Dela rum med syskon!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Jag skulle vilja ha åsikter och synpunkter på detta från både er som delat rum och ni föräldrar som låter era barn dela rum.

Hur har det fungerat för dig/er? Positivt/negativt
Hur går det att dela rum med syskon av annat kön?
Vid vilken ålder efterfrågar barnet/du ett eget rum?
Om man ska låta barn dela rum, finns det några bra regler eller tips på hur det ska bli så bra som möjligt?

osv osv osv :)

/Timsetim
 
Sv: Dela rum med syskon!

Jag delade rum med min ingifta bror och syster tills vi var runt 12-13 år. Gjorde detta valet då vi ville ha ett hobbyrum där vi alla kunde umgås. Min äldtsa syster hade dock ett eget rum.

För oss tre funkade det alldeles utmärkt, det enda vi gjorde där var att sova. Alla lekasaker, tv, datorer etc. fanns i hobbyrummet. Min bror var väldigt ofta hos kompisar och sov även borta en del. Sovrummet fanns där om man ville vara ifred eller så någon gång.

Vi hade iaf. grymt skoj om nätterna. Låg och pratade läänge om livet och berättade olika hemlisar:devil:
 
Sv: Dela rum med syskon!

Jag delade rum med min syster tills jag var 14.
Jag HATADE det något vansinigt. Det var otroligt frusternde att inte ha någotsomhelst "privat utrymme" och det kkännde jag även som riktigt liten.
Vi försökte flera ånger med att dela av rummet med draperi, linjer i golver osv men infet fungerae riktigt.
Jag bruakde tigga min mamma om att låta mig ha klädkamamren som eget rum (det fick jag inte, pga brandsäkerheten.
När jag blev något äldre så hanterade jag det genom att låsa in mig i badrummet och bada badkar i timmar.

Jag är dessutom rätt övertygad om att det gick ut över vår syskonkärlek, det var altlid konflikter, om vem som skulle städa vad, om lampan skulle vara tänd eller släkt, om vilken musik som skulel spelas osv.

Jag rekomenderar alltså inte det, om det inte är när man är riktigt liten eller under begränsad tid.
 
Sv: Dela rum med syskon!

Mina tvillingar delade rum tills de skulle börja skolan. När de fyllt 6 år hade de svårare att komma till ro när de låg i samma rum och höll varandra vakna fast de var dödströtta. De hade då ett gemensamt somvrum och ett gemensamt lekrum. Nu har de sov och lekutrymme i sina egna rum. Funderar på att inreda hallen uppe så att de kan titta på teve där som alternativ till att de ska ha egen teve på rummet. Ska bara ha tid till det också...
 
Sv: Dela rum med syskon!

Jag delade rum med min bror tills jag började skolan, det funderade jättebra och vi lekte mkt med varandra. När skolan började var det skönt att få ett eget rum.
 
Sv: Dela rum med syskon!

Vi har bara ett rum, så mina kommer att få dela det när lillebror ska flytta ut från spjälsängen i vårt rum i vår. De leker ofta där tillsammans ändå. Kan tänka mig att storebror vill få vara ifred ibland men vi har inrett med en loftsäng med draperier så det finns lite privata utrymmen. Och han har ett eget rum hos sin pappa så han får lite andrum.

Den lilla är än så länge bara hypersocial och dyrkar storebror så för hans del blir det troligen inga problem den närmaste tiden.

Det jobbiga jag kan se är att de lättare väcker varann på nätterna.

Annars får de ju hålla till överallt i lägenheten så det borde funka. Skulle någon må som Escodobe gjorde hoppas jag innerligt jag kan se det :crazy: I så fall får vi vuxna väl flytta ut i vardagsrummet, typ.

Om vi inte har ett annat boende vid det laget.
 
Sv: Dela rum med syskon!

Våra tjejer delar rum nu och vi ha rför avsikt att peta in sonens säng där också, så snart han ger :devil: i att vakna på nätterna... (han vaknar och "gråter" tills han fått tillbaka sin napp.) Vår tanke är att de ska få dela sovrum tills de börjar skolan ungefär och att det andra "lediga" (ehrm.. fullproppat med diverse möbler och kläder :angel: ) rummet ska såsmåningom bli lekrum. När de blir så stora att de vill ha egna rum så får de ta varsitt sovrum uppe - vi får lämna vårt och försöka göra sovrum av halva kontoret nere.
Så ser planen ut, hur det blir i verkligheten vet ingen! :D

Våra barn är synnerligen svårväckta så de stör definitivt inte varandra även om någon vaknar och gallskriker...
 
Sv: Dela rum med syskon!

Jag delar fortfarande rum med min syster, jag är snart 17 och hon är 10. Hmm, funkar inte alltid bra, men oftast. Vi kan ha riktigt kul emellan åt :)

Men, jag längtar efter ett eget rum vissa dagar mer än andra :p
Man har liksom INGET privatliv alls :D
 
Sv: Dela rum med syskon!

Mina tre delar rum. Just nu är de så små så det spelar ingen roll för dem. Men det märks att de nog skulle vilja ha egna rum. Nu har vi inte den platsen men men.

Mina är av samma kön så det blir lite lättare då.

Jag delade rum med min brorsa när vi var yngre och det fungerade hur bra som helst.
 
Sv: Dela rum med syskon!

Tack! Vad roligt med så många svar!:)

Vi har tittat på ett hus som vi är jätteintresserade av och knäpp som jag är så inreder jag redan! :o :eek: Det finns rum så att de kommande barnen kan få varsitt men eftersom ett är mycket större än det andra så funderade jag på att ev. ha de i samma sovrum och så fick de ett jättestort lekrum istället. Åtminstone tills de efterfrågar varsitt och DEFINITIVT om man skulle märka att det inte fungerar.

/Timsetim
 
Sv: Dela rum med syskon!

Jag och min syster delade rum tills jag var 13 och hon var 10. Det funkade inget vidare, men det kanske funkar bättre om man har ett separat lekrum så att det åtminstone finns ett rum att få vara i fred om man vill. Behovet av personligt utrymme är nog olika hos olika individer/familjer, men vare sig jag eller min syster trivdes med att dela rum så länge som vi gjorde. Fast man kanske kan prova tills de själva protesterar?
 
Sv: Dela rum med syskon!

Mina delar rum, de är 5 och snart 9. 9-åringen är väl inte alltid lycklig men det går för det mesta bra. De får gärna vara i resten av huset också så det brukar gå att lösa. Största problemet har varit, men verkar lösa sig, att lillebror väcker storebror på mornarna.
 
Sv: Dela rum med syskon!

Har ingen erfarenhet av detta, men jag är glad att jag aldrig har behövt dela rum. Barn behöver ett privatliv inte bara i badrummet anser jag. Sedan kanske det är okej under en begränsad period eller om man frågar barnen själva vad de vill. Möjligtvis om man är ungefär jämngamla eller om rummet är ganska stort.. Eller om barnen inte är så gamla än så de t ex leker mkt ihop och inte behöver bli störda när gör läxor t ex. Om barnen inte har något annat att jämföra med så kanske de tror att det måste dela rum?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dela rum med syskon!

ibland är det ju tyvärr så att föräldrana inte har något annat val än att dela rum.
 
Sv: Dela rum med syskon!

Mina barn fick börja dela rum då vi flyttade från hus till lägenhet. Dottern var då 13 och sonen 8. Det har faktiskt gått över förväntan, visst har de bråkat men inte mer än vad syskon normalt gör och absolut inte mer än vad de gjorde när de hade varsitt rum.

Problemen med att inte ha någonstans att ta vägen när man har kompisar hemma löste vi genom att den ena under tiden får ha vardagsrummet som "eget utrymme" där ingen fått störa.

Problemen med att få vara ifred med den egna kroppen har faktiskt aldrig uppstått, jag trodde det skulle bli svårare när båda var tonåringar. Men har den ene sagt "nu ska jag byta om" så har den andre självmant gått därifrån, ingen har haft något som helst intresse av att tjuvtitta på den andre.

Största problemet har nog varit att dottern är ganska slarvig och sonen mer ordningsam, det de har bråkat mest om har varit att han har ogillat att det är stökigt och hon blivit sur för att han har gått och städat bland HENNES GREJER.
Nu har hon emellertid flyttat hemifrån, så det "problemet" är löst. Jag kan i alla fall inte se att de skulle ha tagit skada av att ha delat rum med varandra, tycker det är lite hysteri över det här med eget rum och har ofta mötts av totalt oförstående från andra föräldrar, "vad menar du, DELAR de rum?" ungefär som om det skulle vara någon form av misshandel.
Nu har jag kanske haft tur eftersom mina barn kommer bra överens, men någonstans lär man sig också det här med att visa hänsyn...
 
Sv: Dela rum med syskon!

Jag är 20 och delar rum med lillebror 18 år... Hur kul är det på en skala :crazy:
Gör iof inget annat än sover där, men ändå!
Vi har ett rum till, fast det är dåligt isolerat, inga tapet och en massa skräp, och pappa verkar inte särskillt intresserad av att göra iordning det heller... Jag kan inte göra något åt det heller tyvärr =(

Lär få ha det såhär tills jag hittar ett vettigt jobb så jag kan flytta härifrån... Dvs tjäna mer än jag gör nu, det räcker väl ungefär till en halv hyra varje månad :crazy:
 
Sv: Dela rum med syskon!

Mina tvillingar delade rum tills de var 12, det gick bra. Nu bor de inte precis i samma rum, men de har ett fönster emellan. De är 15 nu. Snart kommer de ha varsin "avdelning" helt och hållet.

Det funkade bra att ha dem i samma rum.
 
Sv: Dela rum med syskon!

ibland är det ju tyvärr så att föräldrana inte har något annat val än att dela rum.

Hehe, nej det brukar man väl vilja som förälder om man bor ihop?!:rofl:

Skämt åsido.. nej, det är klart att det beror på hur situationen är. Frågan är om man skaffar sig fler barn än vad man har plats för?! Fast sedan kan det ju komma till halvsyskon och då är det annorlunda.
 
Sv: Dela rum med syskon!

Timsetim skrev:
Tack! Vad roligt med så många svar!:)

Vi har tittat på ett hus som vi är jätteintresserade av och knäpp som jag är så inreder jag redan! :o :eek: Det finns rum så att de kommande barnen kan få varsitt men eftersom ett är mycket större än det andra så funderade jag på att ev. ha de i samma sovrum och så fick de ett jättestort lekrum istället. Åtminstone tills de efterfrågar varsitt och DEFINITIVT om man skulle märka att det inte fungerar.

/Timsetim
Låter som en utmärkt idé!
Praktiskt också eftersom det dammar ruskigt mycket i sovrum och då slipper man lite av det i leksakerna :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 537
Senast: Modest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 487
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 461
Senast: Queen
·
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 671
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp