Delad stalldörr?

Marna

Trådstartare
Vi nyinreder äldre mindre stall, endast 3 boxar, ska göra en ny öppning på kortsidan med direktutgång till hagen, har också en ingång/dörr på långsidan. Funderar nu på halvdörr, fördel, nackdel. Halvdörr dvs en som går att öppna övre halvan på är ju lite snyggt men kostar mer. Stallet mycket luftigt så det behövs egentligen inte???

Sv: Delad stalldörr?

om man inte vill ha helt mörkt i stallet, men ändå att d ska komma in lite ljus e d väl bra med en sån dörr antar jag...

jag känner nåra som har en sån och dom ställer upp hästarna en liten bit från dörren, vanligtvis har dom hela dörren öppen, men om det regnar så är det nog bra med en med lucka, för om det regnar "inåt" så kommer det inte in, för taket räcker så långt att det bara kommer mot underdelen av dörren. så kan man kanske öppna den innan man öppnar hela dörren (beror på hur många fönster d e) så kommer d in lite ljus innan för att förbereda hästen på att man kommer oxå, inte bara för d där med ljuset. :D

oj... om d va mig du mena :crazy: brukar få d lite konstigt...

Marna skrev:
Vi nyinreder äldre mindre stall, endast 3 boxar, ska göra en ny öppning på kortsidan med direktutgång till hagen, har också en ingång/dörr på långsidan. Funderar nu på halvdörr, fördel, nackdel. Halvdörr dvs en som går att öppna övre halvan på är ju lite snyggt men kostar mer. Stallet mycket luftigt så det behövs egentligen inte???

Jag har tre portar/stalldörrar i mina stall (gammal och nytt - nya ihopbyggt via en sluss med gamla).
I gamla delen finns en stor BRED port och där är ena delen av porten delad. Är kanon att ha det så.

I slussen har min pappa precis delat den enkelporten med en övre och en undre del. Kommer att bli super.
Nya stallet har ens tor dubbelport men den är ej delad. Hade kostat skjortan med att få den så.
De andra är ju egna tillverkningar och därför var de "lättare" att dela...

Tänk bara på att sätta plåt på ovansidorna av respektive delning, så förhindrar detta fukt och därmed för snabb rötning av porten.

Men ljust och luftigt blir det....jag är supernöjd med mina delade dörrar.

mvh
Carina

Liknande trådar

Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 526
Senast: MaRomer
·
Anläggning Har hästen i ett stall som ligger utanför stan, men precis intill ett mindre bostadsområde. Kort och gott ute på landet. men bredvid en... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 999
Senast: kryddelydd
·
Anläggning Är på väg att inreda ett litet stall för två hästar.Har hela tiden tänkt att jag lägger boxarna på ena långsidan men nu har jag tänkt...
Svar
19
· Visningar
2 827
Senast: finapina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 193
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka