Den här vill jag ha... vad kostar det att ta hem en sadel från USA tro?

tigerfisken

Trådstartare
180px-Clint_eastwood.jpg

[Jag lägger in en pausbild på Clintan, så att länken "bara" pajar tråden, inte forumet... /tifo]

http://cgi.ebay.com/15-Circle-S-Barrel-Saddle-Package-7-Piece-Package-NEW_W0QQitemZ170058530222QQihZ007QQcategoryZ47293QQtcZphotoQQcmdZViewItem#ShippingPayment

Den är bara så fin :love: :D
Är det någon som har en aning vad det kostar att ta hem en sadel från USA? Jättekorkat när man inte kan prova den men jag vill ha den, sjävklart bara för att den är rosa har ju ingen som helst aning om huruvida den är bra eller inte. Hela paketet kostar iaf $650, det är ju ingenting, fast så klart frakt och tull kostar ju oxå då.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den här vill jag ha... vad kostar det att ta hem en sadel från USA tro?

vad fran den var nar den var rosa!
har dock ingen aning om vad det kan kosta att skicka hem, men borde inte posten i usa ha nagon hemsida dar man kan fa reda pa det?

Jises.......
det va mycke roa och bling på dom du!!!!!!:angel:

Man kan säkert skriva och fråga de som säljer den eftersom de skickar över hela världen, men jag kan ändå inte köpa den just nu, har ju inga pengar :cry:

ah, sa ar det alltid. nar man val ska ha nagot, hittar man det inte. men nar man absolut inte kan kopa natt ramlar det in saker hela tiden som man bara maste ha!:crazy:
det ar verkligen inte bra tajming. nagonsin!

ah, sa ar det alltid. nar man val ska ha nagot, hittar man det inte. men nar man absolut inte kan kopa natt ramlar det in saker hela tiden som man bara maste ha!:crazy:
det ar verkligen inte bra tajming. nagonsin!

Nä det är skitsurt! :mad:

Senast ändrad:

Vid importen ska du i allmänhet betala tull och moms. Hur hög procentsats som du ska betala i tull varierar mycket, vanligtvis mellan 0 procent och 20 procent. Tullsatserna på livsmedel blir ibland högre än så på grund av att de beräknas på varans vikt.

Momsen är 25 procent (livsmedel 12 procent, böcker och tidskrifter 6 procent). Ibland tillkommer andra avgifter och skatter beroende på vilken vara som importeras.

Observera att du betalar tull och moms även på fraktkostnaderna.

källa: http://www.tullverket.se/se/Privat/handel_med_utlandet/Köpa+varor.htm

jag tror att tullen på lädergods bara låg på 2% för en herrans massa år sedan, det är INTE tullen som är det dyra i detta fall.

Momsen är det saftiga, fraktkostnaden för en stor sadel vet jag inte vad den kan gå på. En bekant köper hem kvalitétssadlar på ebay mest hela tiden för 10.000 ca och passar de inte säljer hon de bara vidare. Om hon kan hålla på så kan det inte vara dyrt med frakten, hon får iaf tillbaka pengarna.

mycket kan dock ha ändrats sen sist jag undersökte detta

Den här sadeln kostar ju typ 5000 kr och frakten och momsen å det borde väl inte gå på mer än ett par tusen iaf och då blir det ju ändå inte så dyrt för en sadel, brösta, huvudlag med tyglar, pad och gjord. Men jag har ju ingen aning om vad det är för kvalitet på det, känns som att det är typ bättre mellanklass. Borde ju gå att få tillbaka de pengarna. Får väl se om de finns kvar när jag har pengar.

Internethandel med ett land utanför EU
När du beställer en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Tullsatsen för din vara finns angiven i EG:s tulltaxa och är olika beroende på vilken vara du beställer och vilket land du beställer den ifrån. Tullsatsen är oftast en procentsats som beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell försäkringskostnad. Tänk på att vissa varor med amerikanskt ursprung är drabbade av tilläggstull. Detta betyder att du förutom den vanliga tullavgiften också kan behöva betala en så kallad tilläggstull.

När det gäller fraktkostnaden kan den ibland ingå i priset, men det vanligaste är att frakten tillkommer. Frakten beror på vikten. Observera att du betalar tull och moms även på fraktkostnaderna.

Om ett frihandelsavtal eller liknande finns mellan EU och det land som du beställer varan ifrån, kan tullavgiften bli sänkt eller borttagen. För att få en sådan förmån, måste du lämna ett särskilt intyg, oftast ett ursprungsintyg, från det andra landet. Vill du veta vad som gäller för din vara så ring Tullsvar®, vår informationstjänst på telefon 0771-23 23 23.

När paketet kommer till Sverige tar Posten på uppdrag av Tullverket ut tullavgiften och moms samt ev. fraktkostnader på dina varor. Momsen för de flesta varor är 25 procent utom på livsmedel där är den 12 procent och för bland annat dagstidningar och böcker är den 6 procent. Det finns även andra företag utöver Posten som sköter transport och tar ut de avgifter som du ska betala.

Postens administrations- och expeditionsavgifter tillkommer, dvs om du valt att Posten ska leverera dina varor. Använder du postförskott tillkommer ytterligare en avgift på 50-175 kronor. Hur stor avgiften för postförskottet blir beror på vilket sätt du har valt att betala (kort, faktura etc.). Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början.

Har du frågor angående postens avgifter, kontakta Posten på www.posten.se (öppnas i nytt fönster).

Räkna ut vad din vara kostar genom att klicka på bilden med texten "Vad kostar det?" uppe till höger på sidan! Där finns några exempel på varor som ger en uppskattning av vad det kan kosta dig.

KÄLLA: http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/

ja du år väl se, det är oftast bra grejjer från usa, men man kan u inte generalisera heller.

För egen del beställer jag padar o annat från www.rods.com
jag fick hem två st proffessionals choice paddar där den ena kostade ca 800 och den andra ca 700 eller nåt, komemr inte ihåg exakt. Samma pris för de paddarna i sverige hade varit MYCKET högre, tror den kraftigaste padden gick på minst 1500 här, så jag tjänade en hel del på den affären =)

även om det i vissa fall kanske bara handlar om hundralappar så är det alltid trevligt o handla utifrån för då kan man ju slänga in en o annan sak som man kanske har svårt att hitta här, om man t.ex. söker efter ett spec. bett inte vet jag?

sen är det ju synd på ett sätt för de i sverige blir inte gynnade direkt och de behöver verkligen gynnas.

skiljer det inte så mycket i vinst och förlust handlar jag i sverige, men som på en sadel som kostar mellan 7-12000 i usa och samma sadel i sverige går loss på 20-25000, då finns det tyvärr inget att tveka på. Jag slänger helst inte ut 10.000 i onödan ;)

ja du år väl se, det är oftast bra grejjer från usa, men man kan u inte generalisera heller.

För egen del beställer jag padar o annat från www.rods.com
jag fick hem två st proffessionals choice paddar där den ena kostade ca 800 och den andra ca 700 eller nåt, komemr inte ihåg exakt. Samma pris för de paddarna i sverige hade varit MYCKET högre, tror den kraftigaste padden gick på minst 1500 här, så jag tjänade en hel del på den affären =)

även om det i vissa fall kanske bara handlar om hundralappar så är det alltid trevligt o handla utifrån för då kan man ju slänga in en o annan sak som man kanske har svårt att hitta här, om man t.ex. söker efter ett spec. bett inte vet jag?

sen är det ju synd på ett sätt för de i sverige blir inte gynnade direkt och de behöver verkligen gynnas.

skiljer det inte så mycket i vinst och förlust handlar jag i sverige, men som på en sadel som kostar mellan 7-12000 i usa och samma sadel i sverige går loss på 20-25000, då finns det tyvärr inget att tveka på. Jag slänger helst inte ut 10.000 i onödan ;)

Nej verkligen inte. Även om det är en sadel för 5000-6000 svenska så lär den ju knappast var lika kass som min Höökssadel...

skicka först å främst ett meddelande till säljaren "ask seller a question" och fråga vad han tar för frakten och packetering, USA är ju ett stort land och det skiljer en del i frakt från olika ställen, sen har jag märkt att vissa skriver att de skickar worldwide, men när man frågar om frakten så gäller det plötsligt inte sverige...:crazy:

skicka först å främst ett meddelande till säljaren "ask seller a question" och fråga vad han tar för frakten och packetering, USA är ju ett stort land och det skiljer en del i frakt från olika ställen, sen har jag märkt att vissa skriver att de skickar worldwide, men när man frågar om frakten så gäller det plötsligt inte sverige...:crazy:

Ja jag får väl göra det, är lite nyfiken på vad det kostar. Men knepigt om de inte vill skicka till Sverige :mad:

Nu har jag skrivit och frågat vad det kostar att skicka den till Sverige så vi får väl se. Antar att försäljaren inte räknar med tull och moms osv så det får jag väl räkna ut sen.

Jag har bara beställt lättare grejjer som paddar och träns å sånt, då skickade säljaren som "present" å jag slapp det där! men det är nog svårare med en sadel:smirk:

Ja det är väl det men man kan väl skriva ner värdet en del oxå så blir det lite billigare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka