Den återkommande frågan, rasförslag

Sv: Den återkommande frågan, rasförslag

Håller med(pappisen som BC), att papillon skulle vara en seg hund? Inte de jag har träffat.
De har varit pigga, energiska och överambitiösa hundar som gärna arbetar.

*Större än en chihuahua men mindre än en liten labrador.
*Ej extrem jaktinstinkt
*Absolut ingen soffpotatis utan mer en arbetsnarkoman
*Kvick i rörelserna, smidig, snabb
*Fungera med små små hundar (alltså ingen extrem vinthund ex som kanske kan råka ta 2kg chihuahuan för ett byte när de ilar runt på en stor äng ex.)
*Ordentligt naturligt förig och följsam, ha en naturlig vilja att göra matte/husse tillags, vilja arbeta med en.
*Sund i kroppen

Klockrent.. Dansk/svensk gårdshund såklart :love:
Allt stämmer in.. noga att kolla hd bara då rasen har vissa problem, men på en omplacering är det ju oftast redan kollat. Omplacringar finns, kolla in www.gardshund.com eller prata med avels/valprådgivare som har full koll på vad som finns att få tag på. :bow:

Jag har haft 4 pappisar. Och känner rätt många. Av dem har 2 varit lite segmotiverade och halvsega jämfört med vad jag anser vara pappismentalitet.
En pappi ska INTE vara seg. Har du träffat sånna så är det nog inte rastypiska hundar.

Min ena är precis som en dvärgpincher, lite för mycket ibland. Men har mer avknapp och förighet än en dvärgpincher.
Min andra är faktiskt lite småseg på vissa sätt. Och helhyper på andra. Hon är den jag räknar in som en av de två sega. Just för att hon är lite seg i skallen ibland. Men hon är inte som hon ska om man säger så.;)

En pappi ska vara på bettet och rörlig mentalt och fysiskt. Jag gillar lite småvilda djur som är "heta" om man ska använda hesttermer(gillar araber och fullblod inom hästeriet). För mig är pappisar perfekt. Även om min ena kanske inte är vad jag brukar ha så är hon rolig.:p

Nu blir det nog gärna att alla slår ett slag för sin ras. ;)

Men jag vill tipsa om Dvärgpinscher. En trevlig ras som gärna följer sin ägare överallt och hittar på roliga saker. :)
Det är en mångsidig ras som man kan använda till det mesta, oftast bara ens fantasi som sätter stopp.

är hunden till dig? i så fall vill jag gärna råda dig, i all välmening, att vänta ett par år med att köpa ytterligare en hund. bo i stan + extreeeeemt mycket plugg + hund/ar = trött ägare.

jag önskar inget hellre än att köpa hund. men har fått inse att det får vänta tills efter studietiden.

som sagt, ta inte illa upp, jag vill bara inte att du ska slita ihjäl dig :).

Dock har många "pinnar" en del jakt i sig, och jag skulle inte heller välja att kalla dom naturligt följsamma. Visst är det en väldigt mångsidig ras, men jag tror att ts är ute efter något med mildare temperament och inte lika mycket egen vilja.

Ja, när jag inte är apsjuk och sovit 0 minuter en natt så kan jag stava till häst.:crazy:;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka