Den ultimata travhästen- funderingar

CA

Trådstartare
Hur ser den ultimata travhästen ut enligt dig?
När du letar efter en häst som du tror kommer att lyckas på travbanan och bli stor, hur ser då den hästen ut?
Ska den ha en viss stam för att du ska vara intresserad av att ens titta?
En speciell exteriör? Hingst, valack eller sto? Har det nån betydelse?
Är den ultimata hästen en häst som är hög, relativt lång och har långa bakben att föredra framför en häst som är lite lägre, kort och inte har speciellt långa bakben?
Måste travhästen vara överbyggd, vad är det som gör hästen bättre på travbanan genom att den är överbyggd, kan den inte länga sig riktigt och den inte är överbyggd?

Temperamentet, spelar det någon större roll?
Skulle du tävla en nervig, ganska lättskrämd häst eller vill du hellre tävla en med ett stadigare temperament?
Vill du ha en okontrollerbar häst som vinner många lopp, eller vill du ha en lugn häst som vinner lika mycket?

Spelar det någon roll vilken rang hästen har?
Klarar den ranglåga hästen, som inte vågar gå före andra hästar i hagen, att gå om ledaren i ett lopp eller håller den sig bakom? Vågar den ranglåga hästen lita på sin kusk så pass att den glömmer hur det brukar vara i hagen när den olovandes försöker gå förbi den i högre rang på väg till höet?
Är det lättare att tävla en ranghög häst som inte släpper förbi någon utan anledning?

Vilken travhingst ligger dig varmast om hjärtat?
Vem av dem får dig att rysa bara du ser dem tävla eller bara på bild?

Har just du den ultimata travhästen?
Finns den ultimata travhästen?

Sv: Den ultimata travhästen- funderingar

Jag skulle vilja säga att den ultimata trav hästen ska ha en bra löpar skalle, vara frisk och ha mycket egen vilja för att lyckes på travbanan.
Med en stark löpar skalle kan hästen vinna vare sig den är stor el liten.
Själv skulle jag välja en häst som har mycket hummör kanske till och med vara lite elak el fräck.
Min Favorit hingst är Gidde Palema han har den rätta vinnar viljan han vinner bakifrån frammifrån och över alla distanser.
Han e den perfekta travaren.
MVH Linnea

okej, ja Gidde är härlig och väldig snygg.

okej, ja Gidde är härlig och väldigt snygg.

;) Den ultimata travaren...måste vara en korsning mellan Varenne/ Jag De Be/ Moneymaker/ Peace Corps.. :d :d :d
Den ska vara naturtravare /ingen balansering här inte! Kunna gå 1.08 både med och utan skor..och den ska "suga" mark - inte symaskinstrav, och ingen sprättgök! Du vet att du sitter bakom en bra häst när du tror att du kör i 30tempo och klockan visar 22...
En bra travare är inte nödvändigtvis snygg, tvärtom. Många av de bästa är faktiskt inga skönheter, däremot är exteriör korrekthet viktigt. Humöret ska gärna vara lite vasst, ranghöga hästar har lättare för att ta kommandot och leda gänget. Jag vet att jag har en ranghög häst i stallet när jag hela tiden håller ett öga på var hon har sina "vapen" --tänder och 4 hovar. Inte så att hon är elak.. bara väldigt bestämd i sin uppfattning om i vilken ordning allt ska ske. jag låter henne hållas (inom rimliga gränser) för jag vet att om jag tar ur henne det så tar jag samtidigt bort det som gör henne till en vinnare - gnistan och viljan att dominera gör att hon till varje pris ska vara först; LÖPSKALLE! :bump: :bump: :banana:

Den ultimata travhästen ska väl både ha fysiska förutsättningar och samtidigt vara klok, och vilja träna och tävla.
Raka benaxlar, långa kotben, men inte veka, sluttand, långt kors, lång, liggande bog.
Djup bål och brett mellan ögonen, den ska vara lugn och ge ett klokt intryck.
Stammen... det får gärna vara en amerikansk hingst och ett franskt sto... det har vi ju sett fungerar många gånger... Victory Tilly, Gidde Palema, Hilda Zonett, m.m.

De aktiva travhingstarna som ligger mig närmast måste vara Gidde, Opal Viking och Järvsöfaks.
Men inaktiva måste väl vara Spotlite Lobell, Alf Palema och Zoot Suit. Mumma!

Det är min ultimata travhäst :p

Zoot Suit är mitt sto efter, han betäcker inte i år? Såg honom inte bland Menhammars hingstar i 2004 Travrondens vinternummer

Senast ändrad:

nej, han har väl gått i pension nu, bara står där och tror han är kung iaf :p
eller så betäcker han väl bara ett få antal märrar, eller nåt, va?

jo jag vet inte troligen:) jag skulle vilja hälsa på honom, får man åka till Menhammar och titta på hästarna?

Eftersom jag haft ett antal riktigt riktigt bra travare hemma så kan jag säga att det finns ingen klar mall för en bra tävlingshäst, MEN de flesta är faktiskt snygga hästar...inga fula hästar har jag sett, en del är till o med såpass inkorrekta att man inte tror att dom övht kan springa..det har med teknik o skalle att göra....

Med fula hästar menar jag att dom ser direkt dumma ut...ögon är viktigt för mig.

MIN drömhäst är en med UTSTRÅLNING...TEKNIK o SKALLE....
om man skall titta på snygga hästar så skall det vara E: Supergill....

Moni Maker var 172...Conny Nobell är väl 155..

Senast ändrad:

Det där med kloka huvuden och utstrålning är kul.

Vi sålde en unghäst förra året som var mycket fin exteriört, men som enligt mig har ett oerhört ointelligent uttryck och noll utstrålning. ;)
(jag tycker om henne ändå)

Vi har knappt vågat fråga hur det går för henne, men fick ett mail från tränaren att hon sköter sig bra och att han tror att hon ska bli bra.......vi får se vem som har rätt.....jag tror hon saknar DET när det väl kommer till kritan, men jag hoppas ju att jag har fel. :)

Om det funnits en mall för den perfekta hästen skulle "charmen" med avel försvinna.

jag har en kompis som hade en häst som var såful att jag höll på att ramla baklänges....och dessutom osympatisk, ramskopf och riktigt fula ögon....men en otroligt läcker kropp....hon sålde han för två år sen för hon orkade inte med honom då han var så osamarbetsvillig..då hade han 140 000 på sig( var sju år) nu har han 540 000 på sig.....bra o bra....jag skulle inte ta den hästen om dom slängde honom efter mig och om han hade haft ett annat sätt o huvud så skulle det vara en riktigt bra gulddivisionare...han VILL inte..han KAN så otroligt mycket och har en sån kapacitet men han plockar aldrig fram hela registret...

Nu tycker säkert många att jag är dryg och inte tycker det är en bra häst....det är han väl, men jag vet att han kunde varit MYCKET bättre och att jobba med en häst som är riktigt korkad faktiskt och motarbetar ALLT du gör med honom är inte kul....han är fortfarande lika som han var när hon ägde honom, men hon säger att det kvittar om han springer in flera miljoner för hon orkade inte bråka med honom varje dag och få dåligt samvete varje dag.......

knepig häst...svårt att förklara, men en del hästar har inte allt medskickat...hon födde upp honom själv och vet allt som hänt honom...han var bara född sån....

passande namn....jag skulle vara nöjd som uppfödare att ha den hästen....då kammar man in uppfödarpremierna men behöver inte fajtas. :d

ja det är ju det ultimata...för egen del så är det jobbigt att sälja såna hästar, man vet inte om dom får det bra...jag känner mig lugnare att sälja hästar som är kloka , trevliga o samarbetsvilliga...inbillar mig att dom får det bättre då.....

Nu tror jag att Arrogance har fått det bra faktiskt, men risken att det inte blir det är stor på såna hästar....

Min treåring e barbeque är så himla energisk att jag skulle aldrig ens tänka tanken att sälja till proffsträning.....han skulle aldrig kunna passa in där...så därför behåller jag själv...för hästens bästa....svårt det där med att sälja häst...när ens eget samveta är med o spökar :D

Jo det där med att sälja är tungt :cry: .....för de är ju trots allt ens lilla bäbis och visst tycker man om dem oavsett om de är knepiga eller inte....vi har ju vår "knepigaste" utleasad bla av den anledningen. Känns gott i samvetet....vi vet att hon har det mycket bra där hon är .....för det har hon väl LINES ???? :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 877
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: mily
·
  • Låst
Tjatter Rom år 40. En strålande dag för stora kapplöpningar på Circus Maximus. Folkmassorna, som kan uppgå till så många som ett par hundra...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
44 311
Senast: Klara
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka