Denna Stress!

T

Troya

Det Värsta med Hopptävling måste vara stressen innan, banan sitter som spik, manen knoppad, kavajen på, anmäld, hästen är uppvärmd, banan ännu en gång klar som en spik o.s.v. Vad är det som Stressar så fruktansvärt precis innan!!? Allt sitter perfekt! Hjälp..! :(

Sv: Denna Stress!

Visst är det jobbigt!!! Speciellt på hopptävlingar, jobbigt att behöva lära sig banan samma dag tycker jag. Ska ut på min första riktiga hopptävling sen jag red ponny (10 år sen) om tre veckor. Är redan nervös :crazy:

Ja. :bump: *Tumme ner för stress* Jag har kommit 1:a, 2:a och Clear round rosett i ALLA mina Hopptävlingar. Fast vi fick räna banan på en ridlektion veckan innan ;D Lyxigt. ^^

Ja, visst är stressen jobbig på hopptävlingar!
Därav anledningen till att jag inte ens orkar ta mig an att starta fler än en klass per tävling :(

Det där lugnar ner sej när man har tävlat ett par gånger på säsongen tycker jag. En säsong red jag en C-ponny och 2 D-ponnyer, DÅ var jag stressad. Efter hade jag bara en D-ponny och då var det jättelugnt jämt! ;)

Tycker inte det är stressigt på tävlingar, men däremot är man självklart lite spänd innan,adrenalinet pumpar för fullt!

Ser alltid till att vara i god till på tävlingsplatsen, det minskar stressen.
Och har mina rutiner som gör att man alltid vet vad man ska göra, i vilken ordning osv...det underlättar!

Har mest tävlat D-ponny i några lätta 80-klsser. Trots att allt var klart trodde jag att jag skulle svimma när jag hälsade på domaren. Gud vad pinsamt..! .___.'

Ju fler tävlingar man har varit på ju mindre stress blir det när man har koll på allt. sen beror det nog på hur man är lagd åxå, själv är jag aldrig stressad inför tävling och har aldrig varit det spec mkt heller.
är bara att inse att stress före start går ut över hästen och ens prestation, så det är bara att lära sig att ta det lugnt om man vill ha några framgångar...

visst är de alldeles alldeles UNDERBART :love:
Älskar o vara på tävlingar och längtar sjukt mycke till säsongen drar igång igen.
man kan känna spänningen i luften och de är så härligt att bara gå omkring och insvepa atmosfären ,träffa alla trevliga människor.
Pyssla med hästen , fläta , gå banan , rida fram ...
de är de som är hela grejjen .. att man sen lyckas få till en jäkla bra ritt på banan .. de är bara bonus:D

ja tävlingar är underbart:banana:

Jag blir nog mer stressad om jag har för mycket tid på mig. Har jag lagom mycket tid så körs allt på rutin, anmäl, gå banan, rid fram och slutligen in och gör det bästa man kan och ha roligt.

Men med massa dötid hinner jag tänka så mycket och blir stressad och nervös av det.

FT_ryttare skrev:
visst är de alldeles alldeles UNDERBART :love:
Älskar o vara på tävlingar och längtar sjukt mycke till säsongen drar igång igen.
man kan känna spänningen i luften och de är så härligt att bara gå omkring och insvepa atmosfären ,träffa alla trevliga människor.
Pyssla med hästen , fläta , gå banan , rida fram ...
de är de som är hela grejjen .. att man sen lyckas få till en jäkla bra ritt på banan .. de är bara bonus:D

ja tävlingar är underbart:banana:

PRECIS... Fast jag tävlar iofs inte så mkt själv... Fast det ska jag ju ändra på nu då...:o

Håller med om att tävla e heeelt underbaart skojj! :D att lära sig banan tyckler inte jag är så svårt, däremot kan jag tycka det är lite jobbigt om det är ett trångt ridhus med en massa ekipage och man ska hoppa fram. Det är inte så kul!!
Längtar till tävlingarna!

haha :D dagen inann tävling:

hästen badas
utrustningen tvättas
allt packas
transporten fixas
mina kläder läggs fram
hästen flätas

Tävlingsdagen:

hästenputsas
knoppas
allt bärs ut till bilen
jag fixar mig
mockar

åker i godtid

frame på tävlings platsen;
kollar hästen
ger vatten
anmäler mig
kollar barnan
går barnan
tar ut hästen
klär den
rider fram
kollar barnan
tävlar
skrittar av hästen
klär av den
ger den vatten+betfor
linimentar+lindas
promenerar hålla värmen
mkt täcken
sen gör man om allt :D

Så var det inte för mig när jag tävlade :o men det är inte så bra som det låter, inga knoppar i manen (lång tjock arabman) ingen kavaj, ridstövlar, elelr vita ridbyxor, visserligen en häst som skulle vart vit, om det inte vore för några kissfläckar här och var (på dom ställen fleecetäcket inte täckte) och kssigt täcke, osmord sadel och träns, smågalen fet arabtant till häst:rofl: och tre vägringar :o banan satt inte alls i huvudet, jag tog ut svängarna extra mycket för att se numren på hindrena, det var väl ända stressfaktorn.. Detta var på en clear round på 30 cm men ändå otroligt pinsamt!! Det händer aldrig igen, jag lovar :angel:

altså jag vet inte varför men jag ÄLSKAR:love: verkligen att hopptävla å stressen märker jag typ inte ens för jag bara går å njuter i fulla drag av atmosvären! att hopptävla måste vara det bästa som finns i hela världen:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 446
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 546
Senast: Tuggben
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
719
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj