hihi, jag tycker dom är otroligt vackra och maffiga, så Grana kom igen berätta
Ja, det är alltid lätt att säga att sin ras är bäst
Men jag har haft flera raser och faktum är att schnauzern (heter bara schnauzer nu, inte mellan) är den jag har varit mest nöjd med. Det är verkligen en allroundhund. Min har varit med i stallet sen hon var liten, varit med när jag varit ute och ridit. Vi har spårat (på skoj, ej tävlat), utställning, lydnad, vi har gått en viltspårkurs, agility är också kul...Ja, de är helt enkelt en hund som kan vara med på allt. De jag har träffat (och det är många), är trevliga hundar, och är smidiga att ha med överallt.
Och sen är storleken helt lagom tycker jag. Vill man mysa i knät så går det också bra
Sen är det ju detta med trimmningen, men håller man inte på med utställning så behöver ju inte det bli så jobbigt. Trimma 2-3 ggr per år räcker, tror jag
Jag har ju hållt på med utställning och har alltid haft min hund i "ordning", så jag är inte säker på hur ofta man behöver trimma, men tror det räcker med 2-3 ggr per år.
Och framförallt så tycker jag de är lättlärda (hanarna är nog lite mer envisa, och "tuffa"). Har de lärt sig en sak så sitter det där.
Sen gillar ju jag utseendet, de är stiliga när de är iordninggjorda
Grana som har tingat en schnauzervalp (om nu tiken är dräktig)