Den eviga rasfrågan. Hur fastnade du för din ras?

YlvaG

Trådstartare
Ja. Det finns ju så otroligt många tevliga raser. Det finns ju så många som man vill ha. Men det känns väl som att jag ev. bör hitta en ras som jag verkligen faller för totalt. Just nu har jag ju mina favoriter, men jag vet att jag nog inte skulle kunna ge dessa raser det som dom behöver.

Drömmen har alltid varit en BC- men då ska man ha gård och möjligheten att låta h*n valla. Tycker jag. För jag anser att dom jag har träffat på mår bäst i sådanna miljöer.

En Husky har också varit en dröm länge. Men det finns det tyvärr inte heller möjligheten till. Då vill jag ge h*n chansen till dragandet. Och jag kommer nog dessvärre aldrig kunna ha möjligheten att ha ett helt gäng av dessa underbara raser.

Sen finns det ju ett par andra. En Leonberger. Saknar fortfarande hunden som jag hjälpte tillbaka till verkligheten igen. Leonbergern som var min knähund och som ofta låg och sov på mitt bröst (ja, som vuxen).

Som sagt, jag har inte möjlighet att skaffa hund än. Men alla dessa raser som finns. Jag känner att jag vill börja kolla upp och läsa på ordentlig om min framtida ras. Jag har ingen koll. Jag har aldrig haft en egen hund. Jag har fått ta hand om andras (klagar inte, jag älskar stunderna, veckorna, månaderna jag har fått haft en pälsboll (en samojed har jag haft också ;))). Jag älskar att faktiskt ha kunnat hjälpa dessa individer. Alla har behövt någoning speciellt. Få tillbaka tilliten. Lära sig att busa och leka igen osv.

Det här vart svammligt. Men hur hittade du "din" ras? Och självklart är alla individer, men dom flesta har ju en favoritras.

Sv: Den eviga rasfrågan. Hur fastnade du för din ras?

Det var av rena slumpen kan man väll säga.. min kompis och jag satt nere i data salen i skolan (det var i samma veva som jag letade hund men hadde inte bestämt mej för någon ras som jag skulle tycka passa mej) och hadde data lektion. kompisen var väll inte så intresserad av lektion så hon "råka" hammna inne på blocket..
och hittade en annons på några curly valpar och vissade mej, redan där blev jag såld:love:!! sedan läste jag en massa om rasen och tog kontakt med lite uppfödare och åkte dit för att kolla och ställa frågor..

Sedan ringde jag på annonsen som hon hittade och det fanns fortfarande 4 valpar kvar så då bar det av till stockholm och idag har jag en curly kille på 1,5 år, och stor trivs med honom!:D

:bump:

Jag ville ha en mindre hundras men som var aktiv och rolig. Men jag ville ha en lurvig hund med mycket pälsvård.
Men så var jag med sambon (min numera fd) en dag på jobbet. Han är hovslagare och skulle den dagen till personer jag känner så jag ville hänga med. Väl där har de fullt upp med skoning av hästar och jag red ett par unghästar åt dem under tiden. När jag var klar för dagen, var de inte klara på långa vägar så jag tog en promenad med deras 2 st Jack Russell terriers och fattade enormt tycke för en av dem.
När jag kommer tillbaka lovordar jag hunden och får som svar att jag får ta med honom hem om jag vill för de försöker omplacera honom då han är alldeles för mycket jobb. De hade precis tagit hand om honom då första ägaren hade blivit allergiska.
Jag och sambon snackade om det en stund och bestämde oss för att ta med honom hem.
Det är historien om hur jag fick min första JRT. :)
Sedan dess har det bara löpt på och jag gillar verkligen Jack Russell som ras.

När det kommer till chihuahuan så är det en kort historia. Min mamma snackade en längre tid om hur hon skulle vilja ha en chihuahua. Jag fattade liksom inte grejen med dem. De var små och sköra enligt mej. Vad var de bra för liksom?
Men när morsan hade tjatat tillräckligt länge på att jag skulle skaffa henne en valp på Irland eftersom de var så dyra i Sverige fick jag själv upp ögonen för rasen.
En sådan härlig liten ras. Som en JRT fast i behändigare förpackning! :love:

Mannen är uppväxt med VGS, hade kennel i släkten o.s.v., Han pratade alltid mycket gott om rasen och om den tik han växte upp med. En frisk, härlig, aktiv ras, fast jag hade nästan bara sett dem på bild när jag träffade VGS på nära håll första gången.

Tyckte de såg lite knepiga ut först. Ganska stora och muskulösa i kroppen men med jättekorta ben, jag ska faktiskt erkänna att jag var lite skeptisk.

Mannen visste faktiskt bäst i det här fallet, så det blev en VGS. Och jag blev fort såld själv. Det är the one and only för mig, världens underbaraste, vackraste, härligaste, personligaste ras. Minst tio stycken vill jag ha, och så uppfödning såklart. :D

Leonberger
Jag ville ha en stooor hund men som ändå var relativt smidig av sig. Ingen dregelhund ;) En hund som passar som sällskap och som inte kräver enorm aktivering men som man ändå kan hitta på en massa roligt med, en allroundhund skulle man kunna säga. Jag var inne på många raser men fastnade till slut för Leonbergern, så otroligt vackra och ståtliga, kloka och fulla av energi men samtidigt så coola och lugna bland folksamlingar. En ras som passar mig perfekt! Hade jag inte haft problem med min rygg så hade det definitivt blivit fler lejon men tyvärr så går det inte :(

Släthårig foxterrier
Raka motsatsen till en Leonberger, nästan i alla fall :D Första gången jag blev helt såld på fox var när min mamma skaffade sin lilla valp, hon var så otroligt söt. Jag gillar rasen för deras temperament och utseende, så söta och härliga :D Pigga och glada, fulla av energi, envisa som tusan men jag gillar utmaningar ;) Min kille är ändå relativt lugn, sover för det mesta inomhus, ganska lydig. Hittills har jag bara tränat inkallning med lina och han är otroligt duktig på att komma så fort jag ropar, en underbar liten krabat =) Samma sak med den här rasen, passar till det mesta.

West Highland White terrier:

Jag skulle fylla tio år och hade tjatat om hund sen jag kunde prata ungefär...då spelade det inte roll vilken ras..men en dag frågade min mamma mig vad för slags liten hund jag skulle vilja ha. Då fick jag tänka på riktigt och satt länge länge och bläddrade i bonniers stora hundlexikon tills jag hittade bla westien. Mest föll jag väl för utseendet, när man är tio år spelar inget annat så stor roll. Mina föräldrar var dock noga med att det skulle vara en lite tuffare och tåligare hund..så när jag pekade på westie nickade dom bara och jag hade inte en aning om vad som komma skulle:o. Några veckor innan min födelsedag samlades familjen och så ropade alla på mig..jag trodde att jag skulle få skäll för något eller att något allvarligt hade hänt..men så sa min mamma "Du ska få en hund". Jag fick givetvis frispel och någon vecka innan min födelsedag hämtade mamma och pappa lilla Harley på Arlanda flygplats. Jag kan säga att än idag så är det en ras som jag skulle kunna tänka mig igen. Jag är skeptisk till vart aveln går mot..men jag tror ändå att westien är en av "mina" raser och jag kan mycket väl tänka mig ha fler.

Strävhårig dvärgtax:

En slump. Jag red på ridskolan och en i min grupps mamma hade taxuppfödning. En dag hade hennes tik fått valpar och hon erbjöd oss en. Absolut nej hette det. Veckan därpå dök uppfödaren upp igen med valpen i famnen-vi tog honom på en gång, och som dom säger..synden straffar sig själv? Aldrig har jag stött på eller ägt en sån knepig hund..där gick vi enbart på utseendet och var spontana. Jag var väl 13 då och hade inte en jota aning om hur det skulle vara.
Kan dock säga att jag fastnat för taxen ändå, det är en otroligt charmig hund och jag blir alltid överförtjust varje gång jag stöter på en. Jag är dock tveksam om jag köper en till någon gång, mest för att risken för diskbråcket är så dominant inom rasen.

Schäfer:

Nu blir det en schäfer! Efter att ha lagt ner så mycket tid på att försöka göra något lydnadsaktikt av dom små jag haft vilket varit långt ifrån lätt har jag längtat efter en stor o rejäl hund med mycket eget driv och will to please. Jag vill börja tävla och då fastnade jag tillslut för bruksschäfern både för egenskaperna men också rent utseendemässigt:love:. Nu är det bara att lydigt vänta på valp!
Givetvis har jag börjat fundera på en kompis till den också..och jag är fortfarande barnsligt förtjust i beauceroner..så troligen blir det en sån.

Fick träffa min sambos föräldrars två rottweilers och var efter det helt fast!
Helmysiga hundar och en väldigt egen och speciell ras. :)

Jag ville ha en robust, sund, kaxig, arbetsvillig hund med mycket jävlaranamma. Dessutom ville jag ha en vallhund, dock inte en tokvallare. Sen ville jag inte ha en långhårig hund. Inte en för stor hund. Ingen vek hund.

Efter att ha träffat västgötaspetsen visste jag att det här var en ras för mig! Jag kan tänka mig andra raser, bl.a. är jag lite intresserad av finsk lapphund, men västgötaspetsen kommer alltid att ligga mitt hjärta nära. Dock skulle jag kunna tänka mig att dra ner lite på kaxigheten... ;)

Jag är uppväxt med boxer i min familj, och bestämde mig tidigt att den dagen jag flyttade ut på landet-skulle jag ha hund.

På min arbetsplats fanns det en fotbollstränare(damlag) som hade en Wheaten terrier hane.
Han var med på alla matcher,träningar och även på kansliet ibland hos mig.
En kanonhund-trevlig-glad-lydig-älskade alla. Så charmig med skägg och lugg.

Köpte rasboken, läste allt jag kunde om rasen. Hälsade på hos uppfödare för att SJÄLV bilda mig en uppfattning om rasen och deras pälstyper.

När vi äntligen flyttade till landet och jag bestämde mig för att vara hemma på dagarna, så skaffade vi hund.

Wheaten terrier hane-jättetrevlig mot allt och alla. Men tyvärr sjuk hela tiden. Han fick somna in efter Vetr. inrådan när han var 2-år.

Skaffade 2001 och 2004 Wheaten tikar. Har inte ångrat mig en sekund. Lika glada och busiga som min boxer var i mitt föräldrarhem.

Friska,duktiga i agility,spår och vanlig vardags hyfs.
Har aldrig märkt någon ilska i någon av dem. Umgås med alla hundar oavsett kön.

När jag var 7 år träffade jag för första gången på en engelsk staffe.
Det blev i princip min bästa vän och jag sprang var och varannan dag till lagret på färghandeln och frågade efter Mimmi, som hon hette.
Sen har jag alltid haft den rasern varmt om hjärtat och ju fler jag stött på och ju mer jag läst om rasen så insåg jag att den passar in i mitt liv.
Jag vill ha en aktiv hund, som du kan göra lite allt möjligt med, samtidigt som den älskar att mysa i soffan.
Visst finns det flera raser som har den egenskapen men jag gillar utseendet, personligheten samt temperamentet i dessa underbara hundar.
Imorgon får jag hem min första ALLDELES egna hund :love:

Oj... Hejsan Hoppsan..

Vart kommer din Staffe ifrån ? Hade inte du en Staff ? ( som aldrig kom på inkallning )

Du kan PM:a om du inte vill lämna ut uppfödaren här ....

Alltid kul att se hur många som blir fast i "grisarnas våld", sneglar upp mot skogis ;)

SKOGIS: Om du träffar min GRIS lovar jag dig att du är fast ... Mohahaha

Var killen som ville ha en amstaff, hade aldrig kommit på tanken annars utan ville ha en dvärgschnauzer. Har dock inte ångrat mig en sekund även om jag måste erkänna att jag hade lite fördomar tidigare.

Hej, jag vet det gick fort haha.
Jag lämnade tillbaka chille igår.
I förrgår så ringde en kennel som jag haft lite kontakt med, och som jag även träffat några ggr när jag vart ute med chille.
Dom sa att dom hade en tik på 7 månader som inte skulle användas till avel som dom gärna ville att jag skulle ha.
Så igår och iförrgår var jag där i flera timmar och pratade och lekte och sådär.

Känns dock tråkigt det här med chille, men han passade in i mitt liv och det kändes lite som ödet när dom ringde och frågade ifall jag inte var intresserad av en till, eller en ny, så jag slog till :love:

Schnauzer:
Han var min första egna hund, skulle fylla 13 år ..
Delades givetvis med min mamma som hade snöat in totalt på rasen. Så det blev en svart Herre..
Vi ville ( mamma ville ;) ) prova på något nytt! Vi hade haft Clumber spaniel och Schäfer innan, något som krävde mindre än dessa raser men som ändå vill hänga med på det mesta, tävla agility och lydnad m.m..
Och gud vad roliga stunder jag upplevt med den hunden ( också många jobbiga ) vi tävlade tom Lk 2 och agility på hobbynivå. Åkte på roliga träningsläger med schnauzer/pinscherklubben. ..
Kort sagt en underbar tid, så när han gick bort ( ganska väntat men ändå hastigt ) var jag helt förkrossad, jag hade förlorat min allra bästa vän...

Grand Danois:
Jag ville ha en Labbe, ex.sambon ville ha en Grand Danois. Det var jag som satt på kunskapen, ex.sambon visste ingenting. Det blev en GD och gissa hur den sagan slutade :(

Staffordshire Bullterrier
Min nuvarande hund är egentligen en gris ;) .. Återigen var det nuvarande sambons vilja som slog igenom. Jag ville egentligen ha en Pinscher, men sambon envisades.
Vi åkte ut och träffade massor av Staffar och ja sedan var jag såld iaf..
Nu är ju damen fortfarande liten, men jag har knytit ann till henne på ett väldigt speciellt vis.. Vi två har en speciell kontakt och jag älskar henne mer för var stund som går...
Men vi ville ha en aktiv sällskapshund, som hänger med på allt som vi gör ( sambon + jag = äventyr ). Gärna någon som ställer upp och tävlar lydnad och tycker det är super skoj. Gärna en hund som spårar och gillar att söka också ;)
Men INTE en hund som måste ha sådan aktivitet jämt och ständigt.....

Om något år kan jag väl återkomma och skriva om jag fortfarande är nöjd med rasvalet ;)

/C

Senast ändrad:

SKOGIS: Om du träffar min GRIS lovar jag dig att du är fast ... Mohahaha

I helgen köpte jag en svart/grå latexgris, ca 30 cm lång, till Loka som låter "hööönk hööööönk" när man klämmer på den.

Hon tyckte den var skitläskig och gömde sig under köksbordet...

Jag skulle aaaaaaaaldrig vara så elak mot Loka att jag skaffade en sån som dessutom följer efter henne in under bordet..!

:D *hit me if you like*

Senast ändrad:

Känns dock tråkigt det här med chille, men han passade in i mitt liv och det kändes lite som ödet när dom ringde och frågade ifall jag inte var intresserad av en till, eller en ny, så jag slog till :love:

SPÄNNANDE!!

Presentationstråd med bildbombning är ett måste vet du va..? ;)

Förstår att det är jobbigt att lämna tillbaka den andra hunden. Men det var det vettigaste för dig att göra, det är jag helt övertygad om.

Vet du, jag kan nästan LOVA att Loka skulle vara fast om hon fick träffa min gris..

:)

Hittills har ingen hund INTE älskat Zaga, och det har varit alla sorts hundar ...

självklart haha, jag ska bara få ta lite bilder först ! ;)

ja precis, jag kände det själv.
Och när jag var hos min pappa och mina småsyskon så såg jag hur hela hunden taggade till när barnen tex klappade händerna av glädje för något.
Så nej, jag hade inte litat på den hunden tyvärr.

Så det här ska bli spännande, min alldeles egna staff, som jag längtat !
Och jag som ALDRIG skulle ha en tik, spec inte en brun :rofl:

Jag har inte heller möjlighet att skaffa hund just nu, ekonomiskt. Men när det blir av ska jag ha en Whippet!
De känns precis som en hundras som tilltalar mig och jag tycker om deras utseende, påminner mig om fullblod på banan typ.
Snälla, trevliga och lätthanterliga hundar. :love:

Sitter och suktar efter valpar på massa olika kennelsidor, men det får bli senare, har inte möjlighet just nu... :(

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 593
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 439
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
4 168
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix