Den stora osttråden

Jag som älskar ost 😍 Skall jag äta det till vardags vill jag ha Västerbottensost (gärna med lite creme fraiche och gräslök i krustader!) eller Grevéost, annars älskar jag två-tre skivor Gruyère på en riktigt god burgare, grönkålspizza med chevre och honung eller piroger med auraost. Andra favoriter är Saint Agur och falbygdens flödeost med vitlök, den sistnämnde fungerar oerhört bra med lite stark sås att dippa i, tänk salsa/tacosås.

Hur står ni ut med doften av Gamle Ole? :eek: använder den ibland på mitt jobb men undviker det in i det sista. Måste jag ändå lär den hanteras med engångshandskar!
Gjorde en gång varma smörgåsar då gamle ole smältes..... tror doften satt kvar i mitt hår, på mina kläder i flera dagar.... Nä vilken hemsk ost :o

Älskar gräddost och allerums 18 månades lagrade prästost.. Då behövs inga handskar! :d
Hehe tänk dig då doften av Gamle Oles Far :nailbiting:

Jag gillar typ all ost utom grevé och herrgård. Var inte alls förtjust i ost när jag var yngre, men när jag började jobba i delikatessdisk blev jag uppmuntrad att åtminstone smaka på sortimentet och insåg att jag tycker ju jättemycket om ost ;)

Just nu äter jag gärna Boxholms Borgmästarost och en ekologisk lagrad från Ica som hårdost, okynnesäter den blå ädelosten från Kvibille.

Fotboll är ju lika skoj som att se färg torka, men idag var jag tvungen att kika lite på storbilds-TVn på jobbet. Någon med ironiskt sinnelag hade ju beställt ostbrickor med Appenzeller och Gruyere...

1*piOICNmUo38rr9uzpeOMRA.jpeg

En gång i tiden var jag gift med en nederländare, vi åkte dit flera ggr/år o köpte alltid med oss en hel Gouda hem. Vällagrad, o jag kan uttala namnet på Nederländska, krävs lite tungvrickning för att få till det rätt.

Brie de Meaux (som någon nämnde tidigare"! Man kan ju söka hjälp för alla möjliga sorters missbruk men mot Brie de Meaux hjälper inget... Tackolov! :d

Oude Kaas :love:
Holländsk hårdost pappa åt mycket (och uppskattade!) när han jobbade där några år i början av 80-talet. När han sedan hittade den i våran lokala ICA en sådär 35 år sedan lös han upp av lycka och var bara tvungen att bjuda sin dotter på den också. Jag blev lika förälskad direkt. :love:

Av de som är lättare att hitta i svenska butiker gillar jag Greve, Fetaost och Mini BabyBelle bäst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka