Dela manen

a-s

Trådstartare
Hej... Jo jag behöver lite tips ang man-delning (tänkte att islandshästforumet hade mest erfarenhet). Har försökt dela min hästs man 5 gånger men det fungerar helt enkelt inte, hans mankamm ligger helt enkelt MYCKET böjd till vänster och såfort jag tar bort flätorna åker allting tillbaka efter bara en dag.
Sist jag delade höll jag på hela dagen med dethär:

Hade det i en månad men sen dagen efter var allting tillbaka på vänster sida.
Nån som har tips?

Sv: Dela manen

Jag har samma problem som dig. Min tvååring har all man på höger sida och jag har försökt dela den två gånger. Sista gången hade hon flätorna i ca 2 månader men det tog 2-3 dagar sedan var all man tillbaka på högersidan igen. Så jag läser tråden med spänning, vill oxå ha tips! :laugh:

//Sara

tror vi diskuterade det här i en tråd för ganska länge sedan också. Tror aldrig att någon komm med något riktigt bra förslag vi hade alla provat på flera olika vis men med samma resultat; manen rammlade tillbaka.

tror vi diskuterade det här i en tråd för ganska länge sedan också. Tror aldrig att någon komm med något riktigt bra förslag vi hade alla provat på flera olika vis men med samma resultat; manen rammlade tillbaka.

Usch då :crazy:

Jag gjorde som så att jag tvättade manen, och borstade ut den ordentligt, delade på den ( la över lite mer på den "manfria" eftersom att lite går alltid tillbaka.) och gjorde rätt smala flätor på två tredjedelar av manen och lämnade den lilla toffsen.

Jag såg till att det inte hamnade flera "lager" flätor, så det tog lite tid.
Min tjej har ganska tjock man.

Flätorna flätade jag underifrån, vilket gjorde att dom låg stadigt på den sidan jag ville.
Sen lät jag dom sitta i tre veckor och blötte ned dom nångång till.

Tog ut dom och lät henne "lufta" en vecka, och gjorde om det hela en gång till.

Ligger kvar så snyggt och fint idag tre-fyra månader senare!:)

Å andra sidan så stod det ju något om flätor så det kanske redan är provat?

Senast ändrad:

Jag gjorde som så att jag tvättade manen, och borstade ut den ordentligt, delade på den ( la över lite mer på den "manfria" eftersom att lite går alltid tillbaka.) och gjorde rätt smala flätor på två tredjedelar av manen och lämnade den lilla toffsen.

Jag såg till att det inte hamnade flera "lager" flätor, så det tog lite tid.
Min tjej har ganska tjock man.

Flätorna flätade jag underifrån, vilket gjorde att dom låg stadigt på den sidan jag ville.
Sen lät jag dom sitta i tre veckor och blötte ned dom nångång till.

Tog ut dom och lät henne "lufta" en vecka, och gjorde om det hela en gång till.

Ligger kvar så snyggt och fint idag tre-fyra månader senare!:)

Å andra sidan så stod det ju något om flätor så det kanske redan är provat?

Ja litegrann, men det slutar oftast med att de sista flätorna blir slarviga :angel:
Men jag ska göra som du säger och tvätta manen först, nog för att det kan vara lite jobbigt nu på vintern... Men tack för tipset!

När jag delade manen på min kuse för ett par år sedan hade jag flätor i säkert tre månader innan tävlingssäsongen. Flätade om med jämna mellanrum och blötte. Manen ramlade sedan tillbaka succesivt under tävlingssäsongen men höll sig iaf delad ;)

Tror mycket handlar om hur mankammen ligger och hur "tung" den är.

Kämpa på!

Nu tror jag väl inte att det är så poppis idé, och inte ens jag själv gillar det speciellt, men det finns stretch halskragar till araber och showhästar i slinkigt material som man har på för att hålla manen på EN sida, men dom borde ju funka lika bra för att 'trycka' ner manen på två sidor, kanske ihop med flätor så det blir ltie mer tryck och formande?
Värt att försöka om man är desperat kanske!

man får inte länka här väl till företag?

Om man googlar på sleazy sleepwear (for horses) så hittar man det, jag använde deras undertäcken till en arab jag hade förr i tiden så han inte skulel få skav, och vänner har använd deras 'kragar' och varit nöjda.

lycka till!

Dum fråga kanske, men varför ska man dela manen?
Är det för att det helt enkrlt ska bli snyggare, eller ska manen vara delad på islandshästar? :)

//En nyfiken LUEN

För att det är snyggt och för att främja liksidighet - en islandshästman kan väga ganska mycket.

För att det är snyggt och för att främja liksidighet - en islandshästman kan väga ganska mycket.

är det inte också för att balansen ska bli perfekt för hästen i de olika gångarterna? att det ska väga lika mycket på båda sidor. eller det kanske var det du menade?

Tack för alla tips! Får väl kanske ta mig an den till våren igen när det blir varmare....

En tung man som motstått alla försök att bli delad.
feykir2.jpg

På denne häst skulle jag se till att fläta över hela manen! Som någon sa; fläta underifrån.
Man behöver inte fläta hela manen på en dag!
Och jobba med rakrikting, när min häst är i bra kondis så lägger sig mer man på den "manfria" sidan...
Men fundera på om det är värt det, jag vet själv hur obehagligt jag tycker att det är när jag tvingar över mitt hår på "fel" sida

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI