Ja vad ber du om?
Du vet tydligen inte vem talaren är!
Sanningen är jobbig.
I alla andra länder förstår man budskapet.
Sluta dela saker du inte vet var det kommer ifrån. Sedan skrev jag att min man ber. Inte jag. Jag är inte troende varken inom kristendom eller islam men däremot medlem i Equmeniakyrkan. Min man är däremot väldigt boktroende muslim - och gift med en svensk. Kan du, som hävdar att alla muslimer är radikala, tala om hur det går till? Du har fortfarande inte svarat på en endaste fråga.
Verserna är simpla och följer samma mönster i princip i alla böner, även fredagsbönen men den är längre. Det handlar om kärlek till gud, be om förlåtelse för de saker man har gjort orätt men en oerhört viktig del i bönerna är också att be för profeterna. Dit hör, hör och häpna, även Jesus som har en stor roll inom islam, dock inte som Guds son förstås.
Alla böner inleds med den inledande suran i Koranen (du har ju läst koranen så den kan väl du antar jag?).
När den inledande suran har lästs säger man ett stycke som handlar om Gud och att man ska vara tacksam vad Gud ger ungefär, sedan säger man ett stycke om profeterna igen, framförallt Ibrahim och Mohammed.
Dessa saker upprepas olika många gånger beroende på vilken av bönerna det är, flest gånger under fredagsbönen. Är man i mosken under fredagsbönen kan man även läsa ett stycke ur Koranen men det är inte alls säkert det händer, ibland sker det, ibland inte, precis som prästen gör vid en helt normal gudstjänst i Sverige (denne väljer ju alltid några verser ur bibeln).
Det är då oftast ett kort stycke. Enda gången en muslim verklgen läser koranen är under ramadan då det finns en oskriven regel att den ska läsas från pärm till pärm i bönen, alternativt före eller efter om man inte är i moskén, idag vet jag inte hur det är med det, de flesta muslimer som kommer hit jobbar ju som vanligt under ramadan och tiden till att läsa koranen tryter nog lite.
Den dagliga bönestunden skiljer sig mot till exempel kristendom genom att bönen är helt uppstyrd vad man ska säga, att man ska tacka och be om förlåtelse till Gud, inte som vi är vana med att man kan prata med gud lite då och då. Fredagsbönen skulle jag säga skiljer sig inte ett dugg från moskén till kyrka eller synagoga. Både präster, rabbiner och imamer läser eventuellt ett stycke från de heliga texterna för att sedan be och prisa Gud liksom.
Inget att bli rädd över tycker jag. Vore nu tacksam om du faktiskt kan svara på de frågor som ställts i tråden till dig.
Och vilken sanning? Vilken sanning är det du menar som du sitter på??