Delade magmuskler efter graviditet

Men jäkla skit då. Testade igår och det verkar som att jag har ungefär 2 fingrar mellan magmusklerna hittills, går in i vecka 24 imorgon. Är det normalt? O_o
Ingen aning :p Tror att jag har ungefär samma, är i v. 26.

Det finns möjlighet att rätta till i efterhand om det faller sig så att du inte får tillbaka det senare som sagt. Jag märker tydligt numer (märk att det är graviditet nr 2, märkte det inte alls lika väl tidigare) när jag gör fel rörelser och då känner jag verkligen hur muskulaturen slits isär.

Men jäkla skit då. Testade igår och det verkar som att jag har ungefär 2 fingrar mellan magmusklerna hittills, går in i vecka 24 imorgon. Är det normalt? O_o
Alltså, det är helt normalt att magmusklerna delar sig när magen växer. Det är hur mycket delning som är kvar efter förlossningen, när kroppen dragit ihop sih, som är intressant. Jag menar fortfarande att det inte skadar kroppen att då och då sätta sig rakt upp. Och det är bara bra att simma som gravid, det enda är att man ska vara försiktig med bröstsim om man har ont i fogarna.

Kan man simma/bada när man har fått delade magmuskler, eller är det också skadligt?

Lyft och sit ups är väl det som är värst har jag fått för mig. Simning rekommenderas ju som "gravidträning" så det tror jag inte är några bekymmer. Vissa yoga-rörelser kan vara dåliga, typ att stå på alla fyra och svanka mycket eller nåt sånt. Är du orolig borde din BM kunna hjälpa dig med vilka rörelser du ska vara försiktig med.

Ja, det kan vara skadligt enligt min sjukgymnast. Lägg dig på sidan och putta upp dig med händerna i stället.
Varför skulle det vara skadligt? Alltså att man belastar magmuskeln den ytliga mycket är jag med på, och att man bör ta sig upp från sidan, men jag tycker att om det händer då och då att man reser på sig från raklång via magmuskeln så kan det väl inte vara hela världen, typ.

Lyft och sit ups är väl det som är värst har jag fått för mig. Simning rekommenderas ju som "gravidträning" så det tror jag inte är några bekymmer. Vissa yoga-rörelser kan vara dåliga, typ att stå på alla fyra och svanka mycket eller nåt sånt. Är du orolig borde din BM kunna hjälpa dig med vilka rörelser du ska vara försiktig med.
Nja, det håller jag inte med om, gör man typ kon och katten med bibehållen stabilitet i de Inre magmusklerna och bäckenbotten är det en alldeles utmärkt övning för gravida kvinnor.

Jag har också läst att situps och plankan samt omvänd planka inte är det smartaste draget då man har delade magmuskler. Döm om min förvåning igår då sjukgymnasten sa att jag ska göra sneda situps... Eller det är kanske inte samma påfrestning?

*Känner mig förvirrad*
När man gör sneda situps belastar man inte på samma sätt " sex-packet" som är den muskel som du får en delning i, dock så är det ju med ändå i rörelsen. Men sneda är bättre än plankan och vanliga sit-ups helt klart.

Ni som verkar ha lite koll, när musklerna ligger helt rätt, hur långt mellan dem är där då? Eller de är helt ihop?

Är ju bara 4 veckor sen förlossning för min del, och jag har ca 2 fingrar mellan ovanför naveln, och 1 finger under. Hur länge kan man räkna med att de fortsätter dra ihop sig utan extra träning?

Varför skulle det vara skadligt?
Hade väl med att göra att bukmuskulaturen inte är tillräckligt stabil (?) för den påfrestningen eller nåt sånt. Har hört både från sjukgymnasten på Danderyds sjukhus och den jag sökte till för foglossningen att man inte ska/bör sätta sig upp på det viset. Kroppen håller helt enkelt inte riktigt. Sen kanske man som ryttare klarar sig hyggligt ändå iom att vi ofta har en god grund att stå på (min grund har jag gömt i ett hörn någonstans för inte är den där den ska :p ).

Nja, det håller jag inte med om, gör man typ kon och katten med bibehållen stabilitet i de Inre magmusklerna och bäckenbotten är det en alldeles utmärkt övning för gravida kvinnor.
Kanske är olika vem man frågar och vilken grund man har? Är rätt säker på att jag läste någonstans här på forumet att någon gravidyogalärare sa att det var en sämre övning.

Googlade snabbt och där är det olika budskap här och var gällande yogan så det vore inte så konstigt att jag läst det någonstans :)

Men varför då? Det fattar jag inte alls faktiskt.
De flesta personer med eds är ju mer svåropererade då bindväven har sämre hållbarhet och det innebär ökade risker med alla ingrepp egentligen. Sövning i sig också spec om man har överrörlig nacke och käke -vilket jag ju givetvis har. Sedan är inte mina blodkärl i bästa kondis heller. Vet flera de nekat operationer för och vill avvakta och då talar vi år av avvaktande. Ganska irriterande.

Min nya läkare knorrade över mina smärtstillande mediciner som överläkaren på smärtkliniken provat ut och kontrollerat (men innan dess hade jag samma medicin i 15 år.. så det bara fastslogs typ) däremot tyckte hon att några extra kortisonsprutor i min axel kunde hon bjuda på förra veckan -för personer med min sjukdom kan inte räkna med att bli gamla :banghead:. Jag bara :turd:på dig för det där vet man ju stämmer inte. Nog för att den är progressiv men man brukar inte dö av den, såvida man inte lider av kärltypen och då borde jag redan vara död. Ibland, bara ibland undrar jag hur det står till med vår läkarkår.

Kan tänka mig att många har problem just med den bibehållna stabiliteten och då kanske det blir mindre bra? Ibland rekommenderas det ju att inte göra vissa saker bara för att de är lättare att göra fel på snarare än att de är problematiska om man gör rätt.

Kan tänka mig att många har problem just med den bibehållna stabiliteten och då kanske det blir mindre bra? Ibland rekommenderas det ju att inte göra vissa saker bara för att de är lättare att göra fel på snarare än att de är problematiska om man gör rätt.
Mm fast man anstränger ju knappast den ytliga magmuskeln alltså den som är delad genom en sådan stretchövning som katten och kon. Det är ju inte som tex en sit up med böjda ben. Alltså du använder den ytliga magmuskeln ffa när du ska göra större kraftmoment som tex lyfta, göra en situp, eller hosta. Men den ska inte användas vid den ovan beskrivna övningen fast den såklart är med i rörelsen. Därför kan inte denna övning vara så särskilt skadlig för den ytliga magmuskeln.

Senast ändrad:
De flesta personer med eds är ju mer svåropererade då bindväven har sämre hållbarhet och det innebär ökade risker med alla ingrepp egentligen. Sövning i sig också spec om man har överrörlig nacke och käke -vilket jag ju givetvis har. Sedan är inte mina blodkärl i bästa kondis heller. Vet flera de nekat operationer för och vill avvakta och då talar vi år av avvaktande. Ganska irriterande.

Min nya läkare knorrade över mina smärtstillande mediciner som överläkaren på smärtkliniken provat ut och kontrollerat (men innan dess hade jag samma medicin i 15 år.. så det bara fastslogs typ) däremot tyckte hon att några extra kortisonsprutor i min axel kunde hon bjuda på förra veckan -för personer med min sjukdom kan inte räkna med att bli gamla :banghead:. Jag bara :turd:på dig för det där vet man ju stämmer inte. Nog för att den är progressiv men man brukar inte dö av den, såvida man inte lider av kärltypen och då borde jag redan vara död. Ibland, bara ibland undrar jag hur det står till med vår läkarkår.
Alltså jag är generellt skeptisk till EDS som en diagnos, jag hoppas det snart kommer att ändrad till hypermobilitetssyndrom eftersom det är det som det handlar om. Eds känns som en " slaskdiagnos" typ IBS eller fibro var på 90-talet. Jag hoppas att läkarkåren skulle ta denna problematik på större allvar i framtiden.

Märkligt. Mycket märkligt. Känns mer som ointresse av sjukdomen och brist på kunskap.

Alltså jag är generellt skeptisk till EDS som en diagnos, jag hoppas det snart kommer att ändrad till hypermobilitetssyndrom eftersom det är det som det handlar om. Eds känns som en " slaskdiagnos" typ IBS eller fibro var på 90-talet. Jag hoppas att läkarkåren skulle ta denna problematik på större allvar i framtiden.
Nej nu håller jag inte med dig. Det finns redan diagnos hypermobilitetssyndrom som är en egen. Sedan håller jag med om att eds börjar bli en slaskdiagnos idag då många får den bara sådär och tyvärr är många smärtpatienter ute efter att få den -det om något är tråkigt. Dock har jag haft min diagnos sedan 2001 så känner mig inte drabbad av slasket och jag har klassisk med htdrag.

Mm fast man anstränger ju knappast den ytliga magmuskeln alltså den som är delad genom en sådan stretchövning som katten och kon. Det är ju inte som tex en sit up med böjda ben. Alltså du använder den ytliga magmuskeln ffa när du ska göra större kraftmoment som tex lyfta, göra en situp, eller hosta. Men den ska inte användas vid den ovan beskrivna övningen fast den såklart är med i rörelsen. Därför kan inte denna övning vara så särskilt skadlig för den ytliga magmuskeln.
Jag har alltid tänkt mig att anledningen till att inte göra just den övningen vid graviditeten är att inte göra illa ryggen. Eftersom gravida gärna är svanka är det svår att hålla uppe hela korsetten när magen börjar bli större. Som sagt, om man då inte har koll på sin muskulatur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka