• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Galadriel
  • Startdatum Startdatum
G

Galadriel

Sitter och tittar på de preliminära resultaten från avelsvärderingen på Grevagården som var i helgen. Aja Sanagor fick ju 43 poäng, vilket väl måste vara skyhögt?
Hans delpoäng ser ut såhär: 1098610=43p. Vad står de olika delpoängen för? Vad har han fått 10:or på och vad fick han bara 6 poäng på?

Tack! Är den andra 10:an på trav då?
Vad är de andra siffrorna?

Om man ska vara petig så är det:
Typ
Huvud, hals, bål och kors
Extremiteter och deras korrekthet
Rörelser i skritt
Rörelser i trav

Säkra på att det handlar om exteriören?...så det inte är de där löjliga bruksprovet de har? :confused:

"Det där löjliga bruksprovet"?
Menar du utställning ;)?
Nädå, detta är avelsvärdering, där de kollar på exteriören.

De kollar exteriören OCH gör ett poängbedömt bruksprov.
En hingst är inte färdigt avelsvärderad förrän BÅDA är utförda... Oavsett ras.
Bruksprov måste alltså inte vara en hel vecka som halvblodens utan kan vara ett enklare rid- eller körprov - där 5 delmoment poängsätts...

Nu är jag med igen. Ett sånt har han ju också gjort. Dock inte med lika höga poäng... Men till den som undrade, ja, de siffrorna är på ext. På ridprovet hade hade 7:or rakt över.

Ha,ha :D... nej jag menade inte utställning ;)...dessutom är jag mycket förtjust i araber. ;)

Jag bara att det är ett bruksprov av meningslös karaktär :crazy:...ska man kalla det bruksprov så borde det göras ett ordentligt sådant. ;)

Såg hingsten visas och han var ville inte riktigt visa någon skritt, det var så mycket spännande runtomkring ;) Annars hade han kanske kunnat få högre poäng än 6. kanske, jag vet ju inte hur hans skritt ser ut när den är som bäst...

Håller med Dig...löjligt at kalla det bruksprov. Det är ett simpelt ridprov....
Men det lär väl försvinna fr.o.m. 2005, hela detta spektakel med avelsvärdering. EU vill ju ha bort det och SJV har ju sagt Ja och amen till EU's direktiv...SAHF kommer förmodligen också säga hurra,ja och amen....eftersom detta är precis vad "vissa" vill....Var och en skallsjälv välja hingst till sitt sto utan inflytande av vad staten har sagt....
Så nu blir det bara en hälsobedömning...*sucka*

Jo men det står också att alla registrerande förbund kan vidhålla och bibehålla sina krav.Så jag tror knappast det blir så mycket ändring faktiskt...mer än att det då blir svårare för dem som vill buskavla. ;)

Tro mig...det blir förändring om nuvarande styrelse i SAHF får som de vill.....de har ju hitintills struntat i medlemmarnas åsikter, så varför skulle de helt plötsligt ändra sig?! Nej, tyvärr så blir det bara en simpel häslobedömning som skall avgöra framtiden för arabaveln.....

Jaså har de inga direkta regler alls där? Jag är numera bara insatt i halvblodsaveln. ;)

Men oftast så brukar det ju vara som så där det inte finns regler om hingsttvång att konkurransen rensar ut de dåliga individerna ändå.Men sedan kan det ju ta tid för folk att uppfatta vad som egentligen är bra eller dåligt. ;)

Det är bara att hoppas att de flesta som håller på med arabavel och tänker pyssla med detta...är tillräckligt väl insatta i allt om arabhästen så det inte sker alltför många tabbar av nyblivna amatörer som inte vet ett skvatt om vare sej avel eller blodslinjer och låter sej imponeras av en flott bild....ja du vet säkert vad jag menar!?! ;)

Var har du läst de preliminära resultaten? SH hade inte än lagt ut något på sin sida vad jag hittade. Är så nyfiken på de resultat jag ej har.

Idag har vi ju den mycket omdiskuterade avelsvärderingen vid specialrasavelsvärderingen på Grevagården.....
EU vill juhar bort alla sådana tvång för alla hingstar. Handleshinder anser de....och de har fått SJV med sig...OCH SAHF.....

Idag genomgår arabhinsgtar
1) veterinärundersökning på klinik
2) ev. röntgen på bakhasor för ev. cystor
3) exteriörbedömning för avelsvärderingsnämnden med rasledamöter
4) enkelt ridprov - upp/avsittning, skritt, trav, galopp, rygga

ALLA premierings-/avelsvärderingsystem genom åren för Arabsiska Fullblod har ALLTID kritiserats..det ena har ibland ansetts bättre än det andra men oftast tvärtom...det ena sämre än det andra.....

Som det är kan ingen ren arabhäst exkluderas från avel om det inte föreligger ärftliga defekter på exteriör eller mentalt. Allt enligt WAHO (www.waho.org) som är ett paraplyorgan för alla stambokförande länder. ARAB (Arabhäst Regsitratur AB) som är stamboksförande organ för arabiska fullblod födda i Sverige eller av svensk ägare.
WAHO anser att kan är stammen WAHO-godkänd så kan hästen alltså inte exkluderas från avel om inget fel föreligger på den.. Sedan att exteriören kan vara avvikande från idealet är en helt annan sak.....Så länge det inte är frågan om ärftliga defekter...som cystor och SCID....eller ev. andra fel....

Många medlemmar/uppfödare av arabiska fullblod anser att de själva kan och vill bestämma vilken/vlka hingstar de anser vara lämpade för avel till deras avelsmål (alltså de egna målen)....och de vill inte ha en "högre makt" som säger till dem vilka hingstar som är OK att anavända och vilka som inte är OK.
Avelsvärdering i sig som den är utformad idag, skall enbart anses som en rekomendation, inget tvingande alltså...
Därför utlyses hingstar som fått 32 p exteriört och 35 p på ridprovet som "godkända för avel".....Och därför går alla klasser igenom som avelsvärderade....Många anser...det är upp til stoägaren att själv välja....

Ja....vi kan dra detta i all oändlighet...men det har ältats fram och tillbaka nu så man är spyfärdig på det...ursäkta.....

Tyvärr är det så att alltför många okunniga figurerar i arabaveln idag. Bara det är "modehingstar" och "innelinjer" så är det väl bra? Eller om det är grannes tjusiga hingst som dessutom är billig..vaddå att han bara hade 25 på exteriört och grava felställningar på benen....
Se bara på årets resultat.....*suck*

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 364
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 229
Senast: malumbub
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka