Den optimala vagnen?

Sv: Den optimala vagnen?

*typ ett allmänt svar*:angel:;)

Alla tycker olika, vad som är självklart och inte, vad man kan osv.

Det är en fördel att skriva utförliga inlägg, men även den tålmodigaste tröttnar, nytt folk men samma frågor om och om igen och man kan inte förklara allt jämt, i varenda inlägg;)
Men man kan ju hänvisa med länkar, men även sådant tar lite tid och ork:angel:

Det finns ju en sökfunktion och kikar man runt lite kan man få många bra svar från sådant som redan skrivits!
Dock kan det vara bra att starta en ny tråd med sitt eget "fall" eftersom alla inte kan dras över en kam och gamla trådar inaktuella eller inte matchar helt riktigt:)
 
Sv: Den optimala vagnen?

Jag som håller på traditionerna:D. Det finns bara en slags vagn för dig. En gammal trilla naturfärgad ska den vara. Det finns nog inget vakrare.Det skulle vara en morgan som drar en Dr. buggy som skulle vara finare:D
 
Sv: Den optimala vagnen?

*kl*

Det gjorde ingenting att du la in den bilden, men OJ va han har vuxit till sig sen dess! Det såg jag nu när jag såg den gamla bilden..

Om man kör in ardennern på plan mark med en "ful-rockard" så kanske man kan hitta nåt fyrhjuligt att ha sen när det är klart. Får väl hoppas på mkt snö och satsa på en släde kanske? *mysfaktor*

Förresten, om nån tycker att det var spydigt av mig att skriva såhär:
"Baksele, draglinor och svängel är ju en självklarhet, det var ju bara vagnen som jag behövde råd om just nu." så ber jag om ursäkt. Jag tycker att det var rätt neutralt.

Nu vet jag inte om man får länka till annonser men den här vagnen tyckte jag var riktigt smart. Vad tror ni om en sån här modell? För/nackdelar?

http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=94148
 
Sv: Den optimala vagnen?

Ja ang
Baksele, draglinor och svängel är ju en självklarhet
så är det väll okunniga och motståndare som protesterar. För andra är det en självklarhet:idea:
Nu jäklar, komma me ett sånt påstående;)

Men alla tycker olika och det finns utrustning som var å en är nöjd med på sitt sätt utan att de behöver vara fel!

Men jag ser inget fel i att du skrev så:grin:

Vagnen... Jag gillar den inte, men de e ju jag de:angel:
Men den är ju hög, en fördel...
Lite dyr tycker jag då... men de kanske finns svängel på den... Broms är bra...
 
Sv: Den optimala vagnen?

Så här tycker jag, en arbets sele som den typen vi pratar om här i dena tråden är enligt mitt tycke den mest mångsidiga selen. För att det går att köra med nästan alla olika typer av vagnar och släpor och liknande. :)

Det går aledes utmärkt att köra med en rockard med loksele OM rockarden är avvägd och byggd för låga skakel fästen.
Vi har en sulky och en gigg, sulkyn är byggd för låga skakel fästen och går aledes utmärt att köra med loksele till den medans giggen är byggd för höga skakelfästen och därför går det inte att köra den med loksele så det beror på helt hur den 1axlade vagnen är byggd.:grin:

Sen går det att köra med maraton vagn oxså om man sätter ditt ett par andra skaklar som lämpa sej bättre till låga skakelfästen, men man (som några redan har skrivit) bör tänka på att svänglen ska sitta lågt så att det blir lättare att hitta en bra draglinje. :laugh:

sen kan du med samma sele köra flakvagn, släpor och lite annat som jag inte kommer på just nu.

Men om vi nu åter går till huvudfrågan:angel:

Jag tycker att en störe träningsvagn, om du går in på http://tidaholmsvagnar.se/ tryck på martonvagnar sen är det: Maratonvagn nr 206 med baksäte. så är det den TYPEN på vagn jag menar. (Jag tycker att det är fel att kalla en sån vagn maratonvagn då de är värdelösa att köra maraton med:angel: men det hör inte hit)
Eller varför inte en fin flak vagn med säten istället för ett stort tomt falk.
Och angående broms så visst det blir ju lite lättare för hästen att håla igen i nerfösrbackarna men så länge ni inte har extrema nerförsbakar så går det bra utan. Om det är lätt att bygga på broms beror helt på hur hjulen ser ut.;)

Sen tycker jag att om du inte ska köra med rekade skaklar så ska du ta bort seltungorna och använda skakelrämmer istället.:d
 
Sv: Den optimala vagnen?

Sen tycker jag att om du inte ska köra med rekade skaklar så ska du ta bort seltungorna och använda skakelrämmer istället.:d

Måste bara fråga, varför tycker du det??
Seltungor är ju smidigare?
Men det blir mera gung på skaklarna med remmar:idea:
Så att det blir tillräckligt med spelrum så att draglinor och baksele kan fungera...
Om jag inte har fel så är seltungorna fastsmidda på den lokselen Mli har...

Man kan ju fixa så att lokselen får högre skakelfäste, då kan man ha den även till gigg och andra vagnar där skaklarna ska sitta högt:grin:
 
Sv: Den optimala vagnen?

Tror jag har förklarat det förut ska lite lite länkar...

en vinkelslip fixar det mesta :D (iallfall när det gäller metal) :P

Jo det går ju oxså då blir den änu mer mångsidig ju :P men du menade att har kvar så det går lätt att fixa tillbaks till det ursprungliga läget eller? :D

Här hittade jag länken http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=871824 men det är som du säger att det blir mer spel så att det blir mer spel rum och grejerna fungera lite bättre med seltungor blir skakarna mer fixerade vid dragringen vilket är bra om du har rekade skaklar men inte om du har fasta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den optimala vagnen?

Krävs det stora ingrepp på en arbetssele för att kunna klara fler vagnar?

Nej, en arbetssele med väl passande lokor och en stabil däckel passar till det mesta. Enkelaxlat är väl inte det allra bästa att köra med bågdäckel men arbetsvagnar som är enkelaxlade körs med den typen av däckel.

Maratonvagn som det diskuteras här i tråden är det inte så himla ovanligt att den dras just med arbetssele. Då sätter man i läderremmar istället för selpinnar för att fästa skaklarna i dragringen. Det ger mer spelrum o så på med draglinor o sen KÖR! Vissa sätter bakselen i skaklarna vissa i dragringen det är upp till var och en tycker jag, huvudsaken är att allt är rätt inställt o funkar som det ska. Jag ser hellre en sådan anspänning än en "jag vill se proffsig ut" anspänning med en illasittande bröstsele på en häst utan plats för sådan sele:crazy:
 
Sv: Den optimala vagnen?

Jag ser hellre en sådan anspänning än en "jag vill se proffsig ut" anspänning med en illasittande bröstsele på en häst utan plats för sådan sele:crazy:

Håller med!:idea:


Tore90

Eg är det lite sämre med skakelremmar av den anl att skakeln kommer ännu längre ner än va den redan sitter på en loksele:crazy:
Tycker man bör fixa långa ögglor på skaklarna så att seltungan kan röra sig mer på det viset:idea:
Men då får man komma ihåg att sätta bakselen i skaklarna, lite beroende på hur det hela är konstruerat, så att vagnen inte åker för långt fram.
Rekade skaklar är de få som har faktiskt och visst man kan kapa bort den seltunga som sitter fastsmidd, finns ju lösa att sätta dit om man vill sen....:)
 
Sv: Den optimala vagnen?

Om man använder en loksele till vad den är avsed för dvs det mesta för utom att köra full fart i ett maratonhinder så gör det inte något att skaklarna är 5cm lägre :P
Desutom tycker jag att man tappar hela arbetslokseles konceptet genom att fästa bakselen i skaklarna :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den optimala vagnen?

Och varför skulle inte en loksele passa att köra full fart med i ett maratonhinder? Begreppet "loksele" är faktiskt inte (som många verkar tro) samma sak som "arbetssele". Om selen har lokor eller inte har ju föga betydelse om man inte ser till hur resten av selen är konstruerad. Du kan ha en arbetssele med brösta också, och då är ju det en bröstsele även om den inte passar att köra rockard med. Ska man prata selar och vad dom är lämpliga för så får man se lite mer än bara den tredjedelen av selen som sitter längst fram på hästen.

Loksele i maratonhinder:
7385719.jpg

15790953.jpg


Loksele i dressyr:
7385722.jpg

8015222.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Den optimala vagnen?

Desutom tycker jag att man tappar hela arbetslokseles konceptet genom att fästa bakselen i skaklarna :D

Det där får du utveckla! :)
Vad avser du nu med "arbetsloksele" då du menar att bakselen inte ska fästas i skackeln för full funktion av selning...
 
Sv: Den optimala vagnen?

:D
Älskar selen!!! Den är modell för det jag försöker åstadkomma till Meja. Funderar dock fortfarande över vad jag ska lacka lokträt med... :confused:
 
Sv: Den optimala vagnen?

Ja det är inte lätt, har aldrig lackat några så jag kan tyvärr inte ge dig något tips.

På bilderna är det ju två olika selar, fast med samma lokor (alltså båda är lokselar med anpassade för helt olika typ av körning) Maratonselen har fast däckel och baksele utan svanskappa. "Dressyrselen" har silettdäckel och baksele med svanskappa.
 
Sv: Den optimala vagnen?

Lite beroende på vad du har för krav på hur "snyggt" det skall vara, och vad du vill lägga för pengar... så kan jag rekommendera Pullert-vagnarna.

Jag kör min shire med stallägarens pullert med jämna mellanrum. Vagnen rullar tämligen lätt trots sin storlek, den har rekade skacklar vilket gör att den passar toppen till lokselen, man åker bekvämt upp till sex personer i den, det går att ta en häst på släp om man så önskar och har det behovet, det finns tryckfunktion om man vill att hästen skall få jobba litet extra och det finns givetvis broms. Vagnen är galet stabil och vi har varit ned i något dike utan att ens vara nära att välta.

På minussidan ligger väl att det inte är de vackraste vagnarna och att de är dyra.
 
Sv: Den optimala vagnen?

Lite beroende på vad du har för krav på hur "snyggt" det skall vara, och vad du vill lägga för pengar... så kan jag rekommendera Pullert-vagnarna.

Jag kör min shire med stallägarens pullert med jämna mellanrum. Vagnen rullar tämligen lätt trots sin storlek, den har rekade skacklar vilket gör att den passar toppen till lokselen, man åker bekvämt upp till sex personer i den, det går att ta en häst på släp om man så önskar och har det behovet, det finns tryckfunktion om man vill att hästen skall få jobba litet extra och det finns givetvis broms. Vagnen är galet stabil och vi har varit ned i något dike utan att ens vara nära att välta.

På minussidan ligger väl att det inte är de vackraste vagnarna och att de är dyra.
Länk till mer info om pullert? :idea:
 
Sv: Den optimala vagnen?

Jag har sökt men av någon anledning hittar jag inget :confused:

Det är i alla fall en fyrhjulsvagn som används av många travtränare som vill få hästen att arbeta lite tyngre.

Men det måste ju rimligen finnas någon info på nätet tycker jag... ALLT finns ju där! Ska kika igen...
 
Sv: Den optimala vagnen?

Först får jag väll börja med att be om ursäkt för att jag glömde lägga till arbets framför loksele i mitt föra inlägg. (det är ju helt självklart för mig vilken sele jag tänker på ju:laugh:;))
Altså det jag menade var: Om man använder en ARBETSloksele till vad den är avsed för dvs det mesta för utom att köra full fart i ett maratonhinder så gör det inte något att skaklarna är 5cm lägre :P

För det andra hoppas jag verkligen att ingen dra lågt liggande saker som släpor och stockar med en brösta :crazy:


Det där får du utveckla! :)
Vad avser du nu med "arbetsloksele" då du menar att bakselen inte ska fästas i skackeln för full funktion av selning...

När jag pratar om lokselar i almänhet tänker jag på en arbetsloksele om jag ska försöka säta någon definiton på arbetsloksele så skulle det väll bli typ: en loksele med dragläderna och bakselen fästa i en dragring med tillhörande bukgjord och däckelgjord.
För att få ut full funktion av selningen så tror jag inte det spelar någon störe roll om man sätter bakselen i dragringen eller i skaklarna (förutsätning att man använder skakelrämmar). Men konceptet med en arbetsloksele (enligt mig) är att hästen sitter fast i redskapet med så få fästnings punkter som möjligt för att underlätta för och frånspäning. Behövs det mer utveckling så får ni säga till. ;)
 
Sv: Den optimala vagnen?

Aha! :idea:
Jag trodde att du syftade på att funktionen försämrades med bakselen fäst i skackeln och jag kunde inte klura ut hur det skulle påverka...
 

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
507
Senast: yamyam
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 087
Senast: Lynxsa
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 920
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp