Den stora osttråden

Har ett barndomsminne av Norvegia som godaste osten. Inte sett den i Sverige på typ 30 år dock. Jättekonstigt då det är Norges mest ätna ost väl? Jarlsbergsost finns ju varje butik typ.

Kom att tänka på denna tråd då jag var uppe i förrådet och såg min ost-tavla! :D Utgiven av Svenska Mejeriernas riksförening, ingen aning om årtal. Mina föräldrar ville slänga den men den fick följa med mig istället. :angel:

20180708_164103.webp

Förrådet?!? Den ska väl ha hederplats i köket...

Men visst är den fin ändå? :love: När jag var liten satt den vid matplatsen i sommarstugan och jag brukade fördriva tiden med att läsa all text om och om igen. Jag var så fascinerad över hur många olika sorters ost det fanns och ville prova dem alla, speciellt tilsiter, den fyrkantiga osten begravt under grönsaker till höger på bilden. Och ostfoundue, vilken drömanrättning! :d Den satt i stugan under hela uppväxten fram tills för några år sedan då mina föräldrar bestämde sig för att de ville ha en stor klocka på väggen istället och skulle kasta den: då sa jag att jag skulle ha den.

Jag är inte förtjust i ramen, dock. Jag har sagt hur länge som helst att jag vill rama om den och enbart ha en simpel glasram.

En lite närmre bild, bara för att jag gillar tavlan! Och jag har förresten fortfarande ännu inte haft möjligheten att testa Tilsiter. Eller ostfoundue. :o

20180708_164110.webp

Nyfiken på Vesterhavsost som många hade som favorit. Hur smakar den? Kan man jämföra med någon annan? Eller vad är det ens för typ av ost? :o Har nog aldrig sett den i butik (bor i Stockholm) men har ju inte letat heller.
Sitter just nu och äter en ostbricka med fransk bondost, Västerbotten, brie, allerum cheddar 18 mån (och så någon variant av getost som jag inte gillar :wtf:).

Gruyere, allt med blåmögel och det mesta som smakar get :d Och den där holländska gröna pestoosten som smälter i munnen :love: Fast ibland undrar jag om inte det allra bästa är en rejäl ostmacka med gammal hederlig grevé.. Brie däremot är världens mest överskattade ost.

Jag har jättesvårt för stinkande ostar men vill verkligen lära mig att gilla dem (man vill ju inte missa halva ostvärlden) nån som har tips på en snäll övningsost?

Mina favoriter är
Gäsene special
Gäsene hushåll
Gäsene port salut

Brie är jäkligt gott åxå. Och mozzarella. Inga starka ostar som luktar fotsvett

Men åh! Var lyckades du snappa upp den? :d

T-Jarlen vid Stureplan (i nedgången till tunnelbanan). De har ofta lite ovanliga grejer till extrapris. Tror de köper upp partier från olika handlare och grossister (De är ju självständiga från Coop och ICA och kan agera lite som de vill). Särskilt efter storhelger som julen kan man hitta allt möjligt såsom dyr choklad till bra priser.

https://www.t-jarlen.se/

För Östermalmsborna kan man ju ha lite andra kampanjvaror än den vanliga ICA-butiken...

31489357_120746358794139_1546495617369374720_n.webp

Senast ändrad:
Jag har alltid hatat ost men av lite olika orsaker var jag tvungen att äta det varje dag i ett halvår, flera gånger per dag. Vande mig då vid smaken men det var inte himslastormande kärlek, väl hemma hittade jag den enda osten som jag kan äta frivilligt och som jag gillar, den heter Slanke dancia! Så himla god med den osten med gurka på. Tänk att det skulle ta 29-30 år att hitta en ost som är god. :D Och att andra ostar får mig att må illa och verkligen tycker är äckliga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka