Demenshjälpmedel

Korall

Trådstartare
En äldre släkting har precis fått demensdiagnos. Jag har googlat hjälpmedel och fått fram att det finns gps-sändare att stoppa i fickan på dom. Telefon med bilder på de som de kan tänkas vilja ringa.
Madrassskydd har han redan då han kissar på sig i sömnen.
Vad finns det mer som jag inte tänkt på? Han bor fortfarande kvar hemma. Med sin äldre fru. Färdtjänst är beviljat.

Foton! Skriv på baksidan vem som är i foton osv medan personen kommer ihåg, hjälper oerhört senare (speciellt om det kommer en period när det behövs personal hemma osv, jag tyckte det hjälpte oerhört på demens boendet att kunna lugna de boende om man visste namnet på personer i foton så att man kunde fråga dem och få kontakt med dem bättre när de var oroliga. Minnen som foton brukar bli väldigt viktiga eftersom demens patienter oftare har lättare att komma ihåg bakåt i tiden).

Jag tyckte att min Farmor kunde ha behövt en kalender bok grej när hon bodde på äldreboende på slutet, mest så att personer kunde skriva snabbt i den när de varit på besök. Hon glömde nämligen bort att folk varit förbi och var ledsen över att hon aldrig hade besök. Chansen är ju hög att hon aldrig kommit ihåg att själv titta i den men personalen kunde ha försäkrat henne om att besök hade skett när hon var ledsen (och andra familjemedlemmar kunde se att hon visst fått besök).

Andra hjälpmedels så som gps sändare, dörrlarm, sänglarm, knapp larm osv kanske är bättre att det utreds om de behövs av kommunen? De borde ju gå in och utreda om de behövs hemhjälp eller andra hjälpmedel? GPS sändare hjälper ju inte om inte någon vet att de behöver kolla efter personen t.ex. Försvinner personen eftersom du kollar efter GPS sändare?

Min mamma fick lite panik igår. Är min morfar. Han försvann vid godishyllorna på Ica igår. Gick ut från affären. Mamma hittade honom utanför, han sa att han gick vilse vid godiset.
Tänkte om det finns något som typ Hitta min iPhone, så kan man gå in och se snabbt vart personen är och slipper få panik.

Men allt skriver jag upp! Kan vara bra att förbereda, eftersom han kommer hamna på hem/boende ganska snart känns det som.

Och jo, nu utreds allt behov för fullt. Han fick diagnosen i fredags. Här går det undan ändå. Färdtjänst redan beviljat.

Det ser väldigt olika ut på olika ställen i landet men i min kommun så kan man få gps-larm förskrivet av sjuksköterska eller arbetsterapeut, här kan man ta kontakt med biståndshandläggare eller hemsjukvården för att få information. Då kan man även få info om andra bra saker som finns.

Min mamma fick lite panik igår. Är min morfar. Han försvann vid godishyllorna på Ica igår. Gick ut från affären. Mamma hittade honom utanför, han sa att han gick vilse vid godiset.
Tänkte om det finns något som typ Hitta min iPhone, så kan man gå in och se snabbt vart personen är och slipper få panik.

Men allt skriver jag upp! Kan vara bra att förbereda, eftersom han kommer hamna på hem/boende ganska snart känns det som.

Och jo, nu utreds allt behov för fullt. Han fick diagnosen i fredags. Här går det undan ändå. Färdtjänst redan beviljat.

Jag vet inte riktigt hur GPS sändarna funkade, var aldrig någon boende som hade det när jag jobbade :) Men kommunen beviljar ju förhoppningsvis en sådan om de behövs rätt snabbt? Men de kanske anhöriga inte har tillgång till?

Syr man in de i jackan eller flyttas de runt? Jag täcker mest om personen som har den av misstag tar ut den om den inte förstår vad det är.

GPS-larm brukar vara sjukvårdens ansvar, så ta kontakt med VC om det är aktuellt. Det finns speciella almanackor för personer med demens som arbetsterapeut kan förskriva. Man får ju se en hel del vad personen faktiskt behöver hjälp med också. Det är svårt att säga generellt vad personer med demens behöver för hjälp, eftersom demens kan yttra sig på så väldigt många olika sätt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 752
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka