Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar vara fler än SD-toppar som driver kampanj. Lika otrevligt, obegåvat och brunt som sig brukar.

SD-toppar i rasistiskt drev mot Centerns partiledarkandidat​

Dela artikeln:
Sverigedemokraternas mediekanal Riks, till SD-närstående medier, nazistiska organisationer och liberala politiker – gemensamt rasar de mot Centerns nominerade partiledares etnicitet eller religion. ”Skallturken Muharren Demirok föreslås bli nya C-ledare”, skriver Samnytt. Sajtens bevakning ges spridning av toppolitiker i SD.

Och för att alla ska förstå, här är den tweet som avses:

Visa bifogad fil 110525
Vilket lysande bevis för att han avskyr vita män 🙄
Inlägget kan innehålla spår av ironi

Kränktheten hade han uppenbarligen rätt i, med tanke på drevet som uppstått i vissa kretsar, några blev väldigt kränkta av ett jämförelsevis harmlöst tweet. Hat, som vissa använt om tweetet, verkar otroligt överdrivet nu när man läser vad som faktiskt skrevs. Att SD sedan har svårt med ordförståelsen när det kommer till ord som rasism är förstås tråkigt men föga förvånande.

Det går utför med folkets förtroende för statsministern:

Partiledarligan:
1. Magdalena Andersson (S), 58 procent (+3)
2. Ulf Kristersson (M), 38 procent (-2)
3. Jimmie Åkesson (SD), 37 procent (±0)
4. Annie Lööf (C), 36 procent (+2)
5. Ebba Busch (KD), 33 procent (-1)
6. Nooshi Dadgostar (V), 22 procent (-6)
7. Johan Pehrson (L), 19 procent (+1)
8. Per Bolund (MP), 15 procent (-2)
9. Märta Stenevi (MP), 14 procent (-2)

https://omni.se/ny-matning-andersson-okar-kristersson-tappar/a/wAv5Eo

Jag skrev ju " Å andra sidan om man får tro vad som skrivs om C:s "nya" Partiledare". Det ska tydligen vara en tweet han senare kände sig nödgat att radera........
Oja, att något man skriver, sen av andra, förvrids till oigenkännlighet är ju väldigt vanligt i diskussioner -här på bukefalos ochså;)
Det kommer garanterat komma fram betydligt mer underligheter han har gjort. Han har under sin tid som kommunpolitiker/ nämndordförande spottat fram det ena förslaget som varit underligare än det andra på löpande band. Det som är till hans fördel är att han är bra på att ändra sig efteråt när saker inte fungerar så bra i praktiken.

Detta är inte trovärdigt för ens ett öre. När ska politiker inse att det inte heller är ett dugg hållbart? Får se hur många månader det tar innan någon från det förflutna träder fram och berättar om allt det som hände i hans liv som inte blev till domar. Det är så märkligt att operera in en tidsinställd bomb i sin politikerkarriär när man fick öppet mål på att desarmera den här grejen för gott.

Från SVT.se

På söndagskvällen frågades Muharrem Demirok ut i Agenda om domarna och varför han inte berättat tidigare om dem.

– När man skäms för något blir det också att man begraver det långt inom sig. Jag gjorde misstag, säger han.

Har du varit våldsam fler gånger?
– Nej

Så båda gångerna du gjort något sådant så har du dömts?
– Ja men, man hamnar i situationer ibland som man löser på ett väldigt dåligt sätt och jag har löst de här konflikterna på sämsta tänkbara sätt.

Detta är inte trovärdigt för ens ett öre. När ska politiker inse att det inte heller är ett dugg hållbart? Får se hur många månader det tar innan någon från det förflutna träder fram och berättar om allt det som hände i hans liv som inte blev till domar. Det är så märkligt att operera in en tidsinställd bomb i sin politikerkarriär när man fick öppet mål på att desarmera den här grejen för gott.

Från SVT.se

På söndagskvällen frågades Muharrem Demirok ut i Agenda om domarna och varför han inte berättat tidigare om dem.

– När man skäms för något blir det också att man begraver det långt inom sig. Jag gjorde misstag, säger han.

– Nej

– Ja men, man hamnar i situationer ibland som man löser på ett väldigt dåligt sätt och jag har löst de här konflikterna på sämsta tänkbara sätt.

Är det dåliga svar tycker du? 🤔
Jag vet faktiskt inte om jag tycker det, jag såg visserligen inte honom när han svarade så han kan ju ha gett ett annat intryck. Men det där sista svaret i text tycker jag är ändå ganska bra då han säger att han löste dem på sämsta tänkbara sätt?

Men jag är tveksam till att han blir vald som partiledare, känns som att det skulle vara alltför svårt ännu i dagens samhälle tyvärr :meh: (Med tanke på att han inte är äldre/medelålders vit man ... ;))

Jag vet faktiskt inte om jag tycker det, jag såg visserligen inte honom när han svarade så han kan ju ha gett ett annat intryck. Men det där sista svaret i text tycker jag är ändå ganska bra då han säger att han löste dem på sämsta tänkbara sätt?

Men jag är tveksam till att han blir vald som partiledare, känns som att det skulle vara alltför svårt ännu i dagens samhälle tyvärr :meh:
Jag har ganska stor erfarenhet av personer som tar till våld som lösning. Att bli dömd för misshandel är en yttepytteliten bråkdel av det våld dessa människor ägnat sig åt.

Jag tror helt enkelt inte på ett dyft av påståendet, det är helt osannolikt.

Men jag är tveksam till att han blir vald som partiledare, känns som att det skulle vara alltför svårt ännu i dagens samhälle tyvärr :meh: (Med tanke på att han inte är äldre/medelålders vit man ... ;))

Fast hur trovärdigt är det att de två enda två gångerna han tagit till våld så har han kunnat dömas för det? En gång kan jag kanske tro det om men två gånger med några års mellanrum. Nope, jag köper det inte.

Jag har ganska stor erfarenhet av personer som tar till våld som lösning. Att bli dömd för misshandel är en yttepytteliten bråkdel av det våld dessa människor ägnat sig åt.

Jag tror helt enkelt inte på ett dyft av påståendet, det är helt osannolikt.
Kan dina erfarenheter ligga dig till last i din bedömning i detta fall?

Alltså, jag menar inte något illa, gudarna ska veta att vissa erfarenheter gör mig till icke-neutral i vissa situationer/bedömningar, skulle tex min gamla mobbare dyka upp i politiken så skulle jag ha extremt svårt för att tro på dem - men jag tror att jag skulle vara medveten om min opartiskhet också.
Skulle dock definitivt vilja ställa dem mot väggen och fråga ut dem, jag vet dock inte om jag hade någonsin varit nöjd med något svar.
Vad för svar hade du varit nöjd med?

(Obs, detta är bara funderingar mest, då han är C så skulle jag inte komma för mig att rösta på honom i vilket fall som helst.)

Kan dina erfarenheter ligga dig till last i din bedömning i detta fall?

Alltså, jag menar inte något illa, gudarna ska veta att vissa erfarenheter gör mig till icke-neutral i vissa situationer/bedömningar, skulle tex min gamla mobbare dyka upp i politiken så skulle jag ha extremt svårt för att tro på dem - men jag tror att jag skulle vara medveten om min opartiskhet också.
Skulle dock definitivt vilja ställa dem mot väggen och fråga ut dem, jag vet dock inte om jag hade någonsin varit nöjd med något svar.
Vad för svar hade du varit nöjd med?

(Obs, funderingar mest, då han är C så skulle jag inte komma för mig att rösta på honom i vilket fall som helst.)

Jag hade föredragit ett svar i stil med.
"Ja som tonåring och ung vuxen hade jag ibland svårt att hantera mitt temperament pga bla bla bla, Jag hamnade ibland i handgemäng även om dessa två tillfällen är de som sticker ut som de mest allvarliga. Lång tid har gått sedan dess och mycket har hänt. Jag har arbetat med att ändra detta genom bla bla bla, och är en helt annan person idag. Det var väldigt länge sedan som jag var en person som skulle ta till våld för att lösa situationer".

Förutsatt att det var sant då ;)

Fast hur trovärdigt är det att de två enda två gångerna han tagit till våld så har han kunnat dömas för det? En gång kan jag kanske tro det om men två gånger med några års mellanrum. Nope, jag köper det inte.
Det är ju sant förstås, man vet ju inte vad som pågått bakom kulisserna s.a.s.
Jag funderar på vad han hade kunnat säga som hade varit tillfredsställande?
Eller är man "utdömd" redan från början?

Jag vet inte själv, tycker personligen att det är viktigt med andra chanser rent principiellt samtidigt som jag också förstår andra sidans tveksamheter.

Jag hade föredragit ett svar i stil med.
"Ja som tonåring och ung vuxen hade jag ibland svårt att hantera mitt temperament pga bla bla bla, Jag hamnade ibland i handgemäng även om dessa två tillfällen är de som sticker ut som de mest allvarliga. Lång tid har gått sedan dess och mycket har hänt. Jag har arbetat med att ändra detta genom bla bla bla, och är en helt annan person idag. Det var väldigt länge sedan som jag var en person som skulle ta till våld för att lösa situationer".

Förutsatt att det var sant då ;)
Jag förstår din synpunkt, och håller nog med om att det hade varit bättre svar.
Men jag undrar om man inte hade tyckt att nu blev det politiskt fjosk och att det inte var sant ändå.
Jag undrar även om han haft någon rådgivare som sagt att det är bäst att svara kort och effektivt i förhoppning om att det skulle snabbare gå över.

Jag är lite cynisk iofs, då jag tror att hans hudfärg och namn gör att han ställs inför hårdare krav.
Men jag hade nog också velat att om det var en Sven Svensson med den bakgrunden att han skulle ifrågasättas också. Dock med tanke på dessa SD:are ... det ger mig en bitter smak i munnen.

Det jag tyckte var intressant var också att Muharrem är även turkisk medborgare. Och med tanke på Erdogans krav på Sveriges Nato medlemskap så är det bekymmersamt :cautious:
https://www.aftonbladet.se/a/JQl4m6

Jag undrar vad för krav Turkiet kan ha på sina medborgare? :cautious:

Ja, det är lite läskigt faktiskt.

Gällande Turkiet och NATO så tycker jag att resten av NATO får sätta press på Turkiet nu. Sverige har uppfyllt Turkiets första kravlista men fortsätter att utöka den. Inte ok. Vill övriga NATO ha med oss, vilket de borde vilja mtp vårt geopolitiska läge så får de göra nåt åt nu tycker jag. Erdogan kan man inte gå till mötes hur mycket som helst...

Ja, det är lite läskigt faktiskt.

Gällande Turkiet och NATO så tycker jag att resten av NATO får sätta press på Turkiet nu. Sverige har uppfyllt Turkiets första kravlista men fortsätter att utöka den. Inte ok. Vill övriga NATO ha med oss, vilket de borde vilja mtp vårt geopolitiska läge så får de göra nåt åt nu tycker jag. Erdogan kan man inte gå till mötes hur mycket som helst...
Gick över till NATO tråden om detta precis :up:

Så länge du inte är i Turkiet har de nog inte så mycket att komma med om du vägrar dansa efter Erdogans pipa.
Fast är det så smart med en partiledare som inte kan åka till ett visst land pga vissa risker? 🤔 Iofs så finns det väl politiker som inte kan åka till Ryssland kanske, så det kanske inte gör så mycket.

Men vad om Erdogan börjar kräva att en viss medborgare ska komma till Turkiet? (Och sedan väl där på plats kräva flera saker.) Inför NATO medlemskapet tänker jag då på...
Men vette 17 vad han skulle uppnå med det iofs. Kanske kräva flera saker i utbyte mot återlämning av den svenska politikern? :cautious:
Nu spånar jag bara vilt dock.

Från SVT.se

– Nej

Jag håller med! Det är urusel krishantering. För när/om det dyker upp någon så kommer det fram att han ljög.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar

Tillbaka