Sv: Den svaga länken?
Jag ska ge en helt ärlig beskrivning om hur JAG upplever din hästs exteriör. Jag är inget proffs och bilder är inte alltid helt överensstämmande med verkligheten så ta det med en nypa salt. Dessutom skriver jag på flera ställen att det KAN leda till… vilket innebär att det inte på ngt vis måste bli så. Alla hästar KAN få problem både här och där oavsett exteriör.
Hästen ser ut att ha ngt korta ben i förhållande till en längre kropp. (Kan medföra att hästen har svårt att komma inunder sig med bakbenen och bära vikt samt eventuellt leda till spänning i ländrygg och kors).
Halsen är rak och ngt kort samt huvudansättningen är bred. (Kan leda till att hästen får jobbigt att välva halsen och andningen kan påverkas när den rids i en samlad form).
Huvudet ser onekligen stort ut på bilden men jag ser inte hur det på ngt vis skulle påverka hållbarheten??
Kanske har den ngt korta kotor men det kan bero på att benen ö.h.t. ser korta ut. Långa kotor + korta ben är väl varken vanligt eller eftersträvansvärt? Är kotorna stumma påverkar det svikten i steget och ger ngt stummare rörelser. Mkt stumma kotor kan ge inflammationer men detta kan din hovslagare förebygga.
Hästen står ngt under sig med bakbenen på bilden vilket kan tyda på spänning eller smärta någonstans men om han/hon inte gör så ofta saknar det betydelse.
Bakbenen ser ngt raka ut vilket också kan påverka förmågan att komma under sig och bära vikt.
Din häst påvisar flera exteriöra faktorer som kanske gör det svårt för henne att trampa under sig och lägga vikt på bakdelen. Samtidigt ska hästen inte gå någon svårare dressyr och exteriören kommer inte att hindra hästen att utföra rörelser i lätt och msv klass vilket ju är den nivån dressyren behöver ligga på om man vill hoppa 140.
Var noga med lösgjordhet, styrka och bärighet. Hästen ska vara i en stadig, bärig form och vara eftergiven i båda sidor. Detta tillsammans med varierad träning (dressyr, hopp, markarbete, skrittrundor, konditionsträning och jogging) kommer att hjälpa er på traven. Om du rider varierat, har duktiga tränare i hopp och dress samt en kunnig hovslagare tror jag knappast att du behöver oroa dig för skador mer än på vilken annan häst som helst.
Nu har jag ju enbart nämnt hästens brister eftersom det var vad du efterlyste men jag ser inte varför den här hästen skulle hålla sämre än någon annan. Någon nämnde att bogen ser brant ut men det tycker inte jag.
Lycka till, ni har säkert många roliga år framför er!