Dessa eviga avmaskningsfrågor....

P

pamplona

I vårt stall så vill alla avmaska NU...
Jag personligen begriper inte riktigt varför:confused:men har fått maska mina hästar också, eftersom de går med andra.
Hästarna går i sina vanliga vinterhagar och kommer inte att släppas på bete förrän runt 1 juni. De blev sist maskade inför installning/övergång till vinterhagar i oktober.
Jag hade velat vänta med maskningen till innan betet och sen hålla det intervallet som rekommenderas.
Då hade vi hunnit ta träckprov på dem också.
I fjol hade mina hästar (födda -01 och -02) 350EPG på samlingsprov i slutet av maj.
Vad tycker ni? Finns det anledning att avmaska redan nu?(nu är det ju iofs. redan gjort men kan vara bra att ha lite kött på benen till nästa år)
Hästarna är i gott hull och blanka och fina, en av hagkompisarna kliar sin bak litegrann men det kan ju bero på mycket (bla. fällning).
 
Sv: Dessa eviga avmaskningsfrågor....

Fråga VARFÖR de ska avmaska nu. Vilken mask de vill bekämpa, och vad planen är för resten av säsongen.

Försök få igenom individuella träckprov. Hur många är ni i stallet? Är ni 10 st eller fler får ni riktigt bra priser på Vidilab. Tryck på att är det gjort så har ni mycket bättre underlag för beslut om framtida avmaskning och skötsel av markerna.

För att inte tala om PENGAR de kan spara (det argumentet brukar gå hem ;) ).

Ta fram så mycket fakta du kan så du verkligen har argument som går att backa upp och kan "döda" deras påståenden och tyckanden.
 

Liknande trådar

N
Foder & Strö Min häst har alltid haft lätt att hålla hullet, hon har blivit tjock så fort hon tittat på en grästuva och har inte behövt så värst...
Svar
13
· Visningar
823
Senast: Jessica
·
L
Hästvård hur viktigt är det att följa intervallerna? Stallets hästar avmaskades i slutet av maj med banminth innan dom släpptes på bete! Nu är...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Colombia_Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp