Den första tiden med häst

H

Honeypixie

Jag har lite frågor gällande den första tiden efter att man skaffat häst. Min häst har varit hos mig i fem dagar nu, och håller på att bo in sig i sitt nya hem. Det är väl antagligen extremt individuellt hur snabbt olika hästar acklimatiserar sig och blir trygga i sitt nya hem, men jag skulle vilja be om lite tips gällande den mer nervösa sorten! :grin:.
Min tjej har varit lite orolig och nervös de här dagarna, men hon gör framsteg varje dag. Från början vägrade hon gå från hagen och in i stallet, då där fanns så mycket "otäckt" längs vägen. Jag fick leda henne med träns, locka, berömma och ge henne morötter längs vägen för att hon inte skulle slita sig...
Fyra dagar senare gick det betydligt bättre, om än inte utan protester. Likadant med ridningen. Jag vill helst inte rida i hagen, då jag vill att den ska få vara en frizon för henne, men eftersom den än så länge är den enda plats där hon känner sig trygg har jag ridit henne där ett par gånger nu. Första gången ville hon prompt hålla sig i den del av hagen som vetter mot hagen bredvid, där hennes nya kompisar går. Idag kunde jag utan problem utnyttja hela hagen...

En kompis till mig sa att det tog henne ett halvår att få en av hennes hästar att våga lämna gården! Min dam gick en tid på ridskola hos sina förra ägare, och jag antar att det var betydligt enklare att få henne att våga sig ut på ridturer när hon hade hela sin flock med sig än på detta ställe där jag mest kommer att rida ut själv. Hur får jag henne att våga? Det är klart att jag ska ge henne tid, men på sikt?

Hur går ni tillväga för att få era nya hästar att slappna av i sin nya miljö? Hur får ni dem att "bo in sig" och har ni några råd att ge angående anknytningsprocessen i stort? Har ni gjort upp planer för att övervinna hinder etappvis, och hur har de i så fall sett ut?

Sv: Den första tiden med häst

Varför ha så bråttom med ridningen? :) Fem dagar är ingenting, låt hästen slappna av och vänja sig vid den nya miljön. Jag skulle vänta med att rida över huvud taget tills dess att hon åtminstone kan gå till och från hagen helt problemfritt, egentligen längre. Ge henne ett par veckor i alla fall.

/Praefatio, som pga nervös (iofs felhanterad) häst precis ska börja rida hästen hon ägt i snart ett halvår...

Ja du kanske har rätt. Jag har ridit rätt korta stunder, mest för att vi ska lära känna varandra. Hon är väldigt samarbetsvillig och mysig att rida redan nu, men vill som sagt vistas där hon känner sig trygg. Men sen har jag nog varit lite ego och velat utnyttja det fina höstväder också :crazy:

Det är ju en jätteomställning för en häst att byta miljö och ägare. Troligen är din nya häst lite rädd och osäker. Att hon inte vill gå från hagen tror jag är ett försvar, just för att hon är otrygg. Hon är just nu bara trygg med kompisarna i hagen.

Men misströsta inte! :) Hon kommer att acklimatisera sig med tiden. Till att börja med kanske det vore bra om hon får en kompis med när ni rider ut. Om ni har möjlighet till det? Men till skillnad mot de som tycker att ni ska ta lugnt, tycker jag tvärtom. Gör det ni vill göra med hästen redan nu efter en vecka. Om ni väntar för länge, finns risken att det blir en "grej". :) Men ha förståelse för hästen, om den protesterar ibland. Ni kanske kan gå ut och promenera med den, så att den får vänja sig vid omgivningarna innan ni rider ut? Kanske kan ni ta med någon av de andra från hagen.

Min egen erfarenhet är att just kallblod kan reagera just på det sätt du beskriver vid miljö och ägarbyte. Med istadighet. Sen efter ett tag har de testat och bråkat ett tag, innan de blir som vanligt igen. :) Men så behöver det ju inte bli med din häst.

Vet du - det allra bästa tipset har jag gett i pm:et. :) Du får verktyg till hur du ska hantera en sån här situation, samtidigt som du får verktyg hur du ska bygga upp relationen med hästen. Tror att det är väldigt bra just med en ny häst. :) Jag kan berätta mer via pm, om du vill.

Norrland

att din häst inte känner sig trygg skulle jag säga beror dels på individen, samt att allt ju är nytt för henne. hon känner inte dig, och inte sina nya omgivningar. en häst som är trygg med sin ägare är ju också generellt mer cool för nya miljöer och händelser. tyvärr tar ju sånt ett tag att bygga upp, men om jag var du skulle jag ta det lugnt, inte stressa, och i alla situationer bara försöka vara lugn, trygg i dig själv och ge hästen tid att vänja sig vid saker.

vänta med att rida, eller rid ut med sällskap. självklart ska du ändå hålla på med hästen, umgås med henne, borsta, pyssla, ta promenader, arbeta från marken! jag köpte min första häst från ridskola och hon var rätt nervöst lagd + väldigt flockbunden. det som funkade bäst med henne var att gå långa promenader tillsammans och träna lydnad och ledarskap när tillfälle gavs. genom promenaderna lärde man känna varandra och hon fick också kika på omgivningarna under viss trygghet av någon som gick före.

Tack! Ja där fick du ju svar på frågan om jag fått hem min häst ännu...:)

Det är precis så jag tänker. Med två ranghöga ston i hagen är läget ännu inte helt stabilt i flocken, även om jag tror att grand old ladyn som var där först kommer att sitta kvar på tronen.... Men när det är mer stabilt tänkte jag dels låta en av de andra gå före in i stallet och visa att det inte är farligt, och även promenera ut i skogen med dem så att polarna får visa henne omgivningarna. Jag är inte ett dugg orolig, tycker att hon är duktig redan nu. Det märks att hon slits mellan viljan att vara till lags och sin rädsla, men vi gör framsteg i vår relation varje dag.

Ja berätta gärna mer via pm, jag är nyfiken!

Också bra råd, och det är ju som du säger värt att tänka på att allt blir lättare när vi lärt känna varandra och hon har tillit till mig. De förra ägarna sa att hon var nervös och orolig i några dagar efter att hon kom till dem, och är det bara dagar det handlar om så är hon ju ändå väldigt cool. Men då hade hon ju alltid sällskap av hästkompisarna vid ridning, då hon gick på lektioner. Jag har inte riktigt samma möjligheter att få med mig någon som rider ut.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 741
Senast: Freazer
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 091
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 358
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama