Nej, jag vet inte.. På bilder ser det ofta väldigt bra ut tycker jag (t.ex. när soffbord kläs in i dekorplast som ser ut som marmor), men har inte sett det IRL så svårt att veta. Skötseln av graniten är jag inte så orolig för eftersom jag inte vill ha kvar den.. bästa vore om det blev förstörd så att det var mer "berättigat" att byta ut den.
Jag lovar, bilder (foton) av något med nyligen ditsatt dekorplast, kan se rätt bra ut, men vänta ett par månader...
Då kommer det snarare att se sunkigt ut... Dekorplasten är mjuk, och allt annat än reptålig.
Dekorplast börjar lossna i ett hörn eller där det blivit en liten rispa, mörka färger bleks, ljusa färger ser "smutsiga" ut.
Jag har aldrig sett dekorplast som sett vettig ut efter en tid på plats. Det är dessutom riktigt svårt, både att få dit den snyggt (svårare ju större och slätare yta det är), för att inte nämna att få bort den.
I synnerhet i ett kök, på bänkskivorna, där man slabbar med vatten, torkar med rengöringsmedel, har varmt och kallt, spiller oljor, tappar tomater, geggar med soja till marinader, lägger ifrån sig vassa föremål kommer det att gå fort för dekorplasten att se ful ut, och att vara repig och opraktisk.
Tänk på hur även en välskött vaxduk (plastad duk) i hög kvalitet blir förändrad efter en tid, och den utsätts ju inte alls för samma slitage som en köksbänk.
Försök att stå ut ett litet tag, och jobba på att övertyga partnern om att byta bänkskivor.
Som flera sagt, sälj bänkskivorna, äve om det är "billigt", och skaffa något du trivs med istället.
Med dekorplast, är risken hög att du blir ännu mer besviken än du är över att ha en knasig färg bänkskivorna.