Dessa Förbannade Pålagringar

E

Ezapeza

Har en fråga till er alla där ute.

En häst med pålagringar, är de vanligt att de går "orent" nästintill de ser mest stela ut? Vad är symtomerna egentligen?

Beror deras gång på hur pass mycket/lite pålagringar som finns?

Ah jag är förvirrad till tusen.:confused:

Sv: Dessa Förbannade Pålagringar

En häst kan ha pålagringar "upp över öronen" utan att det syns
o en häst utan pålagringar kan vara stel som en planka.....
Frågan är inte relevant om hästen inte har problem.

Hur ser man egentligen om en häst har ont utav sina pålagringar?
Min treåring har fått diagnosen "pålagringar båda bak-knän" Hur mkt eller hur lite det är vet jag inte.

Hon går med en stelhet som har blivit bättre. Blivit behandlad två gånger i leden och äter nu Flexijoint dagligen. Har gett goda resultat. Fortfarande ser vilken människa som helst att hon inte går helt rent, men går mkt bättre än när vi upptäckte de.Men långt ifrån "rent"

Vi kan ut och promenera hur länge som helst jag märker aldrig av att hon skulle ha ont. Hon brallar och lever rövare i hagen. Hon har samma goa humör och livsglädje som innan. Därför jag tycker det är svårt att kunna bedömma om hurvida hon har ont eller ej. Hurvida man ska ta ställning till hennes "framtid"

Hon är inte inriden ännu då detta upptäcktes precis i den stund vi skulle sätta ryttare på henne. Veterinären har sagt att jag ska tömköra henne i uppförsbackar och nedförsbackar så jag ska få en bra muskulatur runt knäna. För i framtida bruk så hon orkar bära ryttare.

Och hon går varken sämre eller bättre efter min tömkörning.
Därför jag undrar bland er här ute om hon alltid kommer gå med en stelhet i sina steg? När ska man ta det avgörande beslutet? jag är lost och förvirrad:confused:

Är ju svårt att bedömma om hästen har ont, men går den orent med det benet måste man väl anta att den går så för att undvika att belasta benet på ett visst sätt. Finns ju hästar som har ont fast de inte visar det, min förra häst (fick lov att ta bort han pga pålagringar) visade nästan ingenting, man kunde nått steg här och där om du red på en volt, känn att han gick orent. Sen när vi kom in till kliniken hade han typ 2 graders hälta i 3 leder :crazy: Så då blir man ju förvånad att han inte visat mer än vad han gjorde på slutet ...
Kan inte vara så att din häst är stel/sned efter att ha varit halt?

Det tokiga är att hon går på framåt och har en fin bjudning. Hon är skodd med Kilar på båda bak för att det ska justera om "belastningen" på knät. OCh det har hjälpt. Jag tycker ändå att en häst som har ont borde visa på ett eller annat sätt att dom inte gillar att man rör vid det onda - men icke.

Hon har faktiskt aldrig varit halt. Allt börja med att hon markera och ville inte stödja på höger bak. Vi trodde det var en sträckning, hovböld osv. kollades upp. men efter att varit på klinik så visade röntgen att det var pålagring.

Det är svårt de här med hästar. Tycker de flesta man talar med har någon form av skada på sina pållar.

Borde jag låta en kiropraktor komma ut? Jag mena något kan väl sitta i ryggen eller dylikt? kan väl kanske inte skada att pröva? Kanske skulle underlätta vad vet jag. Vad tror ni? Inte för att pålagringarna blir bättre, men stelheten kanske kan försinna om något ligger o trycker någonstans!

min häst har de på båda fram. Åkte iväg på en kontroll bara för att se att allt var bra kände att han inte alltid satte under sig vänsterbak men som sagt var 1gång på 20 typ. Iallafalll kolla hästen och han var halt på böjtspår valde att röntga min bara för att vara säker på allt. Då visa de sig att han hade spatt på bägge bak och pålaggringar på bägge fram:eek: blev helt stum han som känts så fin. Iallafall så dömde dem ut hästen visa bilderna för flera veterinärer och alla utom en sa de fanns inget att göra.Men min magkänsla sa att ja inte skulle ge upp sagt och gjort hästen fick ta de lungt nu i sommar. Sattes igång kändes äckligt fin blev sjuk av annan orsak åkte då in med hästen och då bad ja dem göra böjprov och arbetsprov och min häst var fräsch :bump::bump: 4 veterinärer som titta på han trodde inte de var samma häst:D Visst han kommer inte hålla för hård tävling men uppenbarligen för lättare:banana: är så sjukt glad att jag valde att prova för hästen har verkligen allt:love: och kan inte märka de minsta att han har ont.Den dagen har får de den dagen finns de bara en utväg men som sagt så här fräsch har han aldrig varit innan.Mmärker inte de på min häst men önska att han visat mer så man hade åkt in tidigare:(

Ohh vilken tur. Joo man ska banne mig gå på sin magkänsla. Hittills har min hjälpt.

Men jag önskar man kunde förstå sina fyrbenta änner lite bättre ibland.

Såg Lindis att du sökt PHS. Hoppas du kommer in. Själv ska jag bli brandman(kvinna) men kommer nog söka PHS med :O)

Pålagringen ger en ledinflammation = smärta. Inflammationen leder till ökade pålagringar = mer inflammation = mer smärta.

Du säger att hästen inte varit halt men beskriver samtidigt att den går så orent att en lekman lätt kan se det + rör sig stelt. Vad tror du att det beror på, om inte smärta? Oren gång = markering = smärta. Stelhet = ovilja att röra leden i sitt fulla rörelseomfång pga smärta.

En häst går inte och ojar sig som vi människor gör. Den ska ha ganska rejält ont innan livet är så pissigt att det inte längre är värt att ta en liten brall i hagen. Den blir inte deppig i första taget utan kan uppfattas som glad. Men ont har den, och det är inte ok.

Jag skulle gissa på att din häst inte kommer att kunna användas som rid- eller körhäst. Tyvärr. Artrosens omfattning och lokalisation i leden påverkar prognosen, men för en ung häst med dubbelsidiga pålagringar i bakknäna får den nog anses som pessima. Be veterinären utveckla sina tankar lite. Det kan iofs vara svårt eftersom det faktiskt kan vara så att en häst med grava förändringar rör sig helt rent, medan en med till synes obetydliga pålagringar har så ont att den aldrig blir hältfri. Man får bedöma utifrån den kliniska bilden, hästens ålder, utseendet på rtg (eller ännu hellre artroskopi) och behandlingssvaret. Din häst har redan blivit behandlat intraartikulärt vid två tillfällen utan att bli bra. Dystert.

Hon blev behandlad två gånger. Hon svarade på behandlingen men kanske inte så bra som man hade hoppats. Men visst blev hon bättre.

Hästen är tre år gammal var på inridning när detta kom fram så då tog jag hem henne.

Det tokiga är att hon går på framåt och har en fin bjudning.
Kommentaren är helt enkelt inte relevant utan används ofta av de som vill ursäkta sig istället för att se klart och söka hjälp.
Är hästen dessutom halt har den ont.

Hästar springer glatt även med brutna ben. Tex galoppörer. För att inte tala om Keymaster som hoppade sista deten av OS-banan i fälttävlan (felfritt) med en rejäl spiralfraktur i ena benet.

Det handlar egentligen inget om de. Jag kan utan problem låta slaktbilen komma å maska henne eller be veterinären ta bort henne. Det jag undrar över är just pålagringarna. Veterinären eller klinikerna kan ju fän inte ge mig vettiga svar.¨Och ingen dömmer ut henne. Jag får bara att jag ska gå med henne i upp och nedförsbackar för att sätta muskler kring knät så det stabiliserar sig.

Hon går rent men får som en patellaupphakning ibland. Jag har väl utryckt mig lite oklart här i tråden. Sorry för de. Men jag är nollad när de gäller pålagringar. och ville väl mest bara veta om en del hästar kanske går lite stelt utan att ha ont och ändå fungera som en häst?? jag mena 150 tusen i veterinävårdsräkningar för att åka till kliniker för att få inte får några som helst svar.
Jag själv kan ju gå och vara stel utan att för den delen ha ont. människans muskler hästars muskler fungerar ju ändå väldigt lika.

Meningen med tråden var att höra ifall någon haft eller har några liknande problem och hur de löste de.

aja skit samma. om en vecka åker jag till Norge med hästen till en klinik där. Jag återkommer med en rapport.

Det är inte så lätt för veterinärerna att säkert uttala sig om prognosen. Om din häst stärker muskulaturen runt lederna och får en ökad stabilitet kan problemen minska. Det beror ju lite på vad som orsakar pålagringarna.

Man får tyvärr inte svar direkt utan får testa olika behandlingsalternativ där uppbyggnade träning kan vara ett.

Veterinären eller klinikerna kan ju fän inte ge mig vettiga svar.¨Och ingen dömmer ut henne. Jag får bara att jag ska gå med henne i upp och nedförsbackar för att sätta muskler kring knät så det stabiliserar sig.
Hon är fortf så ung så det är svårt att veta hur det bli. Byt klinik om du inte tycker du får de svar och den hjälp du vill ha.

Hon går rent men får som en patellaupphakning ibland. Jag har väl utryckt mig lite oklart här i tråden. Sorry för de. Men jag är nollad när de gäller pålagringar. och ville väl mest bara veta om en del hästar kanske går lite stelt utan att ha ont och ändå fungera som en häst?? jag mena 150 tusen i veterinävårdsräkningar för att åka till kliniker för att få inte får några som helst svar.
Jag själv kan ju gå och vara stel utan att för den delen ha ont. människans muskler hästars muskler fungerar ju ändå väldigt lika.
Din häst är tre år och i mina ögon för ung för att vara muskel-stel under förutsättning att hon satts igång med förnuft. Möjligen skulle en treåring kunna reagera på växtvärk eller dyligt, men inte vara stela efter skogsprommenader.

aja skit samma. om en vecka åker jag till Norge med hästen till en klinik där. Jag återkommer med en rapport.

Lycka till och hoppas du får bra hjälp!

ja visst önskar manatt man kunde förstå dem bättre de hade underlättat MYCKE :p
Hihi ja hoppas kan man ju:b har även funderat på "bandkvinna" :b tröttar på min nuvarande jobb vill göra något som betyder och hjälper andra:b
Psst hoppas de löser sig till de bästa med din lilla pålle vi håller tummarna för er:D

KL

Håller helt med Tant Ester - lyssna på vad hon säger.
ser alltför många som resonerar så att "hästen springer glatt i hagen och har öronen framåt - därmed verkar den må bra". det stämmer inte. som ngn annan sa - hästar springer glatt med brutna ben och halta som bara satan. De stänger oftast av en sensus för en annan, dvs en känsla väger över den andra.

Trådskaparen: man måste vara tydlig som hästägare när man rådgör med veterinär. du måste ställa frågor rent konkret. Dvs vad innebär detta för hästens hållbarhet. Du måste vara specifik vad du anser är hållbarhet/en frisk häst/vad du anser en frisk häst ska kunna användas till!

byt veterinär om du inte är nöjd. En ytterligare hjälp är att konsultera försäkringsbolagets veterinär om du inte är nöjd. de kommer med goda råd och stöttning i min erfarenhet, och brukar påvisa vikten av att hitta en veterinär man har förtroende för och litar på.

Helt klart håller jag med de som påpekat att din häst inte uppvisar normala symptom eller verkar ha pålagringar som inte påverkar, i och med att den så uppenbart är påverkad. för en oinriden 3 åring är det rätt grava reaktioner. Insistera på att få ett vettigt svar av en veterinär och en ordenligt diagnos på hästens fortsatta hållbarhet, utifrån de fakta som finns runt den.

Tack snälla för alla som svarar.

Hur hinner ni fira jul mellan alla inlägg ???

Tänkte bara svara på någon frågade eller ja skrev angående min igångsättning utav henne då hon bara är tre. Jag har tagit det fruktansvärt lugn då jag inte haft någon brådska till att visa upp eller tävla henne. vid 2.5 års åldern börja vi löshoppa en gång varannan vecka. Därimellan gick jag promenader i skogen med henne tre gånger i veckan. Gick promenader från 1års åldern ( inte långa, mest för att hon skulle bli hanterad) Pyssla mkt i stallet och "hanterade henne". ÅKte transport till nya ställen och tog en promenad för att byta miljö.

När jag väl lämna henne för inridning talade jag klart o tydligt om att hon är igångsatt väldigt lugnt. Problemen kom när dessa människor (Seriöst inridningstall med mkt meriter) Satte igång henne. Efter två månader ringer dom och befarade en sträckning. lät henne vila och smörjde med liniment. Efter tre veckor var hon inte bättre. Tog hem henne åkte till första kliniken. Fick röntgenbilderna och att de var pålagring båda bak. Enligt den veterinären skulle vi behandla och låta henne vila. Gå i sin egna takt, några promenader hit o dit. Blev bättre utav behandlingen, fortsätter att vila med små promenader.

Tittar jag tillbaka på när jag fick hem henne då vi filma henne i hagen till de filmerna jag har nu på henne i hagen så är det en 80% förbättring. Förut tog hon inte ut steget och "tippa" fram. Nu tar hon ut stegen och verkligen kliver på. MEN med en stelhet. Men som sagt kliniken står redo för oss så jag återkommer med vad jag får för svar.

Jag har varit rak fram mot veterinärerna. 6 st olika. ALLA säger att har du tur blir hon en bra promenadhäst. Men hon måste få musklerna runt knät att vara stabila med. När jag ifrågasatt stelheten, så får jag till svar att jag inte ska stirra mig blind på den. Nähä? ja näefan.. Och svårt att ta bort en häst som ingen dömmer ut heller?. Men självklart låter jag henne somna om det är så de ska vara. Absolut så ego är jag inte. Men som människa vill man ha svar..

GodJul alla lite i efterskott.

Hej, vilken otur du har! Jag har också fått höra av veterinärerna att man inte ska stirra sig blind på benpålagringarna och stelheten... Och ibland är det faktiskt så, att det absolut inte behöver vara dåligt.
Det som gör det så svårt för dig är att du tycker att hästen känns "glad" och har sin framåtbjudning (det är en unghäst som är nyfiken på livet), men att den rör sig lite stelt. Fundera på hur länge det kommer att hålla i längden.

Vill bara att du ska tänka på att hästen gör för det mesta det du ber den om, oavsett om den har ont eller inte. Men om smärtan tar överhand skapar du bara en negativ känsla från hästens sida och det kan sluta i katastrof!!
Skillnaden mellan att vi människor kan känna att vi står ut med smärta är att vi kan sluta att utöva momentet som gör ont och det gör inte hästen om den är full av adrenalin, då handlar det bara om en överlevarinstinkt som gör att den går som en duracellkanin innan smällen kommer... Förstår du vad jag menar?

Visst kan din häst säkert bli en jätte fin promenadhäst, men tänk steget längre. Även en promenadhäst kan behöva jobba i form för att stärka rygg- och nackmuskler och komma under sig, när du då begär det av henne kan du mycket väl få en form av motstånd och beror det då på smärta eller envishet för att det är lite jobbigt?
Jag lovar dig att sitta med den tanken är inte en känsla man vill ha när man rider. Min häst som haft återkommande hovledsinflammationer (som mår bra idag, men som jag har under ständig kontroll), röntgen visar inga pålagringar, kan få mig helt nojig ibland när han "inte vill" göra det jag begär av honom...

Sen då, kommer du att behålla henne hela livet? Det är de frågorna du ska ställa dig själv, hur kommer henner 20-30åriga liv att se ut om hon idag är stel och inte rör sig som hon borde.
OCH! en annan sak, kan du föreställ dig vilka övriga belatsningsskador hon kan och komma att få? Vad det kommer att kosta dig känslomässigt och ekonomiskt? Man ska ha råd att ha häst och det kan bli jätte dyrt.

Jag vill bara önska dig lycka till och jag hoppas för både din och hästens skull att ni kan lösa problemet!!!!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
342
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 328
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V