denna lera o hovskägg

C

CarolineNSV

Sitter här o funderar.
Det är ju så fruktansvärt lerigt ute och hästarna ser ut som monster om ben. Min lilla 05a som inte riktigt accepterad att bli spolad än. Tvättar jag istället med svamp och borste. men det är svårt att få torrt eftersom hon har en hel del hovskägg. Blir aldrig Torrt, och dessutom svårt att få rent!

Tanken snurrar om de skulle vara bättre o klippa av hovskägget lite grann för att lättare få det torrt o rent? eller är det dumt? Kanske skyddar det ändå, även om det inte går o få ordentligt rent.
Brukar vänta i timmar, då leran fortfarande inte är torr och går inte borsta bort!

Sv: denna lera o hovskägg

vaddå acceptera?? min 05 gillade inte det heller i början men nu står han cool lugn! så det är bara att vara envis och spola så ofta du tycker det behövs!
Tvätta med svamp och bortste tar ju hur lång tid som helst plus att det inte blir rent! vänj hästen vid att spolas med slang :bump:.
Hade jag varit du hade jag inte klippt hovskägget, jag tycker att det sitter där för att skydda.
//Lycka till Katarina

vaddå acceptera?? min 05 gillade inte det heller i början men nu står han cool lugn! så det är bara att vara envis och spola så ofta du tycker det behövs!
Tvätta med svamp och bortste tar ju hur lång tid som helst plus att det inte blir rent! vänj hästen vid att spolas med slang :bump:.
Hade jag varit du hade jag inte klippt hovskägget, jag tycker att det sitter där för att skydda.
//Lycka till Katarina

Jag har inte haft henne sålänge, så visst håller vi på att träna med slangen. Men vi tar först en sak i taget. Bara att vara uppbunden och sprutas är inte populärt. Denna hästen är knappt hanterad tidigare och dåligt skött, så jag vill inte gå för fort fram med henne. Hon har redan gjort massor av framsteg!
Fick tipset att börja svampa av för att vänja henne att vattnet rinner nerför benen osv. och det går hyffsat bra nu faktiskt! Hon står o njuter när man pysslar med henne för det mesta - när hon känner sig trygg. Just nu håller vi på att bygga upp förtroende för varandra. så jag vill inte plåga henne med slangen just nu. Ska snart börja vänja henne med att slangen utan vatten. men tills dess att det går att spola kommer bli en ganska lång väg. Hon kastar sig bakåt nämligen osv...

Så javisst, det är klart det går att vänja hästen med slang och hon ska göras, men vi är inte riktigt där än bara.

Men då sparar ja hennes skägg. No probs! hellre har ja det kvar!! :banana: som sagt vill jag bara att hästen ska må bra och skötas på bästa sätt.

Vet du, jag har islänningar med rejäla hovskägg. Har aldrig spolat en enda av dessa, låter hellre torka och borstar sen rent. De som har spolat sina hästar, där har problemen inte låtit vänta på sig i form av mugg och annat otyg på ben och i karleder.

ofta är det fjanterier när det inte går att spola på benen. en i stallet tyckte jag var för mesig med det där och tog över slangen och sprutade på benen på honom och efter att dansat runt lite så stog han lugnt och snällt och lät sig spolas på. ;) man får öva ofta så märker dom att det inte är så farligt tillslut. :)

Senast ändrad av en moderator:

Men det kanske är bättre att klippa så an kan hålla rent från smuts. Jag rakar mina hästars ben och de är superlätta att få rena!

Jag tycker att det är klokt att ta det lugnt med en så ung häst. det har man igen senare. Jag spolar aldrig mina hästars ben på vintern. Det är alldeles för kallt och besvärligt. Jag borstar dem när det har torkat. Varför krångla till det? På sommaren tvättar jag min häst när det behövs. Det har hon fått vänja sig vid och det är för mig självklart att det ska fungera. Men allt behöver inte komma på en gång.

KL
Jag låter hovskägget vara på mina och så spolar jag dem någon gång i veckan. Har inte haft muggproblem med de jag har nu.

Här spolas alla hästar oavsett ålder och vana när jag vill. De som inte är vana vänjer sig fort, Jag binder upp i gummisnoddar och håller i grimman samtidigt som jag spolar första hoven, de kan röra sig lite men står snabbt stilla. En vacker dag så kommer hästen in med en skada på ett ben som måste tvättas av och då kan man inte stå och fjutta med svamp o hink.

Vet du, jag har islänningar med rejäla hovskägg. Har aldrig spolat en enda av dessa, låter hellre torka och borstar sen rent. De som har spolat sina hästar, där har problemen inte låtit vänta på sig i form av mugg och annat otyg på ben och i karleder.

Hmm..det gäller inte alla. Mina hästar som i perioder duschas varje dag har aldrig haft mugg.

Jag tror ju på att vi alla är olika individer..även hästar. Vissa behöver mer tid än andra, och vissa klarar sig utan att spola ben och vissa inte utan.
Har haft massor hästar som jag inte behövt spola o där har de aldrig varit problem, andra har varit känsligare. Precis som vi männsikor har vi alla olika behov.

jag har aldrig heller genom mina hår klippt hästarnas hovskägg.
jag är inte rädd för arbete att borsta o tvätta rent för hand, det kvittar hur lång tid det tar - som sagt, bara hästen mår bra. Men det blir inte så rent o torrt som det borde. Hinner ju aldrig torka på hennes tuffs ben.

Jag vill absolut inte stressa den här hästen eftersom hon är väldigt känslig! Jag tänker ta slangen när hon är tillräckligt stark i sig själv och fått självförtroende. Just nu uppskattar hon pyssel o kommer springande i hagen emot mig för att hon vet att nu är människan inget ont och farligt. Jag ägnar många timmar åt att bara vara med henne. Berömmer henne för varje småsak hon gör rätt.

En vacker dag så kommer hästen in med en skada på ett ben som måste tvättas av och då kan man inte stå och fjutta med svamp o hink.

Visst kan det vara så. Men jag väljer hellre att skynda långsamt. skulle hon komma in med sår. SJÄLVKLART skulle jag göra rent det, även med slang om det skulle vara så - så gott det gick. Men i annat fall så är det just det att jag vill ta en sak i taget. Hon smälter sak för sak nu hela tiden.

Ps. Jag har haft henne knappt nu 2 månader. D.s

Senast ändrad av en moderator:

Men det kanske är bättre att klippa så an kan hålla rent från smuts. Jag rakar mina hästars ben och de är superlätta att få rena!

Jag låter leran torka, och borstar sedan av den. Det går också hur lätt som helst.
Jag har en gång i tiden fått lära mig av en gammal hästkarl att aldrig ta bort hovskägg, eftersom det finns där just av den anledningen att skydda karleden.

Immer

Jag låter leran torka, och borstar sedan av den. Det går också hur lätt som helst.
Jag har en gång i tiden fått lära mig av en gammal hästkarl att aldrig ta bort hovskägg, eftersom det finns där just av den anledningen att skydda karleden.

Immer
Har samma procedur här...låter dom torka och borstar sen ur. För att underlätta torkningen kan man reda ut själva hovskägget med en mankam utan att komma åt huden eller smula till lerkockorna med fingrarna.;)

Okej, men det tar ju evigheter innan det torkar. Och risken blir ju större att få mugg. Men tar man bort allt hår och håller rent hela tide. Så fort de kommer in ifrån hagen så är ju också chansen att upptäcka sår också lättare. Ser bara fördelar med att ta bort det!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 891
Senast: Lilla vän
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 700
Senast: jarnroos
·
M
Hästvård våra hagar är superleriga nu efter allt regnande och dem ser hemska ut vid intag, min 5 åring har haft mugg tidigare innan jag köpte...
2
Svar
24
· Visningar
2 805
Senast: _moa_
·
S
Hästvård eller ja, svårt att förklara. Min friser har på båda frambenen precis vid knävecket på båda benen, skorpor eller vad man ska säga. Det...
Svar
15
· Visningar
3 324
Senast: aldente
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna