Den rosa mulen

VelvetQ99

Trådstartare
Min häst har en stor bläs, och därav rosa mule. Den blir väldigt lätt "irriterad" på sommaren av solen och så. Får blåsor.

Någon som har några tips på något sätt att "skydda" den eller behandla problemet? :confused:

velvvet2.jpg

Sv: Den rosa mulen

Hej jag brukade använda helosan sol på min förra häst hjälpte väldigt bra ;) kram //Josefine

Jag brukade köpa den mildaste solkrämen med hög solskyddsfaktor jag kunde hitta. Hade också en häst med rosa söt mule tidigare :)
Kommer dock inte ihåg namn på produkten, men låt mig tänka en stund - så kanske jag kommer på det. Det fungerade riktigt bra faktiskt.

En kompis till mig använde sån Helosansalva som finns i gul tub. Det fungerade på hennes häst - men inte min.

håller med dom andra :D . helosan sol funkade super bra på min pålle!

jag använder niveas vattenfasta för barn sf. 30. funkar jättefint.

Hej!
Har använt helosan Sol på mitt arabsto, vilket har funkat bra. På fölet blev det dock "Bamse" för barn med styrka 30, då han var betydligt mer känslig än henne. Det funkade super på honom.

Mvh Johanna

Citerar gammalt svar, frågan återkommer varje år...

Jag har ett sto med bred bläs o skär mule, fölunge till ovan ser likadan ut. Stoet har tidigare haft förfärliga brännskador (kom väldigt snabbt) o blev huvud/grimmskygg efter insmörjning - hade väldigt ont. I år har vi börjat smörja i god tid.

Provat allt, i år är jag nöjd med ACO Solkräm för ansiktet SPF 25 + nosskydd på mamma, och kräm på fölet. Är för folk o finns på apoteket.

På kvällen smörjer jag med ACO efter Sol gel. Återfuktande o lenande eller vad det stod...

Grejen med krämen är att den går in i huden o tål sedan vatten, beröring etc. Viktigt med tanke på att fölet diar o solskydd fungerar ju inte om det sitter på mammans juver.

Jag frågade helt enkelt på apoteket efter en kräm som inte går att gnida av - de var mycket tillmötesgående och det verkar fungera utmärkt.

Utmärkt nosskydd har jag hittat på nätet, används i kombination med säkerhetsgrimma. Maila mig för adressen till försäljare eller sök på nätet nosskydd +häst.

Hade en unghäst som man absolut inte fick smörja med solkräm på mulen men hon fick stora blåsor so vi ju tvugna att göra något. Tog en bit tyg som är lätt och inte håller fukt och som går att andras igenom sen sydde jag det runt den delen av grimman som går över nosen. Såg ut som om hon hade munskydd på men det fungerade bra och vi slapp den dagliga fajten om sol kräm.

Hej!
Min medryttarhäst har samma problem. Hon får väldiga soleksem Både på mule och alla fyra ben (4 vita strmpor)
Förra sommaren var ju extremt solig och då hästen går på dygnetruntbete är det svårt att skydda den.

Vi körde dock med zinkpasta (Barnängens eller Natusan, kommer ej ihåg) Smörj in ett jämt lager och den håller kanonbra och skyddar perfekt. Vid molniga dagar, emellanåt och vid intag körde vi med Helosan sol för lite mjukgörning. Hästen klarade sig nästan helt från eksem och va finare än på många många somrar =)

min kille har ochså stor bläs som blir rosa.
solskyddsfaktor funkar sådär.
säkerhetsgrimma med noslapp tror jag på.
försökte göra en egen men lappen lossnade och det var ingen säkerhetsgrimma.
skulle gärna vilja veta var man får tag i en sån

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
949
Senast: Fiorano
·
Hästvård Två av mina hästar har bläs med tillhörande rosa mule och båda kan lätt bli solbrända på sommaren. Vad funkar bäst? Ska jag köra...
Svar
17
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd