Deppad ponny eller..?

R

Reim

I Fredags tog vi hem en ny häst till gården och i lördags morse var min "tidigare" ponny jättetrött. Redan då började han smått matvägra. Jag gick ut med honom flera gånger och gav honom matolja, då vi var rädd att det var förstoppning(han har haft problem med tarmarna tidigare).
Idag är han jättetrött och hängig. Han äter och dricker, men det är knappt.
Nu står han i boxen och halvsover och ser inte alls kry ut.

Vad kan det vara? Kan han vara deprimerad över den nya hästen(typ att den ska konkurrera ut honom, då lillponnyn alltid varit min favorit)? Kan det vara någon sjukdom eller har det med pälsfällningen att göra? Jag vet att de kan få problem på våren med pälsen, men har aldrig varit med om något liknande. Det känns riktigt tragiskt att inte veta vad man ska göra.. Några förslag kanske?

Ska väl tillägga att den nya hästen och vår andra häst, en nordsvensk, mår bra.

EDIT; Han är inte heller lika busig och idag när vi tänkte att han skulle få busa runt i hagen, stod han mest still. Han brydde sig knappt om gräset..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Deppad ponny eller..?

Har du tagit tempen på hästen, om den har feber? Är avföringen som den ska? Jag tror inte din häst är deprimerad över att du skaffat en ny häst och är rädd att komma i andra hand ;)
Hur ser fodret ut? Är det torrhö eller har ni hösilage och kanske fodrat med en dålig bal?
Är hovarna kalla och normala? Ingen hälta? Funderade lite på fång...
Ta tempen först och främst och är han hängig och verkar sjuk ring veterinären.

Har tagit tempen och den är normal. Han har även "normalt blodflöde"(tryckt på tandköttet- blodet kommer tillbaka direkt). Inte uttorkad heller.
Vi har torrhö i småbalar. Alla hästar får samma mat och ingen av de andra har reagerat på det, vilket jag isåfall tycker är konstigt när de får från samma balar.

Hovarna är kalla och normala. Avföringen var aningen hårt inatt, men det ordnade upp sig under dagen. Halt är han inte heller.

Okej, håll koll på tempen och se om den ändras, han kanske är pågång att bli sjuk.
Annars avvakta och se om det går över - om inte är de bara att låta en veterinär undersöka

Håll koll ändå så att det inte är fång!

Hade en ponny som fick fång och hovarna var inte varma eller hade någon speciell puls. Märkte bara att det var något som inte var som det skulle.

Har dom gått ihop i samma hage så att dom kanske busat/jagat mycket? Brukar ju bli en hel del spring när det kommer nån ny in i flocken.

Hur diagnostiserade veterinären fång då? här "måste" hästen ha kraftig puls för att det ska räknas som fång. Helst stå i fångställning. Hatar ouppdaterade vettar!:mad:

Tog hit veterinären igår då han la sig ned på backen efter en liten promenad. Han hade då 60 slag/minut i puls och 38.4 i temp samt att han var ordentligt uttorkad. Diagnosen blev tarminfektion då han hade/har fruktansvärd diarré(nästan bara vatten). Han fick 10l dropp, smärtstillande och b-vitaminspruta(framförallt för pälsfällningen). Han kryade på sig ordentligt igår, men nu är det samma sak igen då han bara står och hänger i hagen utan att äta och dricka. Han låtsas att han äter och dricker, men plaskar bara i vattnet och nopprar smått i maten.
Ponnyn fick även sin första "normal-matsmältningsspruta" idag.

Jag tror inte att han låtsas, utan att han eg vill men inte 'kan' (t ex på grund av ont i magen/etc alltså)

DIskuterades magsår någonting? (Själv)svält kan ge dem magsår, och då kan de blir just sådär att de står och 'plockar' med maten, men inte äter egentligen.

Magsårsmedicin kan man ge på rena symptom, och om det är magsår inblandat brukar de ganska fort bli bättre. Tyvärr är den svinigt dyr magsårsmedicinen, men blir ju lite överkompligare till en ponny (dos efter kroppsvikt, 1 v fulldosbehandling för 575 kg häst kostar över 2000 kr).

Jag tänkte faktiskt magsår första gången jag läste tråden, men kände att 'nej men Alex, du har ju fått magsårsnoja och ser ju spöken överallt'. Och det kanske inte alls är magsår inblandat, men det är ju inte omöjligt att han fått det också, och att det spelar in, därför jag undrade om det diskuterats?

Hoppas ponnyn snart blir bättre och ni får rätsida på det, man lider verkligen med dem när de inte mår bra, och inte äter.

Jaaa, höll på ramla av stolen när jag såg på förättningsunderlaget vad GastroGuarden som min häst skulle få kostade :eek:

/Emmah - som för övrig har 2 oöppnade sprutor kvar eftersom hästen travade vidare...:cry: :angel:

Hoppas verkligen att TS ponny blir frisk!

Nyfiken på vad din häst har för normal temp.

En av mina har normalt 37,6 så om hon hade haft 38,4 så skulle hon ha feber.

Kram

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 256
Senast: Juli0a
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 484
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 880
Hästvård Hej! Jag har i snart tre månader ridit en ponny som: * Inte alltid vill stå still vid sadling * Alltid vill snurra runt när man...
Svar
6
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka