Den optimala vagnen?

Sv: Den optimala vagnen?

*knapplån*

Okej, få se här nu om jag kan summera det litegranna.

Förutsättningarna är arbetssele med seltungor/skakelremmar.
Fyrhjulig vagn är att föredra för vidare körning, tvåhjulig kan användas vid inkörning. Jag kan fortsätta köra med tvåhjulig vagn och loksele men ej med bågdäckel. Den fyrhjuliga vagnen bör ha rekade skaklar men alternativet är så pass löst anspända skakelremmar så att det glappar eller långa öglor på skaklarna. Det har ingen större betydelse om bakselen fästes i skaklarna eller i dragringen. Broms är ett måste vid kraftiga backar.
Stämmer det så långt?
 
Sv: Den optimala vagnen?

Bågdäckel kan du köra med men den är inte det bästa alternativet för enkelaxlat. För en fyrhjulsvagn däremot är det en skön lösning för hästen. Den anpassar sig efter alla hästryggar o putorna är stora så anläggningsytan är stor o skön.
 
Sv: Den optimala vagnen?

Kan lägga till att rekade skacklar är väldigt ovanligt tyvärr. Jag letade vagnar på annons länge och sökte efter sådana men det fanns inte en chans...Den enda vagn jag har sett "live" med rekade skacklar är just pullerten (som jag fortfarande inte hittat mer info om men jag har tänkt att jag ska försöka ta en bild av den någon dag när det är ljust ute så att du får se). Vill man komma undan något sånär billigt är det alltså rätt osannolikt att man får rekade skacklar.

Ett alternativ kan ju förstås vara att göra nya skacklar - men jag misstänker att rekade skacklar kan bli rätt dyrt att låta göra?
 
Sv: Den optimala vagnen?

Visst finns de...! Här kommer en länk till ett företag som säljer bröstselar som arbetssele!
http://www.sattlerei-baeuerle.de/brustblatt-anspannung.htm

Nejnejnej:eek:
Bara för att de går och förekommer behöver de inte vara bra, snarare tvärtom!
Det ska vara loksele/coller när hästen ska arbeta tungt:)

Tore90
Ja en arbetsloksele med baksele, draglinor och skaklar fästa i dragringen har sin charm:)
Men nu har ju dom lätta lokselarna, omgjorda, blivit populära, får kalla dom vagnslokselar, vagnslok, vagnsselar eller nått dylika då hehe:D:angel:
Men vaddå, en arbetsloksele funkar i maratonhinder oxå!
Men en seger kanske man inte bör sikta på, selen kanske är i klumpigaste laget;):angel:
 
Sv: Den optimala vagnen?

NÄ, bra har jag aldig påstått att de selarna är... jag ville bara visa att det finns folk som säljer bröstselar som arbetsselar o tydligen även folk som kör med dem:crazy:
 
Sv: Den optimala vagnen?

Jo en läderbit e ju billigare än trä lixom:angel:
Nä men en brösta är enklare, många tar den genvägen, tråkigt...
Det ska va ordentliga selar på arbetshästar;)
Finns folk till allt:p

Den optimala vagnen - maratonvagn?:angel:
 
Sv: Den optimala vagnen?

Ja, maratonvagn är nog i många fall den optimala vagnen men egentligen tycker jag inte man kan säga så... körning är så brett. Det finns ju en uppsjö av vagnar o redskap just för att olika saker är optimala till olika typer av körning.
 
Sv: Den optimala vagnen?

Sent omsider... utlovade bilder på pullertvagnen!

September2008033.jpg


September2008034.jpg
 
Sv: Den optimala vagnen?

Inte drar de en sån rejäl vagn med små travselar?!:crazy: Vad använder de för sele till sån vagn?:confused:
 
Sv: Den optimala vagnen?

Haha, nej nej de använder inte travselar!!!

Loksele används även av travare... rejäla arbetslokselar anpassade för hästen är det som används när de drar denna vagn. Vagnen används till lugna turer i skritt och i viss mån även trav och ofta har man en häst med sig "bakom" (därav "pinnarna" som sticker ut med däck på så att släphästen inte skall kunna gå ut bredvid vagnen) för att någon häst skall kunna få en promenad utan direkt jobb.

Tror att kusarna uppskattar dessa turer. Vissa tränare kör dessutom halvvägs och byter sedan draghäst så att båda får jobba. Just den grejen har jag inte vågat mig på - även om stallägarens hästar är klippor att spänna för så skulle jag inte våga stå ute i skogen och skifta hästar eftersom jag är lite för ängslig till naturen.

"Min" stallägare kör oftast ett eller två vanliga träningsjobb i högre tempo per vecka och sedan ett eller två pass med pullerten. Med speedcarten bygger man upp kondition och snabbhet, med pullerten bygger man upp styrka och kondition. En rätt bra fördelning tror jag. Han vill dessutom gärna ha sina travhästar dressyrridna och skogsridna så vi har ett par tjejer som rider travarna för att de skall få komma ut på skogsstigar (det är ju lite svårt med vagn) och för att de skall få "gymnastik" genom dressyr.

Min personliga uppfattning är att just denna travtränare är en förebild - han är otroligt mån om hästarna och satsar på hållbara, glada individer. Kan tillägga att hans hästar går ute dygnet runt ännu också, och även på vintern har de långa dagar i hage.
 
Sv: Den optimala vagnen?

OJ! Där lärde jag mig mycket nytt i ett o samma inlägg! Jag har ALDRIG sett en travhäst tränas sådär med tung vagn o loksele vad glad jag blev! Skulle verkligen vilja att fler tränade travhästarna som du beskriver!:bow: Ridning, snabba körpass, långsamma körpass med loksele, mycke hage! Där skulle även jag kunna tänka mig va travhäst! En eloge från mig till denne tränare!
 
Sv: Den optimala vagnen?

Ett par rekade skaklar är nog inte så svåra eller dyra att slänga ihop för en händig person, men det är klart om man ska "hyra" någon till att slänga ihop dom så kan ju kostnaderna springa iväg.

Hehe just det faktumet att man inte kan dra på fult i ett maratonhinder gör att jag en arbetsloksele enligt mig inte funkar i ett maratonhinder. Men visst allt funkar bara om man vill ;)
 
Sv: Den optimala vagnen?

Det är nog faktiskt ganska vanligt att travhästar tränas så av åtminstone amatörtränare. Men jag har sett ett stort antal pullertvagnar även hos proffstränarna.

Proffsen håller ju ofta till på travbanorna med sina stall och då blir det ju tyvärr mindre hagvistelse och sämre hagar. Men många amatörer tränar som sagt var sina hästar mestadels i skog och mark och har fina gårdar med bra hagar.

Travet är inte så hemskt som många fått för sig. Jag var själv mycket skeptisk till travet tills för ungefär två år sedan då jag fick stallplats hos den amatörtränare jag beskrivit. Nu går jag och funderar på att skaffa egen travhäst :angel:
 
Sv: Den optimala vagnen?

Aha ja pullert, de e den där vagnen de:idea:
Sett lite olika modeller av den på bilder, verkar ju fördelaktigt att träna fler hästar samtidigt oxå:)

Det är olika vad travtränaren har för ekonomi (dyrt med vagnar och flera olika selar) jag vet vissa som enbart kör med speedcart och travsele...
Möjligen ridtränar hästarna men vissa gör inte ens de heller.
En del har ju linor och trissor som funkar som svängel och draglinor:idea:

Men visst, som Svanhild skrev, den optimala vagnen varierar från fall till fall!
En maratonvagn är väldigt användbar, men vill man köra i skogen, arbeta med hästen, dra hem stockar, då är ju en maratonvagn helt värdelös:angel:
Så man får hålla utkik va de e för person som frågar och i vilket sammanhang, så det blir så optimalt som möjligt iaf:idea:

Jag är skeptisk till trav, men det är för att det finns så många idioter som inte behandlar hästarna bra. Och när det är trav är det mkt pengar inblandade...

Men det finns guldkorn till travtränare det vet jag oxå:love:
Men jag tycker fortfarande det är en hård sport där pengar kommer före hästarna...
Ojoj men vi ska inte diskutera de här, finns ju trådar om de redan:angel:
 
Sv: Den optimala vagnen?

*knapplån*

Det såg ju trevligt ut med en sån där pullertvagn... sökte lite på begagnat och hittade denna : http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=103073

Den är ju på tok för långt bort från mig och kostar mer än vad jag har råd att lägga på en vagn. Men hur svårt kan det egentligen vara att bygga en sån här vagn? Har flera i min närhet som är duktiga på att svetsa. Hur dyrt är det med stålbalkar och vart köper man sånt?
 
Sv: Den optimala vagnen?

I skrivande stund har ja glömt kolla upp vlken häst du har!:angel:
Till en mindre ponny kan man ju hitta bättre beg flakvagnar (last-, transport- och lagervagn, namnen kan va fler:p)
Som man kan enkelt kan göra om lite:)

Men ett par enkla lätta bilaxlar me hjul e väll inte så svårt att få tag på (skroten?) sen ere ju som sagt stålbalkar och/eller rör...
Det kan vara rätt dyrt har jag för mig, om du inte kan hitta nått som du kan renovera/återanvända typ?:)
 
Sv: Den optimala vagnen?

Njae, tror inte att en ponnyvagn skulle passa min ardenner :angel::D


Om man nu skulle försöka satsa på att fixa till selen så man kan köra med en rockard för inkörning och även använda första tiden tills det är dags för hela familjen att följa med - nån som har nåt tips om hur man lättast ändrar skakelfästet?

Eftersom det var för lågt att sätta i dragringen så undrar jag hur mkt högre upp man kan sätta skaklarna? Jag förstår att det måste variera från vagn till vagn, men vad är standard på en ny sele? Eller just ja, jag har ju bågdäckel på min sele, då kanske det är kört i vilket fall. Kan man byta bara däckeln?
 
Sv: Den optimala vagnen?

Haha visst ja:D
Nu trilla poletten ner:p
De e ju en massa ekipage att hålla reda på ju:angel::D

Ja på en arbetsloksele (som ja nu vet du har:D) är det lite krångligare att ändra skakelfäste då dragring och det tunga måste va med, på andra selar kan man skruva bort ringen eller kapa (byta däckel helt, permanent).

Den rem som håller uppe dragringen är kraftig och få spännen går på där så det blir en smidig lösning....
Men om man köper ett snabbspänne likt de första på bilden;
FT226.jpg

Och trär på de först på uppehållstampen sen spännet som håller uppe dragringen. Så sätter men en kraftig skakelrem genom nedersta bygeln på det där spännet, de borde funka bra som skakelöggla:idea:
 
Sv: Den optimala vagnen?

Det verkade ju som en smart lösning!
Men det där med bågdäckel... är det helt kört att ha tvåhjulig efter en sån? Jag kan ju bara tänka mig att det skulle kanske bli lite ostabilt för hästen, att trycket från rockarden inte fördelas jämt kanske?
 
Sv: Den optimala vagnen?

Det verkade ju som en smart lösning!
Men det där med bågdäckel... är det helt kört att ha tvåhjulig efter en sån? Jag kan ju bara tänka mig att det skulle kanske bli lite ostabilt för hästen, att trycket från rockarden inte fördelas jämt kanske?

Trycket från rockarden? Menar du dragtrycket från draglinorna? Eller på däckeln?

Med ett däckelunderlägg å en smidig lösning som får upp skaklarna + en lågt sittande svängel ska de absolut inte vara några problem med loksele/rockard!:idea:
 

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
507
Senast: yamyam
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 087
Senast: Lynxsa
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 920
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp