta ut en sväng idag (med boots på såklart) och även prova att ge någon dl kraftfoder och se.. *Håller andan*

Förlåt för ett rörigt inlägg, hoppas att det gick att hänga med någorlunda. Är det någon som har tips på vad man skulle ha tagit sig till?

mvh Anna
 
Sv: Dessa hovar...

PS. Ridningen har verkligen flutit på under januari-maj i år och jag har varit så glad. Känns jobbigt om man bara ska kunna rida november- maj varje år pga att häststackarn ska vara hovöm resten av tiden :cry: DS.
 
Sv: Dessa hovar...

Varför skor du inte hästen iaf i fram??:confused:
Det verkar vara solklart att din häst inte mår bra av sin barfotagång.
 
Sv: Dessa hovar...

Jag vill gärna sko min häst men hovis har inte velat det.... Ska fråga honom igen nästa gång han kommer ut. Håller med dig om att min häst inte mår bra av barfotagång. Ändå tycker jag ju att hovis borde ha någon anledning till att inte vilja sko.. Han borde ju rimligtvis vara mer insatt i hovar än vad jag är??? När jag har frågat om skoning tidigare så har jag fått till svar att jag får rida försiktigt...

mvh Anna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dessa hovar...

Det är din häst, ditt ansvar om djurskyddet skulle anse att din häst far illa pga ömmande hovar. Ansvaret ditt även om din hovslagare rekomenderar barfota. Dvs det är du som får stå till svars.:(

Om din häst inte kan gå utan skor så tycker jag att du skall sko. Ingen häst skall ha det så besvärligt under den tid på året det finns grus framme.

Om din hovslagare vill hävda att din häst behöver barfota gång pga sviter efter fång så går det att korrigera fast man skor man får kanske sko om oftare.

hävdar din hovslagare naturlighäst så finns det inget naturligt i att hästen inte kan gå utan att ha ont.:mad:

Lycka till med din häst
 
Sv: Dessa hovar...

Jag vill gärna sko min häst men hovis har inte velat det.... Ska fråga honom igen nästa gång han kommer ut. Håller med dig om att min häst inte mår bra av barfotagång. Ändå tycker jag ju att hovis borde ha någon anledning till att inte vilja sko.. Han borde ju rimligtvis vara mer insatt i hovar än vad jag är??? När jag har frågat om skoning tidigare så har jag fått till svar att jag får rida försiktigt...

mvh Anna
Är det verkligen en seriös hovslagare?
Om hästen behöver skor så är det väl bara att sko hästen?
Vad har han för motivering?.:eek:
Som du nämde i ett inlägg om det regnar mkt så kan vätan försämra hovkvaliten och göra dem ömtåligare,blir lättare nedslitna och är dessutom känsligare för underlaget.
Det är du som känner din häst bäst och din hovslagare skall lyssna på vad du säger om hur hästen mår!Sen skall ni gemensamt komma fram till rätt beslut.
Jag blir faktiskt förbannad.:mad:
Hästen ska inte behöva gå och ha ont i hovarna.

Hitta en riktig hovslagare som kan lyssna på dig och din häst.
 
Sv: Dessa hovar...

Som några tidigare i tråden varit inne på så skulle iaf jag kolla upp om din hovslagare faktiskt är hovslagare. Det finns hur många som helst som kallar sig det men inte gått mer än en helgkurs eller liknande. Tyvärr finns det ingen lag (så vitt jag vet) som reglerar vilka som får kalla sig hovslagare och inte. Se till att få tag i en HOVSLAGARE och inte bara en hovbankare...

Jag tycker synd om dig och din häst. Förstår verkligen att det känns skitjobbigt att se sin häst lida när man vet att något går att göra åt det. Men det är lätt att hamna i din sits när vissa människor är "duktiga på att prata" och får allt att låta proffsigt och vetenskapligt när dom i själva verket kanske bara slänger sig med krångliga ord och en massa egna teorier.

Hoppas det löser sig för både dig och hästen! :)
 
Sv: Dessa hovar...

Tack för era svar :) Jag är ganska säker på att hovis är hovslagare. Han verkar och skor även ridskolans hästar. Ska prata igenom det här mer med hovis och höra varför han inte vill sko. Kanske har jag varit otydlig...fast det kan jag inte heller förstå... Finns inte så många hovslagare att välja på där jag bor. Han är den enda inom över 8 (tror snarare att det rör sig om 15) mils radie.

Min sambo tycker att jag ska lita på hovis.. Han gjorde ett bra jobb med min förra häst men känner mig väldigt osäker den här gången. Känns nästan hemskt att skriva så här ifall att hovis skulle läsa..

Det känns som om han har tagit på sig lite mkt eller nåt, han vill även ta av skorna på en häst med pålagringar som enligt ATG ska ha PG-beslag... Han har aldrig föreslagit den hästägaren det förut, vet som sagt inte vad som har hänt...

mvh Anna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dessa hovar...

Har nu mailat om prisuppgift från en annan hovslagare som åker runt i Norrbotten. Antar dock att det blir för dyrt för att vara hållbart i längden iaf. Vore dock intressant att få ett utlåtande från en andra hovslagare... Har hört om denne hovslagare eventuellt har några kunder närmare mig.. Antar dock att de närmaste kunderna är minst 8 mil härifrån :crazy:

mvh Anna
 
Sv: Dessa hovar...

Håller tummarna att det löser sig för er! Håller också med övriga här, varför i världens tider vill han inte sko?? Han kan ju inte ärligt mena att hästen ska gå halva året och ha så ont i fötterna att han inte kan röra sig obehindrat!? Jag har nästan alltid hört det motsatta, att hovis gärna vill sko fast hästägaren inte alltid är inne på det... ;)
 
Sv: Dessa hovar...

Tack för era svar.. Det har löst sig nu :) Var nog mest ett missförstånd, hovis hade inte insett hur ont min pålle hade. Han har inte tid att sko till veckan men sen kommer han ut och ska slå på skor med sula. Jag hade tagit med mig Easy bootsen (som jag lagt i liggunderlag i för att dämpa ännu mer..och det fanns därmed tydliga avtryck hur pålle sätter ned sina hovar) och visade dessa för hovis, som visserligen inte förstod vad jag tyckte att det var för konstigt med hur det såg ut eftersom han var medveten om att kuse är väldigt sned. Jag sa på skämt att "nu har jag bevis" när jag lämnade fram bootsen. Hoppas att han förstod att jag skämtade..vill ju inte bli ovän med hovis när det är så långt till nästa...

För er som undrar över min reaktion på avtrycken så kan jag ju säga såhär att min häst sätter bara ned halva bakhovarna när han går..eller lägger tyngd på halva bakhovarna rättare sagt (han lägger kanske 10-20% tyngd på den andra sidan, det syns knappt att hoven är oval, utan det ser ut ungefär som en halv hov + stråle). På hö bak så läggs all tyngd utåt och på vä bak läggs all tyngd på innersidan :crazy: Nog har jag varit medveten om att kuse är sned..men det var betydligt värre än jag trodde :cry::o

Nåja, huvudsaken är att hovis nu ska slå på skor då han tyckte att det var hemskt att kuse ömmar i ena bakhoven trots Easy boots med inlägg.....

Tillägg: kuse ömmar bara på grus
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dessa hovar...

Kan bara hålla med!!! En tanke som slog mig var att denna hovisen kanske inte klarar att sko hästen...kunskapen kanske inte räcker ända fram:crazy:

Jämför med syrrans häst som var riktigt plattfot när hon kom men hennes hovis har, trots barfotagång fått alla utflytningar att räta upp sig och hästen har idag väldigt fina hovar...Under första tiden hölls hästen med skor och tätare skoningar och efter 1 år var hästen fin i formen och kunde skos av igen och håller fin fint nu efter flera år av barfota med arbete.

Nej, byt hovslagare!!! Åtminstone för att få höra en annans åsikt om problemet.:cool:


Ursäkta...såg inte att du fått igång kommunikationen med din hovis;). Skönt att det verkar lösa sig...men personligen tycker jag att det låter oroande när hästen är så sned i belastningen av hovarna...Känns inte bra alls, har du kollat om nåt är felande högre upp?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: Blyger
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 431
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
882
Senast: Sirap
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 925
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp