den 511 vilken ras tråden...

Seabaz

Trådstartare
En ras som är liten till mellan i storlek, kort eller strävhår, stå-öron. Ingen jakt. Eller åtminstone inte mycket, hellre mer åt vallning men inte så extremt som border collie.
Ska kunna orka vara med en hel dag men den får inte må dåligt av att 1-2 dagar i rad bara få nöja sig med vanliga promenader.
Den får gärna vara att den skäller till om det kommer någon men inget bjäbbande.
Familjekär men inte reserverad direkt mot andra..

Raser som går bort direkt av diverse anledningar:
Dansksvensk gårdshund, alla retrivers, alla terriers

Det är inte jag som undrar, jag har ju haft exakt en sådan hund som beskrivs ovan (chinese crested) men den går bort pga så mycket skötsel med huden. Och så även puffen då med sin långa päls...

Sv: den 511 vilken ras tråden...

Kelpie?
Inte så stor, ståndöron, kort päls, orkar hänga på och avlider inte;)av att endast få gå promenader ett par dagar i veckan om den får jobba resten.

Jag tänkte också rätt omedelbart på en corgi - men även lancanshire heeler trots att jag inte vet särskilt mycket om dem. De kanske kräver mer än jag tror.

Kelpie kräver mkr mer hjärngympa än vad TS efterfrågar.

Corgi eller heeler är bra förslag, kanske PON?

Jag tänkte mer på egenskaperna, tycker folk är lite för estetiska i sitt rasval;) finns ju massor av trevliga vallare!

vad lustigt! för det är kelpie som jag påtalade först när jag fick höra om hundplanerna. Och brorsan min påtalade corgie haha!
Men jag vet inte hur pass aktiv kelpien behöver vara för att må bra, men den känns ju inte lika hyper som BC.
Den där cattledog då också, vad är det för nåt? Nån som har erfarenhet? Den såg dock väldigt bastant ut?

Corgien har lite korta ben men har kompisar som har sådana, himla charmiga hundar men vet inte om kroppstypen skulle vara rätt....

PON går ju bort av många anledingar? stolek, päls, mm...

Lappsk vallhund, har inte dom väldigt tjock, tät och längre päls? Eller tänker jag på fel? Jag får googla lite ikväll tror jag... Även heelern har jag aldrig sett innan tror jag... hehe

Men vill man inte hålla på med pälsvård och man är rädd för att häng-öron oftare ger öronsjukdomar så är det inte så konstigt att PON går bort bort bort i rasvalet ;)

Västgötaspets då? Har visserligen korta ben, men den är aktiv och hänger med på allt utan att vara krävande på att det alltid ska vara aktiviteter. Tycker den passar väldigt bra in på det du beskriver som en hund för dig.

Jag håller med Winni, västgötaspets passar in väldigt bra på alla kriterier!

Det finns ju lite olika inriktningar på kelpieaveln och visst finns det exemplar som är nöjda med att vara "aktiva sällskapshundar". Men majoriteten är det lite mer fart på och de är på gränsen till arbetsnarkomaner.

Både jag och sambon har varit lite nyfikna på cattledog och har frågat oss lite för. Det verkar som om rasen är relativt heterogen. Några har en mentalitet inte helt olik en rottweiler, andra verkar vara mjukare med mer nerv. Som jag har förstått det passar de utmärkt till att vara en aktiv sällskapshund med betoning på aktiv. Dock kan det finnas en del skärpa så det är bra om det finns erfarenhet av sådana hundar.

Om du känner att du är ute efter en pigg sällskapshund så tror jag att någon av de andra föreslagna raserna passar bättre. Eller kanske schnauzer?

Isländsk fårhund? Finns som korthårig även om det snarare är en mellanlånghårig variant. Kräver i vilket fall inte särskilt mycket pälsvård, kardning under fällperioderna och så lite extra pyssel under valptiden, ffa bakom öronen där det kan bli tovor.

Liten eller ingen jaktinstinkt.

Talar om när det kommer någon men är sedan inte aggressiv.

Uppöron :).

Väldigt "lagom" i aktiveringsbehovet som jag ser det; hänger glatt och gärna med på allsköns aktiviteter men är inte jättekrävande.

Lappsk vallhund, har inte dom väldigt tjock, tät och längre päls? Eller tänker jag på fel? Jag får googla lite ikväll tror jag... Även heelern har jag aldrig sett innan tror jag... hehe

nja det är nog finsk eller svensk lapphund du tänker på gällande pälsen :P

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka