Den långa vilan har övergått till en evig vila...

Docka

Trådstartare
Jag och min älskade Kenny har nu fått vårt besked. Jag har ingen ridhäst längre, absolut ingen hopphäst. Även om hon inte är halt så finns skadan alltid där och kommer att visa sig så fort hon belastar benet...
Jag trodde verkligen att det skulle gå vägen, jag trodde verkligen att hon skulle bli bra. Hon har inte visat hälta på över tre månader och har varit så himla pigg och glad! Hon fullkomligt sprudlar av energi och har inte kunnat förstå varför vi inte rider tillsammans längre, varför hon inte får galoppera tillsammans med de andra hästarna.

Hur ont det än gör att inse det och hur mycket jag än kommer sakna allt vi inte kommer kunna göra, så lever vi i alla fall inte i ovisshet längre.
Nu vet vi vad som gäller och det viktigaste för mig är att hon kommer få fortsätta leva och att hon inte har ont.
Nu är det bara att acceptera och gå vidare, utifrån vad vi vet och vad hon klarar av.

Hon ska betäckas till våren och jag är helt övertygad om att hon kommer vara världens bästa mamma!
Hur framtiden ser ut efter det vet jag inte, vi får se vad som händer.

Men vad ska jag göra nu då? Fram tills april-maj?
Jag måste hitta på ett sätt att stimulera henne på något vis så att hon inte drivs till vansinne, snälla hjälp mig!
Det är bara att brain-storma på!
Hon kan göra i princip vad som helst, så länge det inte innefattar trav eller galopp. Några idéer?
Jag hade en liknande tråd innan, då fick jag många förslag på olika konster. Vet ni några fler + förklara jättegärna hur jag ska gå till väga!

Jag är jättetacksam för svar!

//Maja

Sv: Den långa vilan har övergått till en evig vila...

Tömkörning går ju jättebra att göra i skritt. Man kan ju göra öppnor o slutor o allt möjligt när man blir lite skicklig.. Ut o tömköra i skogen mellan träd mm.
Trist att hästen inte blir bra, men skönt ändå det är ett sto! vet inte vad grundskadan är, men skönt att det inte är ärftligt så att hon kan användas till avel!

vad är de för skada?

Tack för tipset!
Det kommer en jätteduktig tjej till vårt stall och utbildar i tömkörning, jag får se till att haka på nästa gång!

Diagnosen på skadan är rena grekiskan för mig. Jag kommer inte ihåg exakt vad det var veterinären sa eftersom jag mest av allt var shockad. Jag var så övertygad om att hon skulle bli bra...
Men kort sagt så har hon sträckt strålbensbörsan så att det bildats små blödningar och sammanväxter till den. Detta blev sedan ärr som böjsenan slits imot varje gång hon belatstar benet i trav eller galopp...
Jag får hela kompendiumet med veterinärernas analyser och utsäganden på måndag.

Kom igen nu..!
Jag vill ha fler förslag:crazy:

Åk på NH-kurs eller börja med trickträning :) Det finns massa trådar om trickträning här på buke, du kan ju söka på det :)

Det finns massor att göra.
Håller hon inte för långa barbackaritter i skritt på mjuka, sköna skogsvägar?

Annars kan hon promenera jämte dig under promenaderna...

Tömkörning är ett annat alternativ.

´Leka olika lekar när du har henne lös...

Pyssla, kela, borsta och bara umgås med henne. osv.---

Hon kommer förmodligen att bli tillfreds med sitt nya lugna liv om hon blir dräktig också, de flesta ston som är dräktiga är fullt tillfreds med att bara vara det, och gå och beta i flock...

Först av allt, lycka till!

Sen.. betäckas? Är det inte rätt stor belastning på benen att bära ett föl i magen dygnet runt i flera månader?
(Jag är ingen expert alls..bara tycker det borde vara det..men jag vet ju inte hur mycket hon får belasta)

Trick träning som någon sa (fast vissa trick kanske sliter fel)
Agility för större häst (antar att det är det), öva att gå på pressenningar och vänja sig vid skumma saker på ett lugnt och trevligt sätt.
gå på promenader.
Bara umgås..

Tack allihopa!!

Zab: Det var veterinärerna som föreslog betäckningen, eftersom de tyckte att hon var för fin för att inte användas:love:
Det är bara när hon belastar benet i trav och galopp som det slits, dräktigheten skulle bara vara bra för henne.

Lekar när hon är lös blir nog lite svårt, eftersom hon springen så fort hon får chansen:crazy:. Men det kanske blir bättre när det gått lite längre tid.

Gå på pressenningar och de flesta NH-övningar gjorde vi redan förra sommaren, för att bygga upp förtroendet för varandra. Så i nuläget kan jag ställa henne på en pressenning, slå in hela henne i den, göra en knut på ryggen och gå där ifrån. Utan att hon bryr sig det minsta. Så det är hon jätteduktig på! :banana:

Men vi får nog sattsa på tömkörningen, långa mysiga skritturer (sålänge hon kan behärska sig), promenader och lite trickträningen (även om hon tydligt visar att hon redan kan det mesta i hagen:o).

Tack igen!!
//Maja

OK, säger vetten det så :P
Lycka till. :)

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 012
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama