Deklarera när man köpt gård.

Jamtland

Trådstartare
Har ju gått och blivit husägare med sambon under året som gått och börjar nu fundera på det här med deklarationen. Sambon har beställt tid hos en revisor men jag tycker det verkar så himla dyrt? Är det verkligen värt pengarna och är det så svårt att jag inte klarar av det själv?

Sv: Deklarera när man köpt gård.

Om Du är noggrann så klarar Du det förmodligen själv. Ring skatteverket och fråga när det är något Du inte förstår, mycket finns ju också att läsa på deras hemsida.

Vi har gård m väldigt lite verksamhet, och har klarat ut det själva. Nu är det väl ngt nytt tror jag tills i år, men skatteverket har gratis informationskvällar om hur man ska göra! Så en sådan utbildning är ju inte fel.

Det är inga som helst problem att klara det själva. Det behöver ni ingen revisor till.

Vad har ni för verksamhet? Jag arrenderar ut min mark så jag deklarerar bara för det på en NE-blankett.

Jag har en liten jordbruksfastighet som jag har till att bo på. Dessutom har jag förstås mina hobby-hästar där.

Eftersom jag inte har någon verksamhet knuten till fastigheten, skriver jag en faslig massa nollor på min NE-blankett och kommenterar för säkerhets skull att jag har gården som bostad och för min hobby.

Finns liksom inget att deklarera.
För att vara säker, ringde jag till Skatteverket och förklarade situationen och frågade om jag fick göra så och det var OK.

Man är skyldig att föra kassabok, men det behöver inte vara så komplicerat.
För in alla utgifter (målarfärg et c).
För in intäkter om du har några.

Om man bedriver verksamhet, kan saken bli en helt annan förstås!
Min pappa som har skogsbruk (tidigare även mjölkproducent, foderproducent resp köttproducent) har alltid haft en revisor.

Beror på om och vad för verksamhet ni driver. Ingen verksamhet, då hade jag nog (som ekonom) tagit det själv.

Om ni däremot ska redovisa verksamhet kan man snabbt tjäna in pengarna man betalar en duktig redovisningsekonom inom rätt bransch.

Håller med.
Jag tycker emellanåt att jag lägger stora pengar på redovisningshjälp. Men det är värt varenda öre. Ett proffs har betydligt bättre koll hur man ska göra för att få bästa möjliga ekonomi.

Det handlar också om rådgivning i framtiden, bäst råd får man från den som är insatt i en eventuell verksamhet och känner till den egna rörelsen.

*kl*
Kanske skulle ha talat om att det ingår ca 25 ha skogsmark till gården plus att sambon skaffat en större skogsfastighet (utan hus) under året. Insåg när jag läste era svar att jag glömde det i första inlägget. Gissar på att det blir besvärligare då va?

Oavsett om du har någon större verksamhet eller ej, så är det inte fel att ta hjälpa första gången/gångerna tills man får kläm på vad det innebär och hur omfattande verksamheten är.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 574
Senast: sjoberga
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
766
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka