Den första valptiden?

R

radiate86

Hej! Jag ska köpa en valp i slutet av juli och undrar om ni har några tips på hur man lägger upp "schemat" den första tiden? Jag vet ju naturligtvis att man ska ta det lugnt och låta hunden vänja sig vid miljön, men att det är ändå viktigt att komma igång med kommandon ganska snabbt iaf. Hur många dagar/veckor efter är en lämplig tid att komma igång ordentligt?

Jag ska flytta drygt tre veckor efter jag fått min valp, från förort till innerstan. Kan detta skapa mycket stress hos valpen? Själva flyttningen går fort, men det blir ju miljöombyte. Vad tycker ni? Hur gör jag det bästa för valpen? Först hade jag en ide om att besöka det nya ställe (miljön omkring), men jag förmodar att valpen är för liten för det? Den kommer att vara ca 11 veckor då, och att åka pendeltåg är kanske inte så jättebra? Ge mig gärna råd angående detta, har inte hittat något i böcker.

Sv: Den första valptiden?

Jag tillhör de som tar med mina valpar på nästan allting. Leia åkte tunnelbana första gången när hon var 8 1/2 vecka, inga problem, satt innanför min jacka. Flyttade när hon var 12 veckor. Inte heller då märkte jag något på henne att dte skulle vara jobbigt. Var hemma från jobbet tre veckor, sedan fick hon följa med. Åkte komunalt både dit och hem.
Har inte märkt att det skulle ha någon som helst negativ inverkan på henne utan hon är trygg och glad och kan koppla av i alla olika miljöer.
Vad är det för ras på din vovve?

Min åkte också kollektivtrafik tidigt, både buss och tåg var nog "avverkat" vid nio veckors ålder, samt besök med övernattning (=miljöombyte) hos mina svärföräldrar. Gör det inte konstigare än det är.

Jag har alltid hört att man ska besöka mycket och göra mycket under valpens första veckor, det ska ju inte vara något konstigt, bara ingå i vardagen. Träffa människor, åka bil, vara i stan, åka buss, tåg osv. Men man måste ju ändå se till att valpen får vila mycket imellan.

Jag tillhör de som tar med mina valpar på nästan allting. Leia åkte tunnelbana första gången när hon var 8 1/2 vecka, inga problem, satt innanför min jacka. Flyttade när hon var 12 veckor. Inte heller då märkte jag något på henne att dte skulle vara jobbigt. Var hemma från jobbet tre veckor, sedan fick hon följa med. Åkte komunalt både dit och hem.
Har inte märkt att det skulle ha någon som helst negativ inverkan på henne utan hon är trygg och glad och kan koppla av i alla olika miljöer.
Vad är det för ras på din vovve?

Det låter ju finemang! Det är en labbe =)

Min åkte också kollektivtrafik tidigt, både buss och tåg var nog "avverkat" vid nio veckors ålder, samt besök med övernattning (=miljöombyte) hos mina svärföräldrar. Gör det inte konstigare än det är.

Kan dte inte bli lite knepigt med tåg? Jag tänker på att den måste rastas mycket? Nej, men ska inte göra det konstigare, men jag vill bara ha lite tips på hur man kunde underlätta för valpen :)

Jag har alltid hört att man ska besöka mycket och göra mycket under valpens första veckor, det ska ju inte vara något konstigt, bara ingå i vardagen. Träffa människor, åka bil, vara i stan, åka buss, tåg osv. Men man måste ju ändå se till att valpen får vila mycket imellan.

Jo, jag ska tänka på allt det =)

Det var aldrig något problem för oss (längsta restid ~1 h.); se till att valpen är rastad innan så ska det nog gå. Och OM det ändå händer en olycka så är det ju bara att torka/plocka upp, det kommer ju inte så mycket i den åldern.

Hej!förstår att du längtar ivrigt på den "lilla"-spännande... Jag,däremot tycker att de första veckorna ska INTE valpen ut o "flänga";) för mkt utan behöver lugnt o tryggt för att komma till ro med de nya människorna o vara utan mamma o syskon, det är nog så mkt.Tänk även på att valpen före 12 veckors sprutan är mkt mer känslig för olika infektioner osv.o som nån annan skrev-de behöver sova mkt oxå, vi brukar skämta om när nya valpar kommer-nu är det dags för mammaledigt några veckor igen:rofl:
Självklart ska man inte isolera sig men bör ta det lugnt..om valpen är trygg med dig kommer flytten inte vara nåt problem tror jag
mvh prillan

Självklart så fick min valpis tid att sova. Var ju inte varje dag man var ute och for. Trygg var hon mer eller mindre från början eftersom min andra hund och valpis kände varandra väl när hon flyttade in samt att inte heller jag var en helt okänd person utan hade umgåtts med henne från samma dag hon föddes, minst varannan dag.
Tror det beror lite på vad det är för typ av valp, min tyckte aldrig att det var obehagligt att t.ex. åk kommunalt.

*delvis kl*

Min tyckte att det var mer obehagligt att åka bil än att åka kommunalt. Kommunalt gick direkt, men det tog ett tag innan han slutade gnälla när han åkte bil. Och efter att han slutat gnälla så lade han sig till med åksjuka ett tag. :crazy: Idag älskar han att åka bil och har inga problem att sova under färd. :D Detta löste vi enklast genom att inte konstra till det. Helt sonika in med hunden i bilen och inte "svara" på hans gnäll. Spyor tog vi hand om när vi kom fram.

Min Leia avskyr att åka bil. Sitter och skakar och dreglar, kanske åksjuka men hon har aldrig kräkts. På bussen/tåget/tunnelbanan lägger hon sig på en gång. Vet inte om det har att göra med att vi inte åkte mycket bil när hon var liten eller något annat.

Tack för alla svar!

Om ni har andra tips om hur den första tiden "ska gå till", tipsa som sagt gärna då. Gärna om olika träningsformer :)

Jag tycker att man kan göra det mesta men det betyder inte att alla valpar klarar av det, valpar är individer de också..

Jag har tagit det hyffsat lugnt med de valpar jag haft de första 2 veckorna, så att valpen finner mig som en trygg bas.

Sedan har vi smått börjat med kollektivt resande / sitta på parkbänk mitt i stan och äta korv från korvgubben m.m

Tack igen för svaren :)

Jag ska ju flytta till stan som sagt (Söder). Det blir ju inga promenader ibörjan, men är det okej att ändå gå lite i stan? Där jag ska bo finns det ett stort torg kan man säga, och det kanske kan vara lämpligt att gå där?

Som sagt, inga promenader, men man måste ju ändå koppelträna och vänja den vid folk.

Är det okej att gå med valpen där alltså? Och isåfall, hur många veckor "måste" den vara?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 533
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar