Den stora osttråden

"Vardagsost" är ju Herrgård, lagrad minst 12 månader.

"På ostbrickan" måste det finnas gorgonzola, taleggio och, naturligtvis, en riktigt mogen och fin brie, som nästan rinner...

Åh, glömde ju... Hur kunde jag glömma Vaccaost på burk från Wapnö gård, gjord på komjölk ? Använder den i matlagning, äter den direkt ur burken, lindar kallrökt skinka runt den, pepprat och äter den tillsammans med solmogna tomater från Bua...

Senast ändrad:
Jag älskar OST! Manchego och Primadonna är två favoriter. En väldigt bra parmesan och rödvin är ju allt man behöver ibland. En luring som smugit sig in sista tiden är ICAs "Folke", tro't eller ej. Riktigt bra i smaken!

sweet_dreams__are_made_of_cheese__by_bluebottleflyer-d7cvez6.jpg

Manchego. :love:
God som den är eller på ett salt kex och fikonmarmelad.

Brie som man steker (hel) i en gnutta olivolja, stek den på båda sidorna tills den fått lite färg och blir rinnig och go' på insidan. På med lite havsalt och ätes med sked eller kex. :d

På mackan till vardags hushållsost. :rofl: annars wästgöta kloster, den svarta. Favoritosten :love:
Gillar såklart Västerbotten. Brie, camenbert, halloumi och feta.. Port salut.
Hatar herrgårdsosten maken envisas med att äta.:yuck:

Jag älskar ost egentligen, men har inte alls speciellt välutvecklat ostsmaksinne. Älskar västerbotten och edamer, typ :o Och god feta!

Men äter mest ost på macka, vad gillar ni då? Jag gillar prästost också, om den har mycket smak utan att vara "vass" liksom. Och annars så gillar jag de med lite mer krämig smak. Vad ska jag prova?

Feta kan jag äta bara som den är eller till grillat till exempel. Hur äter ni er favoritost?

Jag äter all sorts ost. Gärna mycket och ofta! Sort är inte lika viktigt :D

Men ok.. köper kanske präst oftare än annan ost. Inte för att den är godast kanske. Men den är god och man kan ta mycket av den!

En riktigt bra Gruyère är svårslaget, både på gott bröd och att äta som den är. Sen finns det ju riktigt fina ostar från svenska gårdsproducenter, det ger ju helt klart ett mervärde att kunna veta hur djuren haft det även om det kostar lite mer. Feta, halloumi och parmesan är trevliga i matlagning. Som "vanlig hårdost" gillar jag Västerbotten.

Gamle Ole. More is more, liksom. All in. :d
Jag skär den i stavar och trycker i mig rakt av bara, i ökande tempo tills den ett tu tre snöpligen är slut.

Och stilton, vällagrad grevé, saint agur, vitlökscambozola, Falbygdens flödeost pikant och nån god kittost.

Nu blev jag hungrig.

Vi i familjen här hemma har lite olika smaker angående ostar att ha på mackan så vi brukade turas om men så upptäckte vi en ost som vi alla tycker om - Ockelbo ost Blå! :d:love::d
6078 Bla profiletikett 2 .jpg

Gamle Ole. More is more, liksom. All in. :d
Jag skär den i stavar och trycker i mig rakt av bara, i ökande tempo tills den ett tu tre snöpligen är slut.

Och stilton, vällagrad grevé, saint agur, vitlökscambozola, Falbygdens flödeost pikant och nån god kittost.

Nu blev jag hungrig.
Havarti, Gamle Ole. Den typen av ost på smörgås. Plus all annan ost utom typ hushålls och gräddost.

Hur står ni ut med doften av Gamle Ole? :eek: använder den ibland på mitt jobb men undviker det in i det sista. Måste jag ändå lär den hanteras med engångshandskar!
Gjorde en gång varma smörgåsar då gamle ole smältes..... tror doften satt kvar i mitt hår, på mina kläder i flera dagar.... Nä vilken hemsk ost :o

Älskar gräddost och allerums 18 månades lagrade prästost.. Då behövs inga handskar! :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka