DENNA J---a MUGG

Sv: DENNA J---a MUGG

Det ända som funkade på min ponny med kraftig mugg var supersalvan Celeston(receptbelagd), använde den ca. 1vecka efter det har han aldrig haft mugg på ca.1år.:)
Var också noga med att tvätta rent i karlederna varje dag, nått som jag tyckte var bra är att klippa av håret i karlederna-lättare att tvätta och få rent då.

som flera andra sagt, om muggen är så hårt och långt gången så måste du konsultera veterinär.

annars har jag haft stor framgång med virkon.
tvätta i utspädd lösning ganska aggressivt ngn vecka, skölj och torka noga. när man ser att det tagit, räcker det med att underhålla genom att tvätta med lösningen med 4-5 dagars mellanrum, för att sen fasa ut.

men som sagt: om det är så långt gånget skulle jag absolut konsultera veterinär omgående!

NÅGON SOM HAR NÅGRA BRA TIPS AV BEHANDLING AV MUGG HAR PRÖVAT PRECIS ALLT TRO JAG HÄSTEN HAR HAFT KRAFTIG MUGG SEDAN AUGUSTI 07:confused:

Salt,, har du prövat en så enkel "naturprodukt"??? Salt dödar all svamp sedan har ju närmiljö och daglig skötsel en "viss" inverkan.

Att använda massa kemikalier leder lätt till resistens.

Senast ändrad:

vi har haft jätteproblem, segt som tuggummi att bli av med. Förmodligen är det något i hagarna de reagerar på, Men det som hjälpt är att klippa med klippmaskin på benen, runt såren för att verkligen bli av med den fuktiga miljön som blir annars. De torkar ju aldrig riktigt ordentligt annars! Jag tror absolut inte på att tvätta benen, det blir bara mer fukt = gynnsammare miljö. Sedan fick vi Fucidin utskrivet. Det hjälpte! Halleluja!
Hoppas du får ordning på det. Det är inte kul...

Fucidin örondroppar till hund o katt?
Har fått det till min hästs envisa småsår på benen, blev bättre på en dag.

Jag använder numera alltid Probavet Antisptisk lotion som jag köper på internet.
Det har varit den enda som funkat när jag också provat allt (inklusive grejer som veterinären skrivit ut.)

Hett tips från en med stoooor mugg-erfarenhet ... :smirk:

Salt,, har du prövat en så enkel "naturprodukt"??? Salt dödar all svamp sedan har ju närmiljö och daglig skötsel en "viss" inverkan.

Och alla som strött salt i sår vet ju hur kul det känns ...:smirk:

Åtminstone mina hästar hade nog inte släppt mig i närheten av muggen mer efter en salt-behandling ...
Så den "dagliga skötseln" hade ju garanterat uteblivit ...

www.naturefarm.se säljer man både "silversalva" och alger i form av fodertillskott som lär vara toppen både mot mugg och mot sommareksem!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 675
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
879
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka