Sv: Dessa Förbannade Pålagringar
Hej, vilken otur du har! Jag har också fått höra av veterinärerna att man inte ska stirra sig blind på benpålagringarna och stelheten... Och ibland är det faktiskt så, att det absolut inte behöver vara dåligt.
Det som gör det så svårt för dig är att du tycker att hästen känns "glad" och har sin framåtbjudning (det är en unghäst som är nyfiken på livet), men att den rör sig lite stelt. Fundera på hur länge det kommer att hålla i längden.
Vill bara att du ska tänka på att hästen gör för det mesta det du ber den om, oavsett om den har ont eller inte. Men om smärtan tar överhand skapar du bara en negativ känsla från hästens sida och det kan sluta i katastrof!!
Skillnaden mellan att vi människor kan känna att vi står ut med smärta är att vi kan sluta att utöva momentet som gör ont och det gör inte hästen om den är full av adrenalin, då handlar det bara om en överlevarinstinkt som gör att den går som en duracellkanin innan smällen kommer... Förstår du vad jag menar?
Visst kan din häst säkert bli en jätte fin promenadhäst, men tänk steget längre. Även en promenadhäst kan behöva jobba i form för att stärka rygg- och nackmuskler och komma under sig, när du då begär det av henne kan du mycket väl få en form av motstånd och beror det då på smärta eller envishet för att det är lite jobbigt?
Jag lovar dig att sitta med den tanken är inte en känsla man vill ha när man rider. Min häst som haft återkommande hovledsinflammationer (som mår bra idag, men som jag har under ständig kontroll), röntgen visar inga pålagringar, kan få mig helt nojig ibland när han "inte vill" göra det jag begär av honom...
Sen då, kommer du att behålla henne hela livet? Det är de frågorna du ska ställa dig själv, hur kommer henner 20-30åriga liv att se ut om hon idag är stel och inte rör sig som hon borde.
OCH! en annan sak, kan du föreställ dig vilka övriga belatsningsskador hon kan och komma att få? Vad det kommer att kosta dig känslomässigt och ekonomiskt? Man ska ha råd att ha häst och det kan bli jätte dyrt.
Jag vill bara önska dig lycka till och jag hoppas för både din och hästens skull att ni kan lösa problemet!!!!