Deras fel?

Vita_N_6520

Trådstartare
Vi har haft lite problem med tjuvridning nu i sommar och jag fick bara den tanken; tänk om det är deras fel att min häst inte är bra?
Hur mycket kan ett par ridpass skada egentligen?
Har ju inte en aning om vad de gjort eller hur mkt de har ridit, men jag vet att de har ridit.

Grejen är den att min häst fick en fraktur i början av sommaren och antagligen har De ridit innan hon blev opererad. Jag vet iaf med all säkerhet att de haft henne ute ett par ggr strax efter operationen ( :crazy: ), dock har det läkt finfint ändå, tack o lov.

När vi sen var på ett sista (eller ja, det skulle varit) återbesök så visade det sig att min pålle fortfarande var halt, dock har dom ingen aning om Vart det sitter men jag skulle tippa på att det är i ryggen/korset. (Hon ska på scint-grej så fort vi får tid.)

KAN det helt enkelt vara så att de har "haft sönder" henne? Är det möjligt? Vad tror ni om det?
Jag själv tvivlar ju på det, men eftersom det har hänt flera gånger så fick det mig bara att fundera lite..

Sen en till fråga: Hur skadligt är det att de sitter/rider på en 2årig fjording? :crazy:
Åtminstonde en av dem är på tok för tung för en unghäst, men frågan är ju om hästen tar skada av två(?) 'ridpass'..?
Återigen vet jag ju inte Vad idioterna har gjort, men 2åringen är så pass snäll så de kan ju ha gjort iprincip vad som helst.
För att förvärra saken ytterligare så kan jag ju säga att tvååringen har fått en fraktur i hasen så den senaste gången de hade henne ute kunde Hon knappt gå. :crazy:

Jag är så förbannad. Stryk borde dom ha.
Jag hoppas att farbror polisen gör något åt det och att dom åker dit för det ordentligt.

Sv: Deras fel?

Fy tusan!

Om de åker dit borde det rimligtvis räknas som skadegörelse?

Hoppas pållan blir bra.

Har du ingen möjlighet att kontrollera vad som händer din häst/hästar? Hade jag fått veta att någon tjuvred mina hästar hade jag f*n bott i stallet tills jag fått tag på glinen!

Jo jag tror det skulle bli skadegörelse.

Men från och med nu ska det alltid sitta en lapp på boxdörren om att hästen är skadad (jag rekommenderar alla andra att ha det också!) för då hade de åkt dit för djurplågeri.

Jag var inte helt säker förrän just Den gången för ca en månad sen.
Innan det har det inte funnits några direkta "spår" av att hästen har varit ute, utan då har jag bara trott att folk varit inne hos hästen.

Efter Den gången satte vi upp ett tjockt rep med lås i stalldörren, och efter det har det ju inte varit någon som kunnat ta ut dem, men förra veckan hade någon varit där och huggt av repet med en sax (?!).
Och då pratar vi om ett sådant rep som inte ska kunna gå av utan ordentligt med våld. :crazy:

Dagen efter var min far inne o pratade personligen med polisen - dagen efter det hamnade det i tidningen och vips - så fick vi reda på vem det var.
Tur att man bor i en liten håla. Eller ja. Tur för mig, otur för dem. :devil:

Kan tillägga att stallchefen sov några nätter i stallet, och folk har åkt & gått förbi mitt i natten för att se om ngn varit där.
Och btw så är det inga "glin" utan vuxna människor som "saknade ridningen" :mad: :crazy:

Senast ändrad:

Oh vad förbanad jag skulle vara om jag varit du.

Jag tror tyvärr ett ridpass kan påverka frågan är om det är ett ridpass som har påverkat hästarna i fråga eller inte. Det är helt omöjligt att veta egentligen.

Hoppas ingen försöker tjuvrida min men risken kanske inte är så stor, han är ganska stor å har mycket skumma ideer för sig.

Allvarligt??? Vuxna mäniskor som alltså har någon typ av hästvana som rider på en tvååring?? Nu har jag en tvåårig islänning, så han är väl kanske tunnare än en fjording, men de är ju jättesmå då :eek::cry:
Och de har tagit dem ur stallet på riktiga ridturer? Inte bara ett litet barbackaskutt i hagen... Helt sanslöst, men nu när ni vet vem det är, vad har hänt, hur går man vidare? Vad säger de skyldiga?

Jag skulle säga att om man hoppat upp barbacka på en tvååring ett par gånger i hagen "på kul" så tror jag inte det är så stor risk att det kan skada så mycket fysiskt, men är det ridvant folk så kan de ju ha ridit ganska länge? Och då känns det ju inte otroligt att hästen tagit skada...

Huga, tycker så synd om dig, naiva jag skulle ju aldrig tro att folk tog hästarna ur stallet :(

hur kan du vara så säker på att det bara är två ridturer det handlar om?

om dom anstränger sig så pass mycket att dom tar med sax/kniv för att ta sig in till hästen så tror jag faktiskt att dom skiter fullständigt i att du sätter upp en lapp på boxdörren!!!

jag hade aldrig accepterat att polisen inte gör något och jag hade sett till att sova i stallet men då får man nog gömma sig för att kunna ta galningarna på bar gärning

stå på dig lilla gumman för får det här fortsätta så kanske du i slutänden inte kan använda din häst alls ...jag tror absolut att om det är ett par som hoppar upp och ner på en skadad tvååring så blir skadan värre...

Usch vad förbannad man blir. Jag hade tagit med mig några stabila personer och besökt idoterna personligen och förklarat för dem vad de har ställt till med samt krävt att de tar hand om vet.kostnader. Eftersom du inte vet vad de har gjort med hästarna så kan du ju omöjligt veta om detta har påverkat men sannolikheten är ju stor och eftersom de har ridit utan lov så får de ju banne mig ta på sig ansvaret oxå! Hoppas verkligen det löser sig för er och att det inte blir några långvariga skador på hästarna!

Kruxet blir väl att bevisa att det dels är de som tjuvridigt och dels att det är pga tjuvridningen som hästen fortfarande är halt. :(

Erkänner de så behövs ju inga bevis, däremot kan det bli svårt att visa att deras tjuvridning orsakat skador. Men att tjuvrida är inte heller lagligt, har för mig att det är egenmäktigt förfarande.

Fast de ska ju erkänna och sedan stå för det, det är den sista delen som kan bli trixig vid ett åtal.

de måste väl ändå kunna åka dit frö det här ? är inte så bra på hur lagen fungerar , men man kan ju liksom inte bryta sej in i nåns bil och låna den :crazy: Fattar inte att folk kan göra så inte ens mindre vuxna :eek:
Hoppas verkligen din häst bli bra och inte får några men.

Vad finns det för människor egentligen. Ska man inte våga släppa hästarna ur sikte ens?? :confused: :cry:

Fy va hemskt... Jag lider verkligen med dig och din häst. Hoppas den blir bra!

Eftersom hästen var skadad så kan säkert ett par ridturer gjort mer skada, och eftersom det är en så ung häst. Men frågan är ju hur man Vet att det var så och att sen kunna bevisa det :( Usch och Fy...

Allvarligt??? Vuxna mäniskor som alltså har någon typ av hästvana som rider på en tvååring?? Nu har jag en tvåårig islänning, så han är väl kanske tunnare än en fjording, men de är ju jättesmå då :eek::cry:
Och de har tagit dem ur stallet på riktiga ridturer? Inte bara ett litet barbackaskutt i hagen... Helt sanslöst, men nu när ni vet vem det är, vad har hänt, hur går man vidare? Vad säger de skyldiga?

Jag skulle säga att om man hoppat upp barbacka på en tvååring ett par gånger i hagen "på kul" så tror jag inte det är så stor risk att det kan skada så mycket fysiskt, men är det ridvant folk så kan de ju ha ridit ganska länge? Och då känns det ju inte otroligt att hästen tagit skada...

Huga, tycker så synd om dig, naiva jag skulle ju aldrig tro att folk tog hästarna ur stallet :(

Personerna har väl inte direkt stor hästvana (Vet inte hur stor vana), de red på ridskolan för kanske 7-8 år sedan lr något..
Men nog tycker jag de borde ha Nått innanför pannbenet.

Vet som sagt inte vad de har gjort, men de har hållt till i padocken..

Och jag är väldigt glad (eller snarare väldigt förbannad!!!) just nu.
Min far ringde polisen och de hade redan lagt ner anmälan. :crazy: :mad:
Det var EN vecka sedan vi anmälde och det var andra anmälan på en månad.
Jag undrar om polisen tagit lika lätt på inbrotten som skett i exv fotbollsklubbar i stan. :grin:
Vad jag förstod så skulle polisen ringa mig, då ska jag fråga det.

hur kan du vara så säker på att det bara är två ridturer det handlar om?

om dom anstränger sig så pass mycket att dom tar med sax/kniv för att ta sig in till hästen så tror jag faktiskt att dom skiter fullständigt i att du sätter upp en lapp på boxdörren!!!

jag hade aldrig accepterat att polisen inte gör något och jag hade sett till att sova i stallet men då får man nog gömma sig för att kunna ta galningarna på bar gärning

stå på dig lilla gumman för får det här fortsätta så kanske du i slutänden inte kan använda din häst alls ...jag tror absolut att om det är ett par som hoppar upp och ner på en skadad tvååring så blir skadan värre...

Jag antar att det inlägget var till mig?

Jag är säker på att det är två turer på unghästen , min häst har det förmodligen varit fler. (Upptäckte första gången midsommarafton att boxdörren inte var helt stängd..)

Ang lappen så är det som sagt för att då rubriceras det som djurplågeri = högre straff.

Jag tvivlar på att de gör om det nu, men för säkerhets skull ska vi sitta vakt vid ett speciellt datum då de var där samma datum två ggr i rad..
:confused:

Men frågan är ju om någon annan kan vittna om att de sagt det till dem?

Jag kopplade inte riktigt vem det var som hade fått reda på det, men Puckot hade iaf berättat det för den personen..

Ja jag tycker det. :confused:

När min far var hos polisen tror jag de sa olaga intrång, i tidningen stod det skadegörelse :confused:

Jag tycker det borde bli både &, Plus egenmäktigt förfarande (eller vad det heter..) som ngn skrev.

Det är ju trots allt olagligt att gå in i en privat byggnad, ta sönder låset och ta ut och bruka en ägodel (i detta fall häst).

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka