Sadelgjordsfästet löper över bommen, ner vardera sida, hela sadelns konstruktion är sådan att den inte kan skjutas fram av ryttarens vikt, vilket annars lätt händer i en vanlig sadel. Och allmänt i västländs djup-sits ritt. Sadelgjorden till denna sadeln är gammaldags steppe-modell, bredare mittentill, och eftersom den löper över bommen så dras den inte framåt när man spänner, som däremot en säg engelsk sadel, har fästena framtill, o då drar allt ihop sig gärna vid armhålan, t.ex som du sa en päronformad bukad häst. Sen bör man ju alltid använda oavsett sadel, en gjord som passar DIN häst och dens förutsättningar. Det jag yrkar på är att jag inte upplevt eller sett nån häst hittills, som haft nåt framglidningsproblem med denna sadel eller gjordsystem. Och tillverkarens fux är arabkorsning, mitt gamla skäcksto är arabkorsning, och min nuvarande unghäst. är 75 % arab, även hon. Med liknande förutsättningar som en 100% arab rygg, kroppform osv. Dessa sadlarna utgår från ryggvinkel och bogdjup, stämmer det faller oftast även gjordläget på sin plats utan problem. Men ja, på en päronbukad hade jag också velat ha en bra sadelgjord, sadeln ensam kan inte göra hela jobbet med passform Hoppas du känner dig tillfreds med mitt svar, mer kan jag ej göra än svara utöver min egna erfarenhet, och tillit i sadelmakarens livslånga erfarenhet.
Det jag har markerat i texten är det jag har svarat på. Jag har alltså en häst där sadelgjordsläget är ca 15 cm framför sadelläget. Så där spelar det ingen roll hur bra sadeln passar, den kommer ligga bakom sadelgjordsläget, garanterat. Lösningen för denna häst har varit att dels ha henne i så lågt hull man bara vågar, och sedan ha en sadel som är precis tvärtemot det din sadel har, nämligen så sitter den främre stroppen så långt fram det bara går, därtill en svängd gjord. Då fungerar det. Men går hon upp i vikt (vilket hon gör rätt lätt) så glider sadeln direkt igen.
Förstår du nu min skepticism mot att det skulle fungera att ha sadelgjorden ännu längre bak? Jag red en period med helt lös sadelgjord och då fungerade det, så jag vet till 100% att det är sadelgjorden som drar fram sadeln.
Det vore kul att se exteriörbilder på hästarna sadeln har passat på!
Ang vad jag anser är den optimala distanssadeln, jag har inte hittat den än. Jag anser att det troligtvis finns mkt att göra på sadelfronten och att man nog skulle behöva tänka till ordentligt och glömma bort allt gammalt för att få fram den optimala sadeln.
Det närmsta jag har kommit är sportssaddlen, som flera andra i tråden, men den går nog att förbättra ytterligare.