Den stora osttråden

fejko

Trådstartare
Vilka ostar tycker ni är godast? Jag tycker Gruyère är väldans god 😝 Brillat Savarin vet jag inte riktigt om den är god eller om den är "too much"? Av svenska ostar gillar jag Västerbotten och vällagrad Grevé. Emmentaler är väldans god i potatisgratäng.
Och grönmögelost passar bra ihop med en rejäl biff.

Gruyère och Vesterhavsost är mina favoriter att "bara äta" typ på ostbricka :D
Ostsorter som alltid finns hemma i kylen är annars främst till matlagning, typ fetaost, halloumi och parmesan. Oftast har jag en lagrad präst till mackor också.

Mina personliga favoriter:

Mjuka/färsk/dessert
Mozzarella (har dock aldrig fått tag på någon värd namnet i Sverige)
Morbier
Camenbert

Gillar get- och fårost! Ett tag hittade jag getricotta när jag var i Italien. MUMS! Snöfrisk enbär är inte så tokig den heller. Feta är gott.

Hårdostar
Pecorino (Sardo)
Red Leicester
Cheddar, gärna whiskeylagrad.
Västerbotten

Mina personliga favoriter:

Mjuka/färsk/dessert
Mozzarella (har dock aldrig fått tag på någon värd namnet i Sverige)
Morbier
Camenbert

Gillar get- och fårost! Ett tag hittade jag getricotta när jag var i Italien. MUMS! Snöfrisk enbär är inte så tokig den heller. Feta är gott.

Hårdostar
Pecorino (Sardo)
Red Leicester
Cheddar, gärna whiskeylagrad.
Västerbotten

Testa Oviken om du får tag på den. De har egna får och gör ost enbart på fårmjölk men även fårmjölk blandad med komjölk (fast den mjölken köper de in, dock från en gård inte långt från deras egen).

På min lokala Coop hittade jag för ett tag något de kallade för getbrie, den var supergod men vet inte vad det var för märke eller så. Annars gillar jag också Taleggio men har inte hittat någon utan löpe :( även Västerbottensost är supergod men samma ska där, löpe i tyvärr.

Fransk bondost är gott. Krämig och mild och jättegott på ostbrickan.
Gillar annars vällagrade hårdostar som till exempel Allerums 18 mån prästost. Viktigt dock att den är rumstempererad då blir smaken helt annorlunda! Gräddig och härlig och perfekt till ett glas Riesling :love:

På mackan gillar jag rökt ost eller en vällagrad cheddar/prästost med saltkristaller. Även lagrad Gouda går ner :)

Livarot - en kittost från Normandie. Inget för den veke. Då jag bodde i Frankrike förvarades den hängandes utanför köksfönstret pga sin doft :D.

P’tit basque - en liten krämig hårdost (lite motsägelsefullt jag vet) fjord på fårmjölk. Också den från Frankrike. Härligt nötig smak. :love:

Babybel :love:
Åseda gräddost
Port Salut, t ex Gäsene
Halloumi, t ex Fontana

Jag gillar många andra ostar också. Ogillar starkt luktande ostar t ex havarti.

Som anglofil ostälskare gillar jag främst förutom den självklara Stilton även Shropshire Blue (stiltons tuffa storebror), Stichelton, Red Leicester samt osten med det roliga namnet Stinking Bishop. Tyvärr verkar dock inte Stinking Archbishop finnas i verkligheten... :D

Gillar Vesterhavsost, Västerbotten och Prästost. Cheddar om den är lagrad. Hatar gummiostar som smakar smör, typ Gouda. Bläää! Inte heller jätteförtjust i Grevé.

Älskar getsmak på ost! Både hårdost, färskost och vitmögelostar. Och norsk brunost :love:.

Har tyvärr fått kämpa med att lära mig gilla blå- och grönmögel. Men på senare tid har jag provat några som faktiskt är goda. Sist var det någon som såg ut som något från en zombiefilm men skulle föreställa en blåmögelost som varit indränkt i körsbärslikör. Den var god!

Åh! Vilken ost tycker jag INTE är godast?? Älskar ost! Men ok, om jag måste välja så är jag väldigt svag för Gruyère, Prima Donna och Taleggio på ostbrickan. På mackan är Wernerssons gräddost oslagbar, men jag gillar även en god Västerbotten.

Och just det, Port Salut och Boursin kan jag äta med sked :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka