Den nya katten bor under badkaret...

Mabuse

Trådstartare
Vi har sedan tidigare en katt, och har nu skaffat en till. Det vore dock lögn att säga att de kommer överrens - gamla katten vaktar lägenheten, och den nya sitter antingen under en fåtölj eller under badkaret. :(

Är det bara att vänta ut det hela, eller vad ska man göra? Än så länge har de bara bott ihop sen igår, men man blir ju lite orolig att det aldrig ska gå?

Sv: Den nya katten bor under badkaret...

Det brukar kunna ta TID !

Min äldre katt fräste och stod i när kattungen flyttade in, men den var för korkad för att fatta att det var till henne det frästes. De lever nu ihop sen fem (eller sex?) år tillbaka och är väldigt lagom goda vänner. De ligger aldrig ihop och myser - ibland leker de, men bara utomhus. När första katten ser den andra så kan hon fortfarande morra och fräsa om hon inte har lust att ha den nära just nu.

min ena kattungen gömde sig alltid under soffan när den äldre kom in men det tar tid men du får försöka ta hjälp av någon och ta upp katerna så dom får hälsa utsätt dom för situationer där dom måste umgås men inte slås.. samma problem hade jag med katten jag skaffade förra året men då fick jag sätta båda katterna i varsin bur så dom fick titta på varandra. Sen stängde jag in den nya i ett rum och satte kompostgaller framför dörröppning och så ställde jag ner två matskålar så dom fick äta bredvid varandra med galler emellan.. sen så har jag fått trixat lite men nu är dom bästa vänner visst dom kan kivas det kan dom men dom går i hop och dom sover tillsammans så ge det tid och testa lite helt enkelt... Lycka till!!!!!

Jag har själv skaffat en till kattunge i fredas . Den gamla katten är ca 8 månader och hon morrade och fräste som bara den! Men igår så hände detta :

index.php

Lilla Puzzel kröp in i bäbis "sovbur" och la sig! Bäbis såg jätteförvånad ut, men somnade sen.

Men ha tålamod ! sånt här kan ta tid!
Lycka till!

LovelyD visst är det härligt när det fungerar!

Mina var visserligen små 15 resp 12 veckor när dom släpptes ihop så det tog väl typ 30 minuter innan dom låg helt utmattade efter en vild lek!
Nu är dom riktiga busfrön som leker runt med varandramen när det ska sovas så ligger vi oftast en bit ifrån förutom när man får sova på matte för då vill han ligga nära nära!

Men till trådskaparen, att föra samman två katter kan ta tid upp till flera månader! Så håll ut dom vänjer sig säkert!

Dom har redan gjort stora framsteg, så jag har gott hopp. Ganska ofta hör man ju om katter som ska säljas eftersom de inte går ihop med ägarens andra katt/er, så jag var lite orolig för att det skulle gå så.

Det är inte ovanligt att katter har svårt att acceptera nykomlingar.
Ofta tar det iaf en vecka innan den nya får komma fram ordentligt från hörnet bakom soffan eller under sängen.

Tillägger att när vi tog hem våran lilla flicka var våran honkatt mycket upprörd och ville helst inte vistas i samma rum. Idag leker dom och busar. Ca 4 månader senare. :D

Senast ändrad:

När min Oriental flyttade in fick han bo under sängen i 5 dagar för att min Siames inte accepterade honom men jag tog torr kattmynta och gned in i pälsen och efter 1 dag såg det ut så här

AnubisochRamsessover.jpg

Det går nog ganska br aändå, de sover inte tillsammans, men de busar åtminstone. Bägge två är extremt leklystna, så de passar ju ihop på det viset! Så det blir nog bra - men det tar nog ett tag till tills den nya katten har funnit sig helt tillrätta, det är ju mycket nytt både för henne och oss.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 016
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt