Den återkommande frågan, rasförslag

Ainon

Trådstartare
Spontana förslag sökes ;) Har tre raser på lut men nya att checka upp är inte fel.

*Större än en chihuahua men mindre än en liten labrador.
*Ej extrem jaktinstinkt
*Absolut ingen soffpotatis utan mer en arbetsnarkoman
*Kvick i rörelserna, smidig, snabb
*Fungera med små små hundar (alltså ingen extrem vinthund ex som kanske kan råka ta 2kg chihuahuan för ett byte när de ilar runt på en stor äng ex.)
*Ordentligt naturligt förig och följsam, ha en naturlig vilja att göra matte/husse tillags, vilja arbeta med en.
*Sund i kroppen

Ska främst söka efter en omplacering och inte en 8v valp, rasförslagen som kommer får gärna medföljas med någon kommentar om det är lätt eller svårt att hitta omplaceringar :angel:
2 av de tre raserna jag nu har på lut verkar vara väldigt svåra att hitta någon som omplaceras, iofs så kanske det tyder på att det är bra raser :D

Sv: Den återkommande frågan, rasförslag

Australian Kelpie?
Där har du arbetsnarkoman ;) och övrigt du skulle vilja ha, tycker jag.

Vad är det för raser du tänkt på?

Jag röstar på en trevlig släthårig Jack Russell-terrier. Men välj någon som inte är avlad för jakten, utan mer som stallhund eller sällskap. Jag har själv en chihuahua och en Jack Russell-terrier och de funkar super tillsammans!

En snabbtitt på vad lillan gör under en skogspromenad förr förra våren.
normal_Staceyisabellaapr07.jpg

Det är faktiskt just bordercollie (en vuxen som inte passar till vallning isf), kelpie och tollare som ligger där framme.
Verkar dock vara dåligt med omplaceringar på de raserna (kollat blocket och rasklubbens sida), men det kanske kommer någon framöver.

Jrt, nej aldrig i livet, vill ha en mer följsam hund. De är hemskt söta och var min favorithund förr men nja, egensinniga är alla jag stött på.

Papillion tycker jag är alldeles för sega.

Australian shepard, vet jag inte så mycket om, lite för stora egentligen. Har flyktigt hört att det ska vara mycket mentala problem i rasen, stämmer det? Den enda jag mött har varit instruktören på min valpkurs hund, och den såg ut som om den skulle skita på sig såfort man kollade på den nästan (lite överdrivet). Har fått för mig att de är lite stolta hundar, reserverade sådär och ganska lugna, men det kanske inte stämmer och jag drar för mycket paraleller till den vanliga Collien av någon anledning?

Jag har träffat en Autralian Shepherd, vacker hund men aldrig sett något så stressat som den hunden.... (renvallningshund) men gud så vacker den var :love: (stor risk också att stressigheten beror på dens ägare han var lite stirrig själv om jag får säga så )

Känner också en hund av den rasen, en tik. Jätte härlig hund, inte alls stressad... Lydig och fin. ägaren tränar mycket med den :) säkert från individ till individ

Jag tror du drar lite för många paraleller med collien faktiskt. De Aussies jag träffat har varit fantastiskt härliga hundar. Ett privat hundcenter några mil ifrån där jag bor har många Aussies på kurserna, och de är jättegoa! Följsamma, TYDLIG av- och påknapp. Jag skulle hellre vilja jämföra dem med tollare i temprament.

De är stolta hundar, absolut, de vet om att de är snygga. Reserverade.. nej, inte de 10-talet jag mött som tävlat och tränat aktivt upp till elit i agility och lydnad. Ganska lugna - absolut! Så länge det inte vankas träning ;)

Senast idag såg jag ett MH med en Aussie, på overallen hoppade den till och såg ut som "vafan?!", började vifta som fasen på svansen, flög upp och började slita i den :p

Jag personligen tycker att Aussie är mycket trevligare hundar i helhet än Border collie.

Senast ändrad:

Jag tänkte också direkt på kelpie!

Hur snabb och smidig måste den vara? elit inom agility? Om inte tycker jag du ska kolla Lancashire heeler! Lite mindre än de tre raser du gillar mest, men istället är ju risken större att en stor hund "leker ihjäl" en chihuahua.

Senast ändrad av en moderator:

Pumi! Ingen jakt, inte så extremt aktiv som en bc men med på allt som är skoj och mkt fart i, gillar andra hundar. Den är vallhund, är social och håller sig till sin ägare men gillar att ha en "flock, familj" att ta hand om. Dom gillar att busa och använda huvet, agility, spår, freestyle, m.m. Hon är glad i folk och barn, stabil i psyket :D www.odenas.se/blog gå gärna in och kika där så ser du hur söta dom är :laugh:;):bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka