Deprimerad häst?

M

MalinR

Jag rider ett 6-årigt sto en gång i veckan (ridskola)och har gjort i några månader nu, hon trivs troligen inte. Hon skickas antagligen tillbaka snart för dom hyr henne bara. Hon är absolut inte trevlig vid hanteringing, men när man sadlat och tagit av grimman för att träna så blir hon snäll :smirk: Dom har behållt henne för att hon varit en sån pärla vid ridningen, men nu till problemet då. Red henne idag och hon gick inte fram för skänkeln alls knappt, och hon brukar ha ganska mkt motor. När jag skulle fatta galopp ställde hon sig bara och kickade emot och hon slänger väldigt mycket med huvudet. Det där med huvudet var mest i början och när hon musklat sig lite mer så slutade hon med det, men musklerna kan ju inte ha försvunnit :crazy:. Hon är en väldigt söt häst egentligen och flera har sagt att hon skulle kunna gå långt inom både dressyr och hoppning. Hon är en dam med bestämd vilja och vi brukar ha våra fighter i stallgången om att flytta några steg i sidled tex :smirk: .

Nu blev det väldigt mkt, men vad jag försöker komma fram till är om någon har något tips när man rider en sån häst? Ja försöker att berömma mkt när hon gjort rätt bara några steg och rida rakt fram och liknande.
 
Sv: Deprimerad häst?

Det finns väl egentligen inga tips för såna lägen. Det är inte din häst, därför är det ingen idé att enbart du rider konstruktivt.
Antingen var den brunstig, eller så hade den en dåligt passande sadel/var öm på annat vis eller kände sig stel. Den kan också haft ont i magen, då blir dom inte glada när man använder skänkeln :p

Att hästen blir anti när ni tränar och sen snäll igen så fort den inte är sadlad tyder ju på att den kan vara öm i ryggen. Det säger iofs inte så mycket eftersom alla spänningar till slut sätter sig i ryggen, och särskilt på en ridskola eller en häst som t ex varit hos en hästhandlare är det vanligare att man inte passar in sadeln lika noga som man borde. Bara en sån sak under en längre tid kan göra en häst spänd och anti. Eller felträning under en längre tid.

Balnd ridskolehästar är det tyvärr vanligt att de går ner sig mer och mer tills det är för sent, är den redan öm är det förmodligen lika bra att den skickas tillbaka. Jag tror inte riktigt på att en häst blir jobbig vid ridning för att den "inte trivs" isåfall borde den snarare vara mest jobbig i stallet eller allmänt att hålla på med också (om det är för att den inte gillar att byta ryttare hela tiden t ex).
 
Sv: Deprimerad häst?

som jag skrev, hon trivs troligen inte. det har blivit värre och värre och har inte alls märkts i ridningen förut. har diskuterat många gånger mer ridläraren om att skicka tillbaka henne, men eftersom hon hittils varit snäll i ridning så vill dom behålla henne. när hon kom var hon mkt smal, som de flesta andra hästar därifrån så jag är rädd att det inte blir så mkt bättre där.
 
Sv: Deprimerad häst?

hon är ingen ängel vid hantering kan jag lova. man måste locka och lura henne för att öht få tag på henne i boxen och sen akta sig för hennes otroligt söta huvud med små tänder :smirk: .

hon har aldrig förut varit sådan vid ridning föurtom sist då jag la till spöt i en galoppfattning, då sparkade hon också emot men fattade sedan galopp. nu var det liksom tvärstopp och kickning.

så jobbigt att man alltid fastnar för såna hästar :(
 
Sv: Deprimerad häst?

Hon har tråkigt!!!

Har en fd travare själv. Han var sådan under en tid. Ville inte gå framåt (är en väldigt pigg och vaken herre :) ) Var sur och slog mot skänkeln och la du till spöt... ja, då visade han verkligen att han inte ville det.

Jag gjorde bara tvärstopp med träning. Red i skogen och lufsade omkring i en månads tid och vola´:banana: Han blev sig själv igen.

Nu vet jag ju inte om detta är felet på "din" häst. Hon kan ju också ha ont någonstans. Att hon inte är särskilt gullig i boxen behöver inte betyda något. Min herre är inte gullig i boxen (en riktig sur gubbe;) ) men när han är på gången eller ute så är han världens gulligaste.

Tror nog inte att ridskoleverksamhet är rätt melodi för den hästen. Hon är ju relativt ung också. Kan du inte hyra henne själv? :banana:

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Deprimerad häst?

Hon har ju blivit värre och värre i boxen och även i gången, så jag tror tyvärr att det har med det att göra.

att hon är uttråkad kan jag nog hålla med om. att bara gå i ridhus är väl inge skoj för någon häst, vissa visar det tydligare än andra.

Har funderat flera gången på att hyra henne själv, men mina föräldrar är inte alls intresserade och har inget jobb så att då betala 5000 i hyra (för helår tror jag iof men) + stallplats+ foder + träningar osv blir ju ganska mycket. jag tränar även fotboll så tid finns det inte så mycket heller, tyvärr!! anar att hon behöver en ny sadel, och sen efter x antal månaders muskling en ny sadel igen känns ju i plånkan :P men jag vill, det kan jag lova! hon har ju kapaciteten och är en väldigt söt häst egentligen.

tack för svaret :)
 
Sv: Deprimerad häst?

Det kan ju mycket väl vara så att hästen som många påpekar att hästen har ont, men tanke på att han står på ridskola så får man ju hoppas att de har vett att se efter sina hästar.

men jag minns att när vi köpte våran vallack från en ridskola så var han helt knäckt. Han såldes för att han var lite matelak...
lite matelak innebar att han var livsfarlig. anföll i hagen och i box. Stog man en meter utanför boxen när han åt så anföll han väggar och tak, bajsade och pissade på sig och hotade med ena frambenet. Satte man sig på hästen så gick all luft ur han, han sänkte huvudet till marken och blev som en zombie.
Vi hade som tur var möjligheten att anpassa hästhållningen helt efter honom. så det blev ut på en stor lösdrift med fri tillgång på mat,de gånger han var inne så var vi aldrig nära hans box och ingen fick gå in till han.
Vi kastade av honom "all" utrustning och red barbacka i ett halvår, bara skog och mark och en massa bus.
Idag är han en helt underbarhäst, nu kan man vara med honom i boxen och ridningen är kul.

kanske lite off topic, men jag ville bara berätta att det går att lösa det för hästen på ett ganska så lätt sätt.


hoppas det löser sig för hästen
 
Sv: Deprimerad häst?

Hon har tråkigt!!!

Har en fd travare själv. Han var sådan under en tid. Ville inte gå framåt (är en väldigt pigg och vaken herre :) ) Var sur och slog mot skänkeln och la du till spöt... ja, då visade han verkligen att han inte ville det.

Jag gjorde bara tvärstopp med träning. Red i skogen och lufsade omkring i en månads tid och vola´:banana: Han blev sig själv igen.

Ööhhhh... Bara en fråga: hur vet du att din häst inte gjorde det för att det gjorde ont/var obekvämt? Kalla mig fördomsfull, men det är ju inte direkt ovanligt att f.d. travare har sina krämpor :crazy:
OM hästen var öm kan det ju också ha släppt efter gymnastiseringen i skogen eller att du krävde mindre.?
 
Sv: Deprimerad häst?

Vad bra att ni kunde anpassa situationen efter hästen! :)

Lösdrift lugnar säkert många hästar, eller hästars magar framförallt om dom har fri tillgång... Har haft en kuse som också var "matilsken" men som slutade med det i princip direkt när han fick rejält med grovfoder och kanske lite lugnare stall :)
 
Sv: Deprimerad häst?

om det ändå bara vore vid matdax :/ för att få henne ur boxen idag fick en stå med hö framför henne så hon sträckte fram halsen och tänkte på något annat medans en annan snabbt satte fast grimskaftet. snart funkar troligen inte det heller där och då står dom där med en häst som inte går att ta ut boxen.

önskar att jag kunde göra så med henne. hade det varit min häst, eller jag iaf hade haft henne några dagar i veckan hade det blivit massa promenade och lite löshoppning och sådant, ALLT utom vanlig ridning i ridhus. jag skulle antagligen få ha henne på halvfoder av ridskolan, men just nu känner jag inte att betala ca 1000:-/mån för en sån häst, ÄVEN om jag tycker om henne.
 
Sv: Deprimerad häst?

Det är jobbigt när man har för mycket empati, särskilt om man går på en ridskola. Det GÅR ju inte att anpassa sig efter alla hästar om man har 10+, och det går inte att hålla efter hästarna på samma sätt som om man äger EN häst privat. Dessutom går det inte att anpassa ridningen/hanteringen till hästen eftersom den måste hanteras av olika personer.

Man kan inte rädda alla, men man kan se till att göra det bästa man kan för sin egen häst när man väl skaffar en, och även se till att man själv hanterar/rider hästen så "bra" som möjligt när man får chansen :)
 
Sv: Deprimerad häst?

jag vet :S är lite därför jag inte vill ha henne på halvfoder också. är rädd att alla andra kommer "förstöra" det jag bygger upp med henne och att jag får börja om från början hela tiden. vill jag ha henne vill jag ju kunna utveckla henne och ha roligt ihop.

men vad är "bra" då? är det att ignorera henne eller att säga till att "det där är inte okej". ingen annan gör troligen som mig ändå, vad är då schysstast mot henne? :S
 
Sv: Deprimerad häst?

Vad som är "bra" för just den hästen är omöjligt för mig att svara på. Det är så olika från olika individer och olika situationer.
Min förra häst t ex kunde vara ganska sur vid viss hantering, t ex skoning/massage, men sa man till honom på skarpen då genom att rycka en gång i grimman blev han mycket lugnare. Samma häst kunde bli halvgalen om du "sa till" honom i en situation där han kände sig pressad snarare än överlägsen...

Hästen jag pysslar med nu är det samma sak med. Att man ignorerar/säger till när han gör något dumt kan fungera jättebra. Tills den dag man säger till på skarpen och hästen faktiskt kände sig rädd och förlorar förtroendet för en i flera dagar :crazy: och man VET sällan när den är genuint rädd och när den bara är översittaraktig.

Så min poäng är - sätt upp dina gränser vad gäller sånt som kan vara farligt för dig (inget bitande, inget sparkande, inget ångvälta över människor, inga bockningar osv) och sätt upp klara konsekvenser för det som du alltid följer. Om tillsägelserna ska vara hårda och aggressiva eller mjuka men tydliga måste man avgöra efter hästens personlighet. Det här är egentligen det enda man kan sätta tydliga regler på redan från början, resten kan man vänta med tills man lär känna hästen.

Men som tumregel - hästen ska ALLTUD lyda dina hjälper. Och du ska alltid lyssna när den säger ifrån. Mao, om den säger "nej, det här vill jag inte göra!" ser du till att få din vilja igenom, men tar det i beräkning för resten av dagens pass. Är hästen upprepade gånger ovillig kan man behöva förenkla passet för att inte pressa hästen i onödan.
Kolla också upp alla viktiga detaljer - sadel, rygg, tänder osv. om du har möjlighet.
 
Sv: Deprimerad häst?

det är bara dumheter enligt mig då hon hugger efter mig när jag borstar "främre delen". om jag däremot håller mig vid benen eller rumpan så är det oftast inga problem.
ibland försöker hon trycka upp mig i väggen och då vill jag att hon flyttar tillbaka givetsvis. det tycker hon INTE om! dom flesta som väntar på att gå förbi brukar ta en annan väg ;)
hon är inte rädd alls, är en väldigt tuff brud, men hon visar ju ganska tydligt vad hon tycker. ;D alla gamla trogna ridskolehästar springer och hoppar runt i ridhuset och hon bara står och kollar på dom. red henne i paddocken igår i mörker, regn och blåst helt ensam, trots att hon aldrig varit där förut så va hon helt lugn. :)

Jag har tyvärr inte möjlighet att kolla upp sadel och liknande, det är ju tyvärr inte min häst. Har tryckt henne över ryggen utan reaktion.

Det är så tråkigt att verkligen se skillnad mellan gångerna jag är där. Går inte att ta henne i boxen alls längre om man inte är två och kan lura henne lite. Men nu är det ju snart jullov så får se om det blir bättre sen, om hon nu inte åker hem. :crazy:
 
Sv: Deprimerad häst?

Ett litet tips är att tänka att du "masserar" när du ryktar, och gärna massera lite innan du ryktar på de ställen hästen tycker det är värst. För det är ganska troligt att det beror på spänningar.
 
Sv: Deprimerad häst?

Jag säger som Totola; I och med att det är många som rider hästen är det svårt att få ordning på problemet. Men mycket beröm när hästen gör rätt är ju ALDRIG fel.

Förmodligen kommer de som driver ridskolan att byta ut hästen så snart de har möjlighet. Det är aldrig speciellt bra för en verksamhet att ha hästar som eleverna tycker synd om. Problemet brukar vara att hitta bra ridskolehästar, vilket tyvärr kan leda till att man känner sig tvungen att behålla en mindre lämpad verksamhetshäst lite längre än man önskar.

Du kan ju alltid höra med ridskolan igen vad de har för planer för hästen. Berätta att du tycker det är tråkigt att hästen inte verkar trivas. Förhoppningsvis lyssnar de på sina kunder.
 
Sv: Deprimerad häst?

Brukar stå och klia henne massa när jag borstar, då står hon och bara njuuuter, borstar lite och när hon står stilla och lungt så blir det maaassa kliande. Kände att jag inte hade tålamod idag så en annan fick rida henne.. :crazy: Kändes helkonstigt att någon annan red henne, sitter man där och ser vad dom gör för fel, även om man kanske inte gjort det bättre själv så började man ju förstå henne och hur man kommer åt henne.
 
Sv: Deprimerad häst?

Jo, jag tror inte att dom är helt medvetna om hur hon verkligen är. Idag var chefen med nere i stallet (jättesnäll och har/kan hästar, så ingen som bara sitter där och bestämmer) och hon va lite förvånad. Jag tror att dom ska skicka tillbaka henne, men eftersom hon varit såpass bra i ridningen så har dem inte velat skicka hem henne, har funnits hästar som är i mer behov av att bytas ut tror jag :crazy: . Men alla privatpersoner som har häst där säger "hoppas dom skickar tillbaka henne innan det händer någon allvarligt" och liknande, så det blir nog så snart.

Så är det någon som letar efter en stjärnhäst så finns det en här ;) Har vad jag hört gått 1.25 klasser och har bra steg, så med muskler och kondition och massa kärlek blir hon toppen!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 671
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp