Sv: DENNA J---a MUGG
Men vad har veterinären gjort när den har varit hos dig då? Har de tagit skrapprov och odlat, som TantEster tipsade om? Vad har de i så fall fått fram?
För att kunna få fram vilka bakterier som orsakar muggen bör hästen vara obehandlad av salvor/annat under ca en vecka så att man verkligen lyckas få fram de rätta bakterierna.
Jag hade vet. ute till min häst när hon fick lindriga skorvar som inte ville försvinna på någon vecka. Jag hade fått en salva utskriven först (fucidin) som jag smort med, men det gav sig inte. Då kom de och tog skrapprov för att se om det ev. var hovskabb, men det var det inte. Jag fick då utskrivet flera saker: en salva (SaliVase) mera fucidin och ett specialschampo (minns ej namnet, kan kolla sen om du vill veta).
Jag skulle lägga bandage med SaliVase så det fick verka några timmar, sedan tvätta bort det med schampot som fick verka 5-10 minuter innan jag sköljde bort det noga. Torka och sedan smörja med fucidin. Det har hjälpt och det finns bara en liten skorvyta kvar nu.
Min hovslagare tipsade också mig om att ringa till Ulltuna och fråga efter en karledssalva som en norsk veterinär där hade tipsat en annan av min hovslagares kunder om. Den salvan var jätteeffektiv och fick bort all mugg på några dagar. Jag har inte ringt själv, men kommer göra det om inte allt läker ut/kommer tillbaka.