Den optimala vagnen?

Mli

Trådstartare
Nu när selen är inköpt och det går finfint med tömkörningen är ju nästa stora inköp en bra vagn. Jag har bara kört med rockard innan efter mina små shettisar men tänkte att jag denna gång skulle hitta en riktigt bra vagn redan från början.

Här kommer lite förutsättningar:
Jag kommer till största delen att köra på grusväg/asfalt/traktorstig. Det är väldigt backigt där jag bor. Tanken är att jag ska kunna köra ut med hela familjen (två vuxna, två små barn). Hästen som ska dra är en ardenner på ca 155-160 cm. Vagnen ska även passa för inkörning.

Finns det nån vagn där man kan kombinera alla dessa saker eller är det en svetskurs som kommer att behövas?
 
Sv: Den optimala vagnen?

Jag har ju kört in shettisar med 4-hjulig vagn och det har funkat bra, men man ska ju helst köra in med en rockard, som följer hästen bättre...

Men jag skulle nog valt maratonvagn eller 4-hjulig flak;)
 
Sv: Den optimala vagnen?

Ja, det är ju tyvärr en fråga om vad du vill lägga i pengar....
Jag tycker också att en enaxlad vagn är bäst vid inkörning. själv har jag en billig robust f.d. "tungvagn" byggd på SAAB-axel som jag köpte för 1000:- till det. Den är obromsad.
Det som är bekvämast för både häst och kusk efter inkörningen är tvåaxlad vagn.
En tvåaxlad ofjädrad vagn är bekvämare än en enaxlad fjädrad tycker jag (har hunnit prova några vagnar under åren). Bekvämast är givetvis en tvåaxlad, fjädrad vagn med broms!
Jag har under alla år "gnetat på" med billigare varianter av vagnar men efter att ha investerat i den här ångrar jag bara att jag inte köpt en tidigare!
22582083.jpg

Den är fantastiskt bekväm att åka med och hästen "hoppar jämfota" när hon ser att den kommer fram! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den optimala vagnen?

tack för era svar!

Rockard känns ju onekligen bäst att köra in med - kanske ska införskaffa mig en sån att ha som "fulvagn" och sen en lite bättre när man ska ut på tur med familjen. Tar ju ändå ett tag innan man vågar lita på att hästen är så trygg så att man vågar ha med sina barn bakom.

Här kommer en säkerligen skitdum fråga, men jag har aldrig direkt funderat på det: Vad har man bromsen till? Är det för att kunna hjälpa hästen bromsa i nedförsbackar eller? Kan man på något sätt bromsa hästen genom att bromsa vagnen? (känns lite fel, men jag har ju mest buskört ponny innan och då har ju inte broms vart aktuellt:angel:)
 
Sv: Den optimala vagnen?

Frågan är väl vad du har köpt för selen? Vilken typ av vagn den passar till? Har du en sele som passar till en maratonvagn så skulle jag köpa det, fast med säten bak så du kan ta med dig familjen, den är ju även väldigt bra att ha som inkörningsvagn, om det är en ordentlig vagn vill säga.

Bromsen har du för att hjälpa hästen i branta backar, samt även när man gör halt för att göra det mjukare, men att använda broms är en konst, det tar mycket träning innan man kan använda den på rätt sätt så att det inte bara blir obekvämare för hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Den optimala vagnen?

OK, då användes bromsen till det jag trodde då. Vi bor väldigt backigt (högst upp på romeleåsen) så då är broms ett krav då.. Är det även tillbörligt med broms då på tvåhjuligt, typ rockard?

Selen jag köpt är en loksele.

En fråga till medans jag ändå är i farten. Jag har en 22*45 paddock med högt trästaket som jag tänkte använda vid inkörningen. Men det slog mig nu att det kanske är en för liten yta? Blir ju inte mycket till svängrum, men det kanske inte behövs mer? Som sagt, har man bara kört shettis de senaste 10 åren så har man inte behövt att tänka på utrymme..
 
Sv: Den optimala vagnen?

Ja då kan nog broms vara bra att ha, både på rockard och vagn.

Att det är en loksele säger ju inte så mycket, bara att det är lokor istället för brösta eller coller. Lokorna har ju ingen betydelse i val av vagn. Frågan är ju hur resten av selen ser ut, vad du har för däckel och skakelfästen osv. Baksele är ett måste oavsett om du har broms eller inte, likaså draglinor på selen och svängel på vagnen.
 
Sv: Den optimala vagnen?

Det är en tärnsjösele med bågdäckel. Idag hänger det selpinnar i dragringen, har inte funderat så mkt mer på hur man fäster skaklarna där. Baksele, draglinor och svängel är ju en självklarhet, det var ju bara vagnen som jag behövde råd om just nu.
 
Sv: Den optimala vagnen?

Ursäkta att jag yttrade mig, det är inte så självklart för alla. Och för att kunna ge råd om vagn så måste man ju veta vad det är för sele, inte bara att det är en "loksele". Det är alltså en arbetssele du har, då kan du inte ha en rockard om du inte bygger om selen först, eller är det kanske också en självklarhet? För en rockard krävs höga skakelfästen och silettdäckel. Även en maratonvagn ska ha höga skakelfästen, men en vagnsdäckel (fast däckel), där (precis som på en rockard) ska du kunna fästa bakselen i skakeln (inte i dragringen på selen) samt linorna ska gå direkt från lokorna till svängeln, draglädret från lokorna ska alltså inte sitta fast i dragringen på däckeln och linorna sedan fästas i dragringen, då försvinner hela poängen, men detta kanske också var en självklarhet redan. Har du en sele med fast däckel som är ombygd för att passa "vanliga" skaklar (alltså inte "arbetsskaklar" som på t.ex. släpor och skogs/flakvagnar) så tycker jag som sagt du ska skaffa en bra begagnad maratonvagn med säten bak.
 
Sv: Den optimala vagnen?

Jisses, du behöver väl inte vara spydig bara för att jag tyckte att baksele, svängel och draglinor är en självklarhet? Ibland får man bara hålla igen de goda råden och svara på det som efterfrågas. Jag menar, om nån frågar mig om råd om sadelinpassning så berättar jag inte att man måste borsta hästen innan man lägger på sadeln...:grin:

Men du har har helt rätt i att jag borde berättat mer om selen, min miss.

Om jag inte vill bygga om selen så kan jag alltså inte köra annat än fyrhjulig vagn med låg infästning, typ "arbets"flakvagn då?
 
Sv: Den optimala vagnen?

Det är klart man blir trött när man försöker hjälpa till och bara får ett spydigt svar tillbaka. För att kunna svara på en fråga så behövs ibland lite bakgrundsinformation, det var allt jag efterfrågade, och eftersom du inte verkade så insatt i att alla selar inte går att ha till alla vagnar så flikade jag in saker som för en nybörjare kanske inte alltid är en självklarhet, och inte alls på något spydigt sätt. Hade du frågat mig "Hur mycket ska min häst äta", så är det klart att jag inte skulle kunna ge ett bra svar utan att veta vad det är för häst och hur mycket den jobbar.

Om jag inte vill bygga om selen så kan jag alltså inte köra annat än fyrhjulig vagn med låg infästning, typ "arbets"flakvagn då?
Precis
 
Sv: Den optimala vagnen?

Att ge mer information än vad som efterfrågas är inte alltid tillämpligt.
Men visst är jag nybörjare på selar och vagnar, det har du alldeles rätt i. Och jag trodde nog att det fanns olika typer av tex rockarder där det även fanns dom som passar en loksele. Men jag är nog mest van med hemmabyggen av de olika slag verkar det som.

Men är det verkligen helt bra att köra in med en flakvagn? Och vad tror ni förresten om måtten på paddocken?
 
Sv: Den optimala vagnen?

På klubbens körträningar med C-tränare i körning använder vi en enaxlad rockard även till arbetsloksele!
Så länge man håller sig på plant underlag och ägnar sig åt att utbilda hästen i att svänga och stanna och acceptera vagnen fungerar det jättebra.
Det är annars inte alltför svårt att "bygga om" en loksele så att den passar både en- och tvåaxlat...
Ang. måtten på banan törs jag inte svara, personligen tycker jag att det är mer naturligt och lite lättare att börja på vägen eftersom hästen "vet" var den ska gå då :angel: men jag kan förstå att det är tryggare för dig att börja på banan (låter barnen köra själva på banan men inte på vägen... än). Finns säkert någon annan som kan svara på det!
 
Sv: Den optimala vagnen?

Då får du ursäkta mig för att jag försökte hjälpa till, ska höra med dig först nästa gång vad som är tillämpligt att skriva eller inte innan jag yttrar mig. Lycka till.
 
Sv: Den optimala vagnen?

Krävs det stora ingrepp på en arbetssele för att kunna klara fler vagnar?

Det är väl för att jag inte är nån körmänniska från början som tycker att ridbanan är tryggare antar jag.

Hur svårt är det att bygga om/sätta dit en broms på en vagn? Nån som har gjort det?
 
Sv: Den optimala vagnen?

Så bara för att jag tyckte att några av dina råd var onödiga i detta sammanhanget så blir du sur? Måste jag vara tacksam för alla svar jag får här i forumet? Äh, skit samma, orkar inte lägga energi på sånt här.
 
Sv: Den optimala vagnen?

Ja vill du ha några råd öht så kanske du inte bara ska sålla ut dom som passar dig utan vara glad för att någon lägger ner tid på att försöka hjälpa dig.
 
Sv: Den optimala vagnen?

Det är faktiskt jättelätt att "bygga om" lokselen! Enklare än vad jag själv trodde...
Broms har jag inte lyckats fixa själv än tyvärr... (skulle behöva till en av flakvagnarna) och av de 6 vagnar jag har själv så är det bara en med broms... Man kan köra sin häst utan bromsad vagn även när det finns backar men det kräver betydligt mer av både häst och kusk, x-tra viktigt är att hästen är så välmusklad och rätt tränad att den orkar hålla emot i nedförslut! (och vagnen får inte vara tungt lastad)
Hjälper dig gärna! :D (men sluta tjafsa med Nussikan! :cool: det är kul att ha henne tillbaka här, hon är kunnig).
 
Sv: Den optimala vagnen?

Men hallå, här va de livat:angel:

Bygga mig hit å bygga mig dit, att sätta dit en rem eller två, ett underlägg osv är väl inga större komplicerade grejjer och som dessutom funkar utmärkt:idea:

Men, det svåraste med anpassning sele vagn, är att draglinjen ska vara rätt anpassad! (Hoppas du vet va de är annars kan du söka reda på de tack;))

Loksele kräver en, från lokorna neråtlutande linje (draglina bildar ju denna linje ihop med draglädret!)
För en bröstsele, en mer eller mindre helt vågrät linje. (Jag anser att desto rätare linje ju bättre när det gäller brösta, men detta hör verkligen inte hit :angel:)

Du har en loksele ja då får du hitta en vagn efter de och det du ska tänka på då är att svängeln ska sitta lågt!

Tänk nu trilla poletten ner:idea:
Du har ju en tjusig ardenner å en äldre loksele i tärnsjöläder!
Jag tycker förståss vagn gör sig bäst efter dessa ståtliga hästar:angel:
En inkörningsrockard kanske vore bra, men sen ska du absolut ha en 4hjulig vagn tycker jag!
Hoppas du inte blir arg för ja lånar din bild å slänger in här, han e ju så fin:love:
23500255.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Den optimala vagnen?

*kl eller kanske en allmän fundering*

Det jag tycker kan vara värt att tänka på är att det är fler som läser de frågor och svar som skrivs här och för alla kanske det inte är en självklarhet med svängel och draglinor, eller ngt annat heller för den delen. Bara för att TS tycker det är självklart behövs det ju inget spydigt svar, näste som läser kanske aldrig har hört talas om baksele eller svängel.*virrigt* Det jag vill få fram är att man behöver ju inte känna sig påhoppad om man tycker att någon förklarar det självklara utan inse att fler läser trådarna också.
 

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
507
Senast: yamyam
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Cattis_E
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 087
Senast: Lynxsa
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 920
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp