dessa ehmm.. rullgardiner?!

Sv: dessa ehmm.. rullgardiner?!

LillaMy84 skrev:
ska du ut och köra mer med sånt släp får du hemskt gärna utföra lite experiment :D med det där med lite öppen i kanten och såna saker :p
hur upplevde du sadelkammaren/foderbordet? för är det inte så att dessa släpen har en inbyggd sadelkammare som sitter lite "opraktiskt" på vänster sida av släpet?

Det är ingen sadelkammare eller foderbord i den sköthästens ägare har. Däremot har hon köpt till en "presening" i galon som spänns upp framför hästarna. Man lägger höet på den. Den funkar kanon, nästan inget spill alla på golvet. Nackdelen är att den måste monteras ner när man ska in genom framdörren (karbinhakar i öglor i väggen, inget svårt)
 
Sv: dessa ehmm.. rullgardiner?!

LillaMy84 skrev:
nån som vet varför det börjats med såna? är det någon tanke bakom eller är det bara en modegrej??

Det är ingen ny lösning utan har gjorts i åratal, bara "nytt" på svenska marknaden. Observera att Trane släppt en modell med gardin.

tycker det verkar lite bökigt att öppna/stänga.. eller hur gör man? och ffa verkar det lite läskigt, prasslar inte den vid färd??

Inte bökigt, men om man är kort så får man på vissa märken sätta en rem i mittenstroppen så man når. Tycker personligen att det är bökigare att försöka öppna den svenska typen när låset frusit fast. ;)

Vi skulle inte välja bort gardinen eftersom den har alla fördelar gentemot hård överlucka. Tyst. Lätt. Justerbar. Hållbar. Påverkas inte av fukt. Sen råkar jag tycka att det är mkt snyggare.

burton skrev:
Jag misstror den konstruktionen lite för vad mycket jobbigare det blir när rullgardinen en dag pajar och inte vill rulla upp sig längre.

Eller om den där plast/galonen (el. vad det nu är) går sönder av nån anledning. Det kanske blir svårare och tar längre tid innan man får tag i nån ny?

De gardiner jag sett är en enkel och hållbar konstruktion som inte ruttnar (läs plyfa). Enkel att byta (skruvad upptill). Om nu ett märke är tillräcklligt stort att exporteras är chansen större att det finns kvar länge och att du kan hitta delar efter många år.

Jag kommer iaf. att satsa på ett svenskt kvalitets släp när jag köper ett. Lättare att få hjälp hos nån återförsäljare och reservdelar som finns i sverige.

Haha, och sen när gjorde svenskarna produkter som har högre kvalitet än t.ex. tyskarna? :D Många delar tillverkas för övrigt av utländska tillverkare. T.ex. använder Star, Böckmann och Christ axlar och underedesdetaljer från tyska Knott.

det här med transporter känns ju baske mig nästan lika svårt som valet/hittandet av en sadel

Ja eller svårare då de kostar så "#¤%&/ mkt! :banana:

De utlänska är inte lågpris, utan det är de svenska som tar för mkt betalt. Är för övrigt kanonkvalitet på vårt Christ.

Valet är såklart upp till var och en, men varför betala för mkt? Det är på tiden att priserna på släpen äntligen sjunker. Det tjänar vi kunder på.
 
Sv: dessa ehmm.. rullgardiner?!

hannibal skrev:
Valet är såklart upp till var och en, men varför betala för mkt? Det är på tiden att priserna på släpen äntligen sjunker. Det tjänar vi kunder på.

jovars men gud... hoppas jag hinner skaffa mig ett släp innan dess.... hur ska jag annars någonsin kunna välja om priserna på star trailern skulle sjunka till nivå utländskt :eek: :D

vilken modell av Christen hade du? Har du med sadelkammare också? isf hur upplever du den, alltså att den sitter där den gör, på vänster sida?
 
Sv: dessa ehmm.. rullgardiner?!

Vi har en ny Henra trailer i stallet.med en sådan gardin.
De är jättebra tycker jag. Prasslar gör dom inte, inte tunga att stänga osv. På något vis känns det som om hästarna är mindre instängda med en gardin.

Enda nackdelen kan vara att stropparna lossnar ganska lätt men det är överkomligt.
 
Sv: dessa ehmm.. rullgardiner?!

Jag skulle definitivt inte välja en Star även om de var billigare. ;)

vilken modell av Christen hade du? Har du med sadelkammare också? isf hur upplever du den, alltså att den sitter där den gör, på vänster sida?

Har en Carat, modellen utan sadelkammare. Känner inget behov av sadelkammare utan utnyttjar hellre utrymme och vikt till hästen. Tyckte i och för sig att Cometen kändes ok med utrymme (den är ju längre).
 
Sv: dessa ehmm.. rullgardiner?!

Jag var förra veckan hos en försäljare av Henra och jag liksom du är väldigt skeptiskt till den där rullgardinen, så jag kollade den lite extra. Måste erkänna att den var mer gedigen än jag trodde men jag väljer nog ändå lucka.
Försäljaren sa att i Europa har alla rullgardin men av någon anledning har det inte slagit igenom i Sverige.
Den sitter i alla fall väldigt hårt spänd så risken för prassel eller dylikt är nog väldigt liten och som någon skrev här tidigare så är det ju knappast tyst med en plyfalucka heller.

Jag tänker att det kanske är vårat klimat som gör att vi inte gillar rullgardinen, det känns som det skulle bli kallare på något vis med den på vintern. Det kanske bara är inbillning jag vet inte.

Hur som helst så hade Henra en väldigt fin lucka på sina släp om man inte ville ha rullgardin, inte plyfa utan glasfiber (på plyfasläp) och den hade inget boxlås som fryser fast utan den öppnades uppåt och när man drog ner den så smackade den bara fast helt tät och helt tyst verkade jättebra. Sen var det flera lufthål i luckan vilket verkade bra, han sa för övrigt att dom hade fått beröm för sin goda ventilation i släpen.

En liten kommentar bara till den som skrev att Henra hade en billigare variant, den heter inte så som du skrev den heter Caliber.
 
Sv: dessa ehmm.. rullgardiner?!

Jag brukade låna ett gammalt valeryd släp som hade galon presenning som tak, och även luckan bak.
Där var snöret man skulle hissa upp galonet trasig på (väldigt gammal transport) men min häst brydde sig inte, utan den hängde oftast ner när jag tog ut han. Han gick jättelugnt och duckade när han skulle ut, inga problem :)
Jag tror att för ventilationens skull så är det nog en fördel.
Och som några andra skriver, så skramlar nog luckan en hel del när man kör på mindre grusvägar osv, så jag tror inte att det blir mer liv i transporten med galonlucka.

Jag skulle inte ha något emot att ha det om jag skulle köpa en ny transport.
 
Sv: dessa ehmm.. rullgardiner?!

Jag har haft både lucka av trä (en Boj Bravo s) och två st med rullgardin och jag skulle aldrig, aldrig välja en med lucka igen! Usch vad de låter och skramlar. När man skall fälla ner den förbenade luckan är den ju så tung så man skulle kunna dö på kuppen om man får den i skallen.
Inga problem med våra rullgardiner på 2-3 år. Ingen häst har reagerat på det. Skulle stropparna man fäster den med av någon anledning gå sönder finns de att köpa för 15 kr på biltema.

Så ni som skall köpa nya släp, var inte så konservativa!
 
Sv: dessa ehmm.. rullgardiner?!

Jag har en Star Safir (boggie) som väger 750 kg och totalvikten är nervägd till 1290 kg. Tyvärr så får jag ju bara lasta 540 kg då och det är i minsta laget. Får ju i alla fall dra det på B-kort, men man får vara aktsam med överlast. (Inte alla som är så noga med det i och för sig = samvetsfråga) Ska byta ut mitt släp nu för jag vill ha ett med rejäl sadelkammare. Håller på och tragglar för E-kortet.
Har också funderat på det där med rullgardin, men det låter ju bra! Sant att plyfa-överluckorna är astunga!
Jag kommer ev att själv åka ner till Tyskland och köpa vagn där. De har väldigt bra priser!
Håller med om det där med "Svensk kvalitetsvagn". Svenskt är inte alltid bäst även om många tycks tro det. Om man köper en vagn som är internationellt lanserad så tror inte jag att det blir problem med reservdelar. Det finns ju många vagnar som ser likadana ut, fast har olika namn!
 
Sv: dessa ehmm.. rullgardiner?!

Kockan skrev:
Jag kommer ev att själv åka ner till Tyskland och köpa vagn där. De har väldigt bra priser!
Håller med om det där med "Svensk kvalitetsvagn". Svenskt är inte alltid bäst även om många tycks tro det. Om man köper en vagn som är internationellt lanserad så tror inte jag att det blir problem med reservdelar. Det finns ju många vagnar som ser likadana ut, fast har olika namn!

Håller helt med.

Och apropå "svenskt", hur många trailers tillverkas verkligen här i Sverige? Har hört att de enda som har fabriker här är Boj, Star och Ume. VV t.ex. tillverkas i Norge. Jag vet inte detta med 100 % säkerhet, utan det är vad lokala Starförsäljaren sa. Bara en parentes, men kan vara intressant vid en diskussion om svensk kvalitet. Vad jag däremot vet är att det oftast är frågan om samma tillverkare på axlar, bromsar etc. Alltså ingen skillnad vad gäller reservdelsfrågan.

Kul att åka till Tyskland och köpa. Vilka märken funderar du på?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 966
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
805
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 710
Senast: Keb71
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 976
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp