Den svaga länken?

I

Import

Har precis fått hem min nya häst och tänkte be er om hjälp att se ev. exteriöra svagheter som kan påverka henne, och kanske utvecklas till en skada efter ett par år (tänker typ veka kotor = uttöjda gaffelband) och hur jag i sådana fall skulle kunna arbeta med dem för att förhindra skador? :)
Hon ska användas till hoppning och lättare dressyr.

Tacksam för svar! :bow:

http://dayviews.com/yyyesboxxx/496594146/

Sv: Den svaga länken?

Nu är jag dålig på sådant här, men har hon inte väldigt "rak" vinkel i bogen. Menar bogbladen sluttar inte så mycket. Samt att hon ser ut att ha rätt raka kotor fram. Hon har nog rätt låga korta rörelser (hade varit kul med video) Halsen är rätt låg ansatt med? Så det förstärker mina tankar om korta rörelser fram (eller iaf inget vidare flashiga gångarter)

Kan ju ev leda till en del spänningar i bogen?

Nu kanske jag blir lynchad men..

Jag tror att en häst som ska gå enklare arbete (som amatörridning ofta är), får gå i en någorlunda korrekt form på olika underlag och inte ställs inför högre uppgifter än vad den är tränad håller bra om den inte har någon skada sedan tidigare.

Så, ska du inte satsa på tävlingsmässiga rörelser eller hoppa 1.30 med kraken tror jag faktiskt inte du behöver tänka så mycket på hur den ser ut eller vad den har för svagheter så länge du rider varierat och klokt.

Tycker inte att hästen har något som skulle tala mot den om den rids/tränas korrekt!

Däremot ser det ut som att den "hänger" typiskt i korset, alltså står under sig med benen, som många hästar gör som har något problem/låsning i rygg eller bäcken. Kan ju bara vara på just detta kortet, annars kan det ju vara värt att kolla upp!

Förhoppningsvis är bilden tagen ur en konstig vinkel, för hästen ser ut att ha ett jättestort huvud, onödigt mycket front och taxben :p

Som sagt beror hållbarheten inte bara på exteriören, utan mycket på hur hästen rids och på vilken nivå. Vilken häst som helst som rids med handbroms och utan form går sönder så småningom, särskilt om den hoppar 130 varannan dag. Lägg till att den bara rids i ridhus/på ridbana och du har ett finfint katastrofkoncept. ;)

Oj tycker allt ser väldigt konstigt ut, men som blueberry skrev så får man hoppas att kortet är taget i konstig vinkel. Halsen ser lågt ansatt ut vilket gör att den ser framtung ut. Stort huvud, och bakdelen ser inte ut att passa med framdelen riktigt. Men med rätt träning och mat så¨kan man kanske få till formen

Bilden ser onekligen ut att vara tagen på ett ofördelaktigt sätt, dvs framdelen ser större ut än bakdelen ....
Det som slår mig är dock den lite lågt ansatta, ngt korta och dåligt musklade halsen. Det är viktigt att hästen rids i rätt form från början så att den sätter muskler i ryggen och överdelen av halsen, dvs inte går över tygeln med sänkt rygg och utvecklar underhals. Du kan med fördel tömköra henne några gånger i veckan ( ta hjälp om du inte kan) så att hon kan komma i rätt form och sätta rätt muskler utan att hela tiden ha ryttare på ryggen.

Senast ändrad:

Haha ja, det är en väldigt, väldigt konstig vinkel! Hon har varken svanhals, stort huvud eller är spc framtung, så det är nog mitt fel. Sedan har hon stått hela sommaren hos föregående ägare, så hon är inte riktigt i form heller!

Nu kanske jag blir lynchad men..

Jag tror att en häst som ska gå enklare arbete (som amatörridning ofta är), får gå i en någorlunda korrekt form på olika underlag och inte ställs inför högre uppgifter än vad den är tränad håller bra om den inte har någon skada sedan tidigare.

Så, ska du inte satsa på tävlingsmässiga rörelser eller hoppa 1.30 med kraken tror jag faktiskt inte du behöver tänka så mycket på hur den ser ut eller vad den har för svagheter så länge du rider varierat och klokt.

Haha, hon är utbildad 140 hoppning och jag tanken är ju att vi ska komma ut på tävlingsbanan. Målet är 120, så det är därför jag frågade, för att ta reda på om hon kommer hålla ;) :rofl:
Hon blir nämligen läromästaren som ska hjälpa mig ut på tävlingsbanan och att klättra i klasserna. Tycker dock det är lite elakt att kalla det amatörridning, utan att veta hur jag rider.... :confused:

Du får skilja lite på begreppen. Amatör är väl de flesta av oss till den dag man faktiskt är uppe i elitklass/proffs. Det är inte detsamma som nybörjare direkt. Tror inte det var menat som något negativt.;)

Hästen ser inte så tokig ut. Bilden är missvisande då bakdelen står längre bort än framdelen så jag avstår att lägga några direkta kommentarer i övrigt.

Jag ska ge en helt ärlig beskrivning om hur JAG upplever din hästs exteriör. Jag är inget proffs och bilder är inte alltid helt överensstämmande med verkligheten så ta det med en nypa salt. Dessutom skriver jag på flera ställen att det KAN leda till… vilket innebär att det inte på ngt vis måste bli så. Alla hästar KAN få problem både här och där oavsett exteriör.

Hästen ser ut att ha ngt korta ben i förhållande till en längre kropp. (Kan medföra att hästen har svårt att komma inunder sig med bakbenen och bära vikt samt eventuellt leda till spänning i ländrygg och kors).

Halsen är rak och ngt kort samt huvudansättningen är bred. (Kan leda till att hästen får jobbigt att välva halsen och andningen kan påverkas när den rids i en samlad form).

Huvudet ser onekligen stort ut på bilden men jag ser inte hur det på ngt vis skulle påverka hållbarheten??

Kanske har den ngt korta kotor men det kan bero på att benen ö.h.t. ser korta ut. Långa kotor + korta ben är väl varken vanligt eller eftersträvansvärt? Är kotorna stumma påverkar det svikten i steget och ger ngt stummare rörelser. Mkt stumma kotor kan ge inflammationer men detta kan din hovslagare förebygga.

Hästen står ngt under sig med bakbenen på bilden vilket kan tyda på spänning eller smärta någonstans men om han/hon inte gör så ofta saknar det betydelse.

Bakbenen ser ngt raka ut vilket också kan påverka förmågan att komma under sig och bära vikt.

Din häst påvisar flera exteriöra faktorer som kanske gör det svårt för henne att trampa under sig och lägga vikt på bakdelen. Samtidigt ska hästen inte gå någon svårare dressyr och exteriören kommer inte att hindra hästen att utföra rörelser i lätt och msv klass vilket ju är den nivån dressyren behöver ligga på om man vill hoppa 140.

Var noga med lösgjordhet, styrka och bärighet. Hästen ska vara i en stadig, bärig form och vara eftergiven i båda sidor. Detta tillsammans med varierad träning (dressyr, hopp, markarbete, skrittrundor, konditionsträning och jogging) kommer att hjälpa er på traven. Om du rider varierat, har duktiga tränare i hopp och dress samt en kunnig hovslagare tror jag knappast att du behöver oroa dig för skador mer än på vilken annan häst som helst.

Nu har jag ju enbart nämnt hästens brister eftersom det var vad du efterlyste men jag ser inte varför den här hästen skulle hålla sämre än någon annan. Någon nämnde att bogen ser brant ut men det tycker inte jag.

Lycka till, ni har säkert många roliga år framför er!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 512
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka