Del 2, uppföljning på anpassa utrustning till shetlandsponny

trofé

Trådstartare
Skapade ju förut en tråd om utrustningen jag hade till min shettis. Var inne på både ny sele och rockard. Blev istället vissa justeringar på rockarden och en ny sele, och nu ser ekipaget ut så här:

http://www.pixbox.se/pic_show_id22699458.html

Det vi gjort på rockarden är piskhållare, svängel, oljat trät, lackat själva rockarden, svetsat på öglor för baksele och gjort om öglorna för skackelöglornas infästning.

Vande dessutom på henne med draglinor, svanskappa och baksele. Tömkörde och la tryck framåt i bakselen, även när hon stod still, det har fungerat mycket bra nu även med vagnen efter.

Så vad tycker ni, hur ser det ut nu? Något jag skulle kunna anpassa med selen så den sitter bättre? Har ett litet problem med att skackelöglorna åker fram och lägger sig framför själva däckeln (tror det syns på bilden), tips på vad det kan bero på? För lös baksele?

Sv: Del 2, uppföljning på anpassa utrustning till shetlandsponny

Snyggt ekipage!!!;)
Lila vagn lr ere bara ja som ser allt i lila:angel:

Vissa selmodeller har skakelöglan inte lika fixerad vid däckeln, finns säkert både för och nackdelar med det...
(Annars kan det, på däckeln, sitta en bygel/läderöggla ovanför och/eller nedanför remmen som skakelögglan sitter i)

Men du kan nog spänna bakselen mer...
Kan du ta fler kort? På selen, och förspänd från sidan! Vore roligt att se;)
Du kan nog höjja bröstan lite oxå?

Vilken sele är det där, var köpte du den ifrån?:)

Senast ändrad:

Jo visst är rockarden lila! Så snyggt så tycker jag!

Selen är från driveout, en av de billigaste modellerna, economic tror jag. Ska testa spänna bakselen något mer. Har inga fler bilder i datorn, men försöker uppdatera med det längre fram.

Absolut! Varför ha tex svart vagn när man kan fixa en med färg! Röd var dock uteslutet då lill plutten är rödskäck...

Åh, vilken fin plutt du har!! :love:

Mitt hjärta bankar alltid lte extra för ponnyer som inte är överviktiga. Jättefin. Resten kan jag inte kommentera på för jag är ny här, men känslan av att bröstan ska sitta lite högra slog mig med..

Kan du inte ta lite detaljbilder på svängeln, skulle vara roligt att se hur den är fastsatt och så då jag också ska sätta svängel på en rockard :)

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V